Win 98 op Compaq

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wenn@2

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2003
Ik heb een oude Compaq Deskpro P266 gekregen met Win98 erop (256 MB intern) . De originele HD zat er al niet meer in en ook het geheugen is vervangen.
Opstarten was niet meer mogelijk, ik kreeg de melding dat er een aantal bestanden ontbraken. Omdat ik toch alles opnieuw wilde installeren heb ik de HD (WD 20GB) met fdisk gepartitioneerd en vervolgens geformatteerd. Windows geinstalleerd, alles leek goed te gaan. Echter zodra ik de productidentificatie invoer gaat het mis - ongeldige key. Wat ik ook probeer, zelfs een aantal andere keys geprobeerd, maar niets helpt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat het een Compaq is (met Compaq Bios) en dat er ooit een Compaq Windows OEM versie op heeft gezeten. Maar dit is meer een wilde gok.
Er zit verder geen originele software of rescuedisks bij.

Wie weet hoe ik Windows 98 kan activeren op mijn oude Compaq??

Alvast mijn dank!

Wenn

Als jij die schijf hebt geformatteerd moet je Windows98 gewoon kunnen installeren. Als de key niet werkt dat is deze gewoonweg niet juist. Zoek dus naar de juiste key.

Ik heb de Win98 CD meerdere malen gebruikt voor herinstallaties en steeds ging het goed met de Key die achterop staat. Dus dit moet de juiste zijn. Uiteraard heb ik de key meerdere malen opnieuw ingetoetst (hoewel ik geen fouten kon ontdekken).
Ben nu maar weer opnieuw aan het formatteren en ga het nog een keer proberen.

Mocht dit wederom niet lukken, zou dit oude bakkie WinXP Pro trekken?

XP zou wel moeten werken, verwacht geen verbazingwekkende snelheden.

Opnieuw geformatteerd en geinstalleerd en weer pakt Win98 de key niet. Ik vind het zo vreemd. Mijn eerdere idee om XP te installeren lijkt me vanwege de verwachte traagheid ook niet zo'n goed plan.
Heeft iemand nog een idee? Heb ik dan toch een OEM key nodig? Lijkt me sterk, ik installeer van de originele CD - of zou daar iets mee aan de hand zijn?

Je moet de sleutel gebruiken die bij die CD hoort. Een OEM-sleutel werkt alleen op een OEM-versie.

De normale versie is meestal een upgrade, hierbij moet je kunnen aantonen dat je een voorgaande versie hebt.

En eerst de Win98 bestanden naar de hardeschijf kopieren en daarna installeren wil ook niet?
Is de Win98 cd-rom nog schon/onbeschadigd?

De CD is zover ik kan zien onbeschadigd. De installatie verloopt verder ook heel normaal. Hij pakt alleen de key niet. Heb inmiddels verschillende Win98 keys geprobeerd, maar ze werken geen van allen.
Bestanden kopiëren naar de HD en vanaf daar installeren lijkt me niet veel zin hebben, maar ik ga het proberen.

Probeer toch ook eens een andere cd van Windows (uiteraard legaal). Lijkt me toch een key-software validatie probleem, oftewel, key klopt niet.
Nog een andere suggestie: Probeer je cd is te installeren op een andere lege pc (is alleen wat lastig natuurlijk, waar haal je "even" een lege pc vandaan). Ik denk dat de kans groot is dat ie het daar ook niet op doet.

Heb inmiddels de PC aan de praat. Heb van een buurvrouw een originele CD (Win98 SE) geleend en deze werkt wel. Het Compaqje loopt weer als een zonnetje.

Ik begrijp alleen nog steed niet waarom geen enkele key werkte bij mijn Win98 CD, terwijl ik deze al meerdere keren voor een herinstallatie heb gebruikt. Maar goed niet getreurd, het werkt!

Dank voor het meedenken.

gelukkig

Nou fijn dat alles weer werkt, helaas vergeten jullie nog wel eens de vraag op status opgelost te zetten.

Bij deze....

groetjes jjw

Het is, hoe goed bedoelt ook, niet de bedoeling dat je de berichten van anderen op "opgelost" zet. Na twee weken krijgt de vraagsteller automatisch een mailtje met het verzoek dit te doen.

De vraagsteller/ster bepaalt de status.

de status

Hoe goed bedoeld ook, ik heb niet aan de status gezeten.
Later gisteravond zat ik nog eens te kijken en toen stond hij op status opgelost.....dus....

Ik zou niet durven de status van iemand anders te veranderen, daar schieten we niks mee op toch....

Dus hoe goed bedoeld ook, ...

groetjes jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan