Win op D:

Status
Niet open voor verdere reacties.

markus20

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2004
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje.. of dit ook echt een probleem is weet ik niet
maar ik heb net opnieuw windows xp erop gezet alleen nu zie ik dat ik hem op de D schijf heb gezet. Is dit erg?
Als het kan zou ik windows graag weer op C willen hebben (waar nu mijn backup staat)
Weet iemand hoe ik dit kan veranderen?

Gr Mark

Het probleem is dat ik op de c schijf mijn backup heb staan en op de d schijf windows xp
en nu wil ik windows gewoon weer op c hebben staan en mijn backup weer op d

Misschien nog even handig om te weten. Ik heb 1 hardeschijf. die heb ik toen die tijd gepationeerd met partition magic

Da's handig om te weten, maar niet echt een antwoord op de vraag, waaruit die backup precies bestaat.

Ik vraag dit omdat de oplossing voor je probleem vrij simpel is, MITS de backup niet een zogenaamde recovery is zoals HP / Packard Bell / Dell etc. etc. die toepassen.

Dus nogmaals: wat is / versta jij onder backup op c:
WAT voor mappen en bestanden bevat die backup?

OK, dan is je "probleem" heel simpel op te lossen:

kopieer die bestanden naar D: (maak desnoods even een map op D: aan met een rare naam, zodat je 'm snel herkent)

Formatteer vervolgens binnen Windows de C: schijf.

De situatie die je nu hebt is: een lege en geformatteerde C: schijf en een D: schijf waarop Windows staat + je backup bestanden.

Zorg dat in het bios opstarten vanaf CD / DVD als eerste bootdevice staat genoemd.

Vervolgens pak je de CD van Windows en start de machine opnieuw op met de CD erin.
Druk na de opstart SNEL op een willekeurige toets om vanaf CD te starten. (Een boodschap met een dergelijk advies staat heeeeel kort in beeld)

Doorloop nu een paar schermpjes totdat je de mogelijkheid krijgt om Windows te installeren. Check of het idd. C: wordt dat je kiest en installeer Windows.

Ga vooral tussentijds NIET het internet op en laat de machine dat ook niet zelf doen -> GEEN updates binnen halen, ook al wil de machine nog zo graag.

Als Windows ook op C staat en je start uiteindelijk opnieuw, dan krijg je een zogenaamd (dual boot) zwart scherm bij de opstart waarin je kunt kiezen voor opstarten met besturingssysteem XP-1 of XP-2.

Je start dan op met de XP die op C: staat. (Vermoedelijk is dat de onderste van de 2, maar dat weet ik niet zeker) Na de opstart kun je trouwens simpel zien of het C was of D waarvan gestart is. Was het toch D, dan boot je opnieuw en kies je de andere.

Nu kopieer je eerst je backup van D: terug naar C:.

Vervolgens formatteer je vanuit C: je D: schijf.

Je start nu weer opnieuw op en waarschijnlijk krijg je weer het zogenaamde Dualboot scherm (zwart met de optie om te kiezen uit 2 besturingssystemen)

Hoe je daar vanaf komt schrijf ik in een volgende posting ALS je idd. tegen dat zwarte scherm aanloopt.

Het klinkt misschien allemaal ingewikkeld, maar het is het echt niet.

Laatst bewerkt:
Op welke schijf staat Partition Magic???

Ik ken het progje namelijk niet (nooit gebruikt / nooit behoefte gehad om te gebruiken) en ik weet derhalve niet wat de gevolgen zijn ALS het op C staat en je formatteert C:, wat dan de consequenties zijn voor de "leesbaarheid" van partitie D.

Maak voor de veiligheid een kopie van je backup op DVD.
ALS namelijk D; niet meer leesbaar zou zijn omdat Partiion Magic op C: stond en omdat C: geformatteerd is, dan heb je in ieder geval die backup nog.

Het tussenresultaat is dan dat je dadelijk een prima Windows op C: hebt maar een D: die niet meer te lezen is, TOTDAT deze ook geformatteerd is.

Iemand die meeleest met PM kennis die weet hoe dit gaat verlopen?

Laatst bewerkt:
Nog even mijn voorbehoud kort samengevat:
ik doe niets af aan mijn eerste "handleidinkje", dat gaat sowieso goed lukken, maar.....

omdat de schijf bewerkt is met Partition Magic, weet ik dus niet of jij na de eerste actie (formatteren van C: en Windows opnieuw op C: zetten) uberhaubt nog wel je D: schijf kunt lezen.

Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat jij je backup kwijt raakt.

Als je de backup naar CD / DVD brandt, dan loop je sowieso 0,0% risico.

Succes!

Is toch niet erg, als je C: formateert, en de opstartbestanden staan daar op, die dienen alleen om van op te starten, die worden vanzelf weer aangemaakt met een verse install op de C:, en de boot.ini is dan ook gelijk goed.

Maar hoe het komt dat er op de D: is geïnstalleerd, is mij een raadsel, of er moet daar bewust voor gekozen zijn.

LP, het gaat om PM en de gevolgen daarvan wanneer de backup naar D; is gekopieerd.

Bedankt voor de reacties!

Ik ga meteen even mijn backup branden op dvd en dan meteen even proberen of het lukt.
Ik laat het nog even weten vanmiddag.

Hoe het komt dat windows op d staat is mij ook een raadsel. Misschien heb ik ergens toch een foutje gemaakt?

Nogmaals bedankt!

gr mark

Als je toch dadelijk op dvd de backup hebt, vergeet dan grotendeels mijn verhaal en start op met cd win erin en formatteer eerst d:. Vervolgens C: formatteren en dan windows op c zetten.

Hoi !

@Pasja: Als PM eenmaal een partitie heeft aangemaakt en het werkt goed, kan PM zonder problemen weer verwijderd worden !

Dus: wat dat betreft geen problemen.

Greetz,

Harry.

Kan het nog leuker maken, als je namelijk bij de install de C: partitie verwijderd, wordt de volgende de C:, die eerst D: was, nu is de eerste partitie op de schijf de D: geworden, en de tweede de C:.

Om alles weer goed te krijgen dien je beide partities te verwijderen, en opnieuw deze aan te maken qua groote en te formateren.

Dan even om zelf ook wat wijzer te worden: (= denk ik wel ontopic)

wat moet ik mij daar dan bij voorstellen?

PM op C: die het e.e.a. instelt (aan de hand van de wensen van de "meester")

Als je PM dan verwijdert, hoe kan het dan dat het systeem de "instellingen" onthoudt? Doet PM dan "iets" met de MBR........ ?

PM kan ook niets doen met de systeemschijf, alleen als je van de cd opstart.

Denk wat ik eerder vermelde, overigens heeft hij ooit PM gebruikt om een tweede partitie aan te maken, vermoed ik, en heeft verder niets met dit gebeuren te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan