win 98se installeren (partitie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mastermc

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jul 2004
Hallo,

Ik moet een computer van iemand formatteren. en daar windows 98se op zette. Maar ik zat er aan te denken om van de schijf een partitie te maken. Dus 1 schijf voor windows 98 en 1 schijf voor data enz. Maar moet ik die schijf partitioneren naar het formateren en installeren of ervoor.

Ben je goed thuis in DOS.
Dan eerst partities aanmaken. dan per partitie formateren.
Dan installeren.

Via windows en power quest gaat het makkelijker maar dan moet je partition magix van power quest wel hebben.

ik zat er meer aan te denken om met partition magic te gaan werken. en als je een backup zal maken met norton ghost. heb je dan perse een opstart diskette nodig.
want in die pc zit geen diskettestation.
dus ik moet formateren met de windows 98se cd.

Formateren met de cd van 98 klopt.
Computer heeft geen floppy drive...is voor een ghost ook niet nodig. Deze kun je op een andere partitie zetten en vanaf daar gebruiken.

Windows 98 2nd kun je booten vanaf cd-rom
Zet in je bios de cd-rom als 1e boot schijf.

Cd erin, herstarten, en vanuit daar alles regelen.

Even wat achtergrondinformatie als je gaat partitioneren in DOS.

Op een harde schijf kan je in DOS maximaal 4 primaire partities hebben. Er moet altijd een primaire partitie zijn.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om een extended partitie aan te maken. In die extended partitie kan je logische stations definieren, hetgeen functioneel neerkomt op een partitie. Het maximaal aantal primaire en exended partities is 4.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan