Win XP geeft verkeerde schijfgrootte (746 GB ipv 3 TB)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErpCity

Hoofdredacteur
Lid geworden
10 nov 2005
Goedendag,

De WD 3TB schijf welke ik probeer te initialiseren wordt door XP gezien als een 746 GB schijf.
Bios ziet wel dat het een 3 TB schijf is.
Ook partitionwizard ziet maar 746 GB.
Vrouw nu licht geïrriteerd want 2 TB Barracuda schijf van Seagate die zij eerst had (die nu na 13 maanden al de geest gegeven heeft (controllerboardje kapot, wordt heet), toch wel rommel blijkbaar dat Seagate spul) werd wel goed gezien.

Kan iemand mij op het juiste spoor zetten om dit op te lossen?

Laatst bewerkt:
In config scherm ben je naar systeembeheer gegaan etc. etc. en vervolgens 'zie' je daar de schijf staan met een grootte van 746 GB?
Als je daar idd. 'bent' (op het klikniveau dat startte in systeembeheer), kun je dan met een rechtse klik op die schijf bepaalde opties benaderen en zo ja, welke allemaal?

Als ik in schijfbeheer, op de schijf, met rechts klik kan ik primaire of uitgebreide partitie kiezen... logisch station blijft "grijs" en is niet te selecteren.

Dat klopt, de optie van een of meerdere logische stations blijft ook onuitvoerbaar, totdat er een uitgebreide partitie is gemaakt.
Als ik je goed begrijp, dan heb je gekozen voor de primaire en nadat schijfbeheer zijn 'ding' heeft gedaan en de primaire heeft gemaakt, is daar slechts 746 beschikbaar?
De nieuwe schijf bevat(te) nog geen enkele partitie? Drie (primaire) zijn nl. de limiet, bij een 4e wordt dat automatisch een uitgebreide partitie.

En voor álle zekerheid, je weet héél zeker dat het geen 1 TB schijf betreft.............?

Laatst bewerkt:
Inderdaad, vreemd is dat ook een specifiek partitionprogramma (PartitionWizard 7) maar 746 ziet terwijl BIOS wel de volle glorie van die 3 TB vindt.
Het zou mogelijk dus iets met een XP instelling moeten zijn...
(2 TB zag het systeem wel meteen juist)

Al geprobeerd om (nu de schijf wel als schijf gereed is gemaakt -maar te klein- ) eens vanuit het buroblad met een rechtse klik op 'Deze computer' de schijf opnieuw te formatteren al dan niet daarná gevolgd door het even loskoppelen van de schijf, de machine een keer laten opstarten zonder die schijf, machine weer uitzetten, vervolgens de schijf weer aankoppelen en daarna weer naar schijfbeheer te gaan om de exercitie nogmaals te proberen?

GPT partities wordt in principe niet ondersteund in Windows XP, behalve als je de 64Bits versie gebruikt.
Normaal gesproken heeft een MBR systeem, waar Windows XP 32bits gebruik van maakt, een limitatie van 2Tb.

Je zou deze site eens door kunnen lezen, daar staat een work-around beschreven.(Engels)

Alle tips uitgeprobeerd, als laatste de Paragon GPT loader en die deed de "truc".
XP (x86/32 bits) ziet nu een 3 TB schijf, vrouw blij, ik nog veel meer.

Ik dank iedereen voor de tips en aanwijzingen!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan