win xp administrator

Status
Niet open voor verdere reacties.

okeeee

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2005
Bij het installeren van win xp was er een optie waarbij je administrator en password moet invullen. Wat is dit precies? Is dit wel noodzakelijk om te gebruiken?

Is niet noodzakelijk wel aan te raden. Het is vooral handig als je via een ande account niet meer in kan loggen.

Ik heb deze bij de installatie niet ingevuld, admin en passwords. Ben ik nu automatisch administrator? Wat bedoel je met inloggen? Waarop wordt er dan ingelogd?

okeeee zei:
Ik heb deze bij de installatie niet ingevuld, admin en passwords. Ben ik nu automatisch administrator? Wat bedoel je met inloggen? Waarop wordt er dan ingelogd?

Ja jij hebt nu admin rechten als het goed is. inloggen is aanmelden op het systeem.

Inloggen doe je op het welkomscherm. Dit doe je door daar je gebruikersnaam aan te klikken. Als je een wachtwoord voor jouw naam hebt ingesteld, dan zal daarom gevraagd worden. Anders start de pc verder op en kom je op het bureaublad van jouw account (jouw naam).

Je kan ook onder de NAAM "administrator" inloggen door tijdens het welkomscherm 2x op ctrl+alt+del te drukken. Verander daar de gebruikersnaam naar "administrator" en druk ok. Verder zou ik niet weten waarom je dit zou willen doen, aangezien jouw eigen naam dezelfde rechten heeft als "administrator" zelf.

Het kan wel handig zijn je eigen account (gebruikersnaam) te beveiligen met een wachtwoord. Dit doe je door naar start >> Instellingen >> Configuratiescherm te gaan en vervolgens bij Gebruikersaccounts een wachtwoord in te stellen. Tijdens deze procedure vink je wel de optie aan om je mappen te personaliseren (ik dacht toch dat dat zo genoemd werd), anders kan men vanaf een andere account (gebruikersnaam) in jouw mappen.

James :)

Als er voor een gebruikersnaam met administrator rechten een wachtwoord ingevuld moet worden, wordt er dan om gevraagd als windows opgestart wordt?

Als win xp nu opstart, wordt er niet om een wachtwoord gevraagd. Ik heb bij win xp install ook de secties administrator en password niet ingevuld. Is het mogelijk om win xp te laten starten zonder dat er om een wachtwoord wordt gevraagd, maar wel een beveiliging met een wachtwoord?

James007 zei:
anders kan men vanaf een andere account (gebruikersnaam) in jouw mappen.

Bedoel je vanaf een ander account op dezelfde computer?

Ik snap je niet goed hierin.

Even ter verduidelijking: Jan, Piet en Lies hebben een computer.

Bij het welkomscherm moeten ze op hun eigen naam klikken om naar hun account te gaan.
Jan heeft een wachtwoord gezet op zijn account. Als men dus de naam Jan aanklikt in het welkomscherm, wordt er om een wachtwoord gevraagd anders kan je er niet in. Als je Piet of Lies aanklikt kan je wel in hun account binnen, aangezien daar geen wachtwoord opstaat.

Ook kunnen Piet en Lies niet in de mappen van Jan. (dat is instelbaar als je je wachtwoord instelt)

Kan je nog eens uitleggen wat je precies wil bereiken? Sorry hiervoor.

Laatst bewerkt:
Wat als het niet uitmaakt als

James007 zei:
Piet of Lies in de mappen van Jan

kunnen komen? Heb je dan nog een user met administrator rechten nodig, of moet je nog een administrator en password instellen bij win xp install?

Als het niet uitmaakt dat iedereen overal bijkan, dan maakt het niet uit of er ergens wel of niet een paswoord op staat.

Het enige waar je eigenlijk voor moet opletten is dat de account "administrator" (die je NIET ziet) een soort "carte blanche" geeft aan de gebruikers om toch nog in hun systeem te komen moest men het wachtwoord van de andere accounts met adminrechten vergeten zijn.

De account met jouw naam erop is een account met administrator-rechten. Je kan dus alles doen wat je wil met je pc. Moest je ooit jouw account willen beveiligen, dan doe je er goed aan ook op de account "adminstrator" een wachtwoord te zetten, voor moest men je te slim af willen zijn. Zijn het echter geen computerwonders bij jou in de buurt, dan laat je het wachtwoord van het account "administrator" het beste weg (zoals het nu het geval is) omdat JIJ het dan kan gebruiken om in je systeem te komen moest jij je wachtwoord vergeten zijn.

Het wachtwoord van de account "administrator" stel je ook niet in via het gewone scherm gebruikersaccounts.
Dit is omdat de account met de naam "administrator" daar ook niet zichtbaar is. Een verborgen adminaccount dus.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijkheid schep.

Laatst bewerkt:
dus wanneer secties administrator en password bij win xp installatie niet ingevuld worden, krijgt de user automatisch administrator rechten toch? Wat is het verschil tussen een user met administrator rechten en een administrator?

Een user met administratorrechten is een beheerder van de computer.
"Administrator" is één van die gebruikers die beheerder is van de computer, maar die gebruiker zit verstopt in het systeem.

Je hebt dus de GROEP administrator met alle rechten over de computer en de GEBRUIKERS die die administratorrechten hebben (lid van de groep administrator), waaronder "Administrator", jouw account, en al wie jij beheerder maakt van je pc.

Dus "Administrator" hoort net als jouw account tot de groep Administrators of Beheerders in het nederlands. Enkel zie je die account nooit opdagen, enkel in noodgevallen.

Jij bent een administrator of beheerder (als zijnde lid van de groep Administrators)
"Administrator" is ook lid van de groep administrators of beheerders.

Laatst bewerkt:
Als er een administrator en password wordt ingevoerd bij de installatie van win xp, is de user dan automatisch ook nog administrator?

Ik veronderstel van wel, maar ik kan mij niet herinneren dat er iets over de account administrator werd gevraagd tijdens de installatie...

Je eigen naam blijft uiteraard wat er ook gebeurt administratorrechten houden.

Als ik administrator en password sectie invoer bij de installatie van win xp, wordt bij het starten van win xp dan om een password gevraagd?

Dat is dus het stuk waar ik niet volg. Ik weet niet of alle installaties van XP exact hetzelfde verlopen, maar ik heb zoiets nog nooit moeten invoeren.

Wat ik wel kan voorspellen is dat er dan niet om een wachtwoord wordt gevraagd tijdens het starten van xp, aangezien "Administrator" gewoonweg niet bij de keuze's staat in het welkomscherm.

Als je voor je eigen naam een wachtwoord opgeeft, dan zal je het wel moeten ingeven bij het welkomscherm he. Zoiets:
wxplogn1.gif

(Dit plaatje heb ik gevonden op google.. dus niet op de gebruikersnamen letten aub :D )

Bij het starten van win xp zie ik geen login naam.
Hoe kun je voor een user met administrator rechten een password geven? Is dit nodig? Wordt dan bij het starten van win xp om een password gevraagd?

Het kan zijn dat jouw pc automatisch doorstart.
Je kan een wachtwoord opgeven via "Gebruikersaccounts" in het configuratiescherm. (start >> instellingen >> configuratiescherm)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan