win xp installeren SP3 lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

phabich

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2011
Berichten
9
Een vriend van mij heeft het volgende probleem:
Hij heeft een Dell 370 Workstation met 3 harddisk in raid-1. De raid controller is kapot, en daardoor zijn de harde schijven ook defect geraakt. Daarvoor in de plaats is 1 nieuwe hard disk van 1 tB geplaatst. De reparateur heeft een Engelse Win XP Home premium geïnstalleerd. Tot zover ging alles goed.
Echter, voor zijn werk heeft mijn vriend XP Professioneel nodig. Deze had hij al, met SP1. Deze heb ik voor hem geïnstalleerd, en internet toegankelijk gemaakt met de juiste drivers. Echter, er is nog geen antivirus programma aanwezig en Windows update werkt niet, omdat niet het laatste service pack SP3 geïnstalleerd is. Om dezelfde reden kon ik ook niet Win Security Essentials installeren. Email hebben we ook nog niet geïnstalleerd, omdat updaten van het systeem de hoogste prioriteit heeft. En daarom lukt het ook niet een ander antivirus programma te installeren. Daarom help ik hem ook met het forum te raadplegen.
Echter, het lukt niet om XP SP3 te installeren. Er verschijnt een boodschap dat de taal van het systeem en het SP niet gelijk zijn. Zie ook bijgevoegde schermafdruk.
Kunt u ons een oplossing bieden? Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Win update taal fout.jpg
    Win update taal fout.jpg
    91,3 KB · Weergaven: 35
Helaas, beide versies van SP2 geprobeerd te installeren; in het Engels en Nederlands. Hetzelfde resultaat: fout - language is different!
 
krijg je het niet geïnstalleerd met Windows Update?
 
Ok, vermoedde het al: Je moet even een schone installatie plegen met de XP Pro.

Daarvoor moeten eerst alle vorige versies verwijderd worden, & ik weet niet hoe dat er opgezet is, maar als de Home is geupgrade met de Pro dan moet je de schijf met Windows herformatteren, kan tijdens de installatie. Moet je wel zeker zijn dat er niet op een andere partitie nog een Windows staat.

Kortom: Alle sporen van vorige Windows wissen. Daarna opnieuw installeren. Zorg dat je een CD of USB met de driver-installaties klaar hebt liggen, want alles wat Windows zelf niet meteen goed doet, moet met Dell-drivers.

Zodra je LAN het doet ga je naar Windows Update, installeer meteen Microsoft update, & installeer eerst de essentiele updates. Als die er zijn, update dan aangepast, als je nog geen SP2 automatisch mee geinstalleerd had, krijg je die eerst aangeboden, zoniet even via bovenstaande link ophalen in de juiste Windows-taal. Daarna idem met SP3, & dan kan je nog een paar keer Microsoft updaten.
 
Andreazz: krijg je het niet geïnstalleerd met Windows Update?

Kan Win Update niet installeren omdat SP3 niet geinstalleerd is (zie je het cirkeltje?)
 
the Knight: Ok, vermoedde het al: Je moet even een schone installatie plegen met...

Ik heb tijdens de installatie drive c: geformatteerd; weliswaar snel. Kan dat wat uitmaken?
 
Nou, toevallig 2 dagen geleden al uitgelegd, dus bij deze:
Het verschil tussen snel formatteren & volledig formatteren is dat in het eerste geval alleen de MBR's gewist & opnieuw geschreven worden. Alle op dat moment op de schijf aanwezig informatie blijft verder ongewijzigd. Pas als je nieuwe informatie opslaat, word de voorgaande overschreven.

Met volledig formatteren word alle informatie met nullen overschreven, waardoor de schijf echt gewist is. Voorgaande oude informatie interfereert (residu) daardoor niet meer met de nieuwe informatie.

[KNIP]

Herpartitioneer & formatteer de schijf nog eens volledig, voer daarna nog eens een volledige schijfcontrole uit met oppervlaktecontrole (beide hokjes aanvinken of opdrachtregel chkdsk schijfletter: /f /r /x).
(In de Herstel Console word dat chkdsk schijfletter: /r)

Als er dan toch niets belangrijks meer op de schijf staat, wis het dan met fabriekssoftware & partitioneer opnieuw (& zet actief!) met iets Acronis-achtigs of gewoon Diskpart in de Herstel Console. Daarna een volledige format van de partitie waarop Windows geinstalleerd moet worden, mag ook tijdens de installatie.

Het probleem hier is dat er blijkbaar 2 Windows-versies (Home & Pro) in ook nog eens 2 talen (Engels & Nederlands) door elkaar zitten. Die beiden moeten gewoon eerst helemaal verwijderd zijn, om de nieuwe er goed op te krijgen.
 
The Knight: Nou, toevallig 2 dagen geleden al uitgelegd, dus bij deze.....

We hebben de schijf volledig geformatteerd (niet geherpartitioneerd). Daarna XP verder geinstalleerd. Ook SP2 gedownload; het lukt om dit te installeren. Daarna poging gedaan om Security Essentials te installeren: melding dat XP niet legaal is en vraag om validatie gekregen (is mogelijk). Daarna SP3 geprobeerd te installeren; WEER fout: systeem taal ongelijk aan installatietaal. Mijn vriend kon nu beginnen met werken, dus verder nog niet gegaan. We gaan eerst XP valideren, en komen er dan op terug. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
SP3 vereist bepaalde voorbereidende updates. Tot die tijd heeft het ook geen zin om Microsoft Security Essentials of wat voor AV dan ook te installeren.

Wat je moet doen is alleen Essentiele updates installeren & daarna herstarten net zolang tot SP3 als enige aangeboden over blijft ( SP3 = +/-1 CD (ingepakt) ).

Ook moet voor de installatie van SP3 MSRT ( Malicious Software Removal Tool ) uitgevoerd zijn ( Wat pas gebeurd na de herstart ).

Schone installatie betekent: Lege hardeschijf. Geen spoor van Windows. Leeg.

Dus de enige reden waarom de taalfout, heeee, ontstaat, is omdat er nog ergens een Windows-installatie aanwezig is (USB-/Insteekkaart-/Schijf-zooi?)...
 
Laatst bewerkt:
installatie afgewerkt

Mijn vriend heeft op verzoek van Windows het systeem een aantal malen opnieuw opgestart. Blijkbaar werkte Win update nu wel, want er werden 72 updates geinstalleerd, inclusief IE8. De vraag om validatie is niet meer teruggekomen, totdat hij probeerde SP3 te installeren. De boodschap taal niet hetzelfde is niet meer teruggekomen. Hij was echter tevreden met de werking van het systeem, en gaat dus niet verder met pogingen om SP3 en Sec Essentials te installeren. Hij heeft een andere virusscanner geinstaleerd. Onze dank voor jullie hulp; het punt van de schone installatie was ons niet bekend. Groeten, en tot een volgende keer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan