Win XP OEM met nieuwe HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raj

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2004
Berichten
215
Is het door Microsoft toegestaan om een hard disk te vervangen op een pc die Win XP OEM heeft? Ik bedoel dus, kan je daarna dezelfde CD gebruiken om XP opnieuw te installeren en activeren? Ik weet dat je het Mobo niet mag vervangen, maar geldt dit ook voor de HDD?
 
Dit mag. Je mag alles vervangen van microsoft zelfs het moederbord, maar je mag niet xp installeren op een nieuwe pc zonder OS.

Groeten,
Neleke
 
Nee, dat is niet zo volgens mij. MS registreert welke onderdelen op je pc zitten en zo herkennen ze je pc. MS koppelt dus de hardware aan het registratienummer van je XP CD. Dat zou dus betekenen dat je bepaalde onderdelen niet kan vervangen. Nou weet ik zeker dat dat voor het mobo geldt, want dit zien zij als de basis van je pc. Maar voor de hard disk weet ik het niet zeker. Graag jullie advies.

Bottom line: OEM is gekoppeld aan een en dezelfde pc (dus in ieder geval het moederbord).
 
Dat zou niet best zijn. Volgens jou zou dit betekenen dat bij een kapot moederbord je verplicht zou worden om XP opnieuw aan te schaffen, Microsoft denkt veel macht te hebben, maar zoveel toch echt niet. Het gaat erom dat je niet alles in één keer vervangt, want dan wordt het een nieuwe pc. Wanneer je je systeem eens een keer helemaal opnieuw installeerd is het zelfs niet eens nodig om opnieuw te activeren. je moet dan de bestanden wpa.dbl en wpa.bak (die in systems32 map staan) op slaan op een usb stick of diskette en deze na installatie zet je ze in veilige modus terug op je schijf. Wanneer in de tussentijd nieuwe hardware in je pc zet werkt dit niet en moet je opnieuw activeren. Nieuwe hardware kan ook een nieuw moederbord zijn. Gaat er iets mis met het online activeren dan kun je dit altijd telefoonisch doen en uitleggen waarom je opnieuw wilt activeren.

Groetjes,
Neleke
 
Dit is wat ik van MS heb gehoord. Ik ken ook een verhaal van iemand die z'n mobo wilde vervangen omdat deze kapot was, maar dan kon hij windows niet opnieuw gebruiken. Tenzij je exact hetzelfde type mobo koopt.
 
Er gaan veel spook verhalen rond over MS maar mijn ervaring is dat als je ze belt en het uitlegt je gewoon weer XP kan activeren ongeacht wat je veranderd. Geen 100 keer natuurlijk maar een eerste keer doen ze totaal niet moeilijk.
 
Het is mijn persoonlijke ervaring. Ik kreeg een helpdeskmedewerker van MS aan de lijn en die was onverbiddelijk.
 
Het gaat MS alleen om het geld. Ze willen je dwingen een nieuwe CD te kopen. Met de gewone XP versie heb je dit probleem uiteraard niet. Die kan je op elke pc opnieuw gebruiken. Maar ja, die is wel veel duurder.:confused:
 
Er gaan veel spook verhalen rond over MS maar mijn ervaring is dat als je ze belt en het uitlegt je gewoon weer XP kan activeren ongeacht wat je veranderd. Geen 100 keer natuurlijk maar een eerste keer doen ze totaal niet moeilijk.

Ben het helemaal met je eens!!!!

@Raj
Jij wilt alleen je HDD maar vervangen, dus hoef je je over je moederbord niet eens druk te maken. En echt je mag je moederbord vervangen als je dat wilt. MS heeft daar geen problemen mee.

Neleke
 
Dit is wat ik van MS heb gehoord. Ik ken ook een verhaal van iemand die z'n mobo wilde vervangen omdat deze kapot was, maar dan kon hij windows niet opnieuw gebruiken. Tenzij je exact hetzelfde type mobo koopt.

nou dat is dus onzin heb al 3x een ander moederbord in gestoken bij me zelf en werkt,
gewoon hier.
 
Pfffff......Raj,je vraagt wat aan ons en je gaat het vervolgens bestrijden:confused:


Ik heb zelf ook een OEM en al drie keer geactiveerd!!
 
Het gaat MS alleen om het geld. Ze willen je dwingen een nieuwe CD te kopen. Met de gewone XP versie heb je dit probleem uiteraard niet. Die kan je op elke pc opnieuw gebruiken. Maar ja, die is wel veel duurder.:confused:

das dus fout op elke pc mag maar een kopie van windows staan.
wat wel mag is de cd verhuizen naar een nieuw pc zo lang het niet meer op de oude staat.
met oem is dit niet mogelijk.
 
Het is mijn persoonlijke ervaring. Ik kreeg een helpdeskmedewerker van MS aan de lijn en die was onverbiddelijk.

Zeker geen naam gevraagd? Want dan zou ik een klacht indienen. pure onzin.
 
das dus fout op elke pc mag maar een kopie van windows staan.
wat wel mag is de cd verhuizen naar een nieuw pc zo lang het niet meer op de oude staat.
met oem is dit niet mogelijk.

Juist, met OEM is dat niet mogelijk. Dus als je de pc verandert (m.a.w. je neemt een ander moederbord) dan kan je je OEM versie niet meer activeren.
 
Ik heb mijn OEM al diverse malen opnieuw laten activeren. Al is het alleen maar omdat ik elk half jaar een format doe.

Na inbouwen van een DVD brander, geheugen, extra USB poorten en een andre muis kreeg ik inderdaad de melding dat mijn hardware dusdanig was gewijzigd dat ik opniew moest activeren.

Ik bellen met Microsoft
"heeft u nieuwe harware in uw pc geinstalleerd"
"ja dat heb ik"
"ok, prima dan gaan we uw windows gewoon weer opniew activeren"...

Het lijkt me absolute onzin dat je een nwe versie van windows moet kopen omdat je pc stuk is. Ik denk dat ik die medewerker door de telefoon had getrokken...
 
Hoi !

@Charley: helemaal mee eens !

Driemaal een upgrade gedaan (MOBO, proc., geheugen) en na een telefoontje altijd opgelost.

Greetz,

Harry.
 
Lees even goed...het is een reactie op het bericht van Charley die een OEM versie heeft ( ik ook) en daar is hij het helemaal mee eens!!
 
ik heb ook een oem vesie van xp
er zijn 3 keer het moederbord stuk gegaan idd :shocked:
maar microsoft deed niet echt moeilijk het waaren ook nog eens 3 verschillende moederborden als je maar eerlijk bent denk zo :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan