Win XP op Acer Aspire M3640

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

een maat van mij heeft onlangs een Acer Aspire M3640 aangeschaft.
Hierbij krijg je Windows Vista Home Premium geleverd. Hij wil liever XP (of Ubuntu Linux, maar daar gaat het nu niet over) erop hebben.

Nou is het probleem dat als ik de XP install-cd erin doe, hij laad alles, alle stuurprogrammadrivers etc totdat het menu zou moeten komen van welkom bij XP installatie,
wilt u herstellen, installeren of afsluiten?

Maar voordat hij daar is krijg je een BSOD met dat hij gestopt is om verdere schade te voorkomen. Er staat dat er iets mis is met je harddisk of harddiskcontroller.

Nu heb ik gehoord dat je bij SATA-schijven soms een extra (aparte) driver nodig heb.
Deze heb ik op een usb-stick vanuit vista gekopieerd. Maar hoe kan ik deze driver aan de XP-setup geven? Ondersteund die USB-sticks? Want de pc heeft geen floppy-drive namelijk..

Of moet ik die driver integreren met de setup via nLite of zoiets?

Met vriendelijke groet,

Beste mensen, naar enige tijd zoekken ben ik er achter gekomen, hoe je Xp op M3640 kan instaleren:

ALs je driver gebuikt van de site, dan kan je xp gewoon instaleren.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2714

Ik heb nu zlef XP geintaleert op een M3640.

Gr. TheKillingDuck

Acer m3640

Ik heb het nog eens geprobeerd maar het is me weer niet gelukt, geeft de melding dat de ntfs.sys is beschadigd... en zegt druk op een toest om PC opnieuw te starten.:mad:

kun je wel de hardeschijf formatteren? bij mij Cen E samen 500 GB en D=500GB en vista staat op C schijf.

trouwens welke versie van XP heb je geinstalleerd?(Pro of Home)

groetjes

Laatst bewerkt:
Ik heb het nog eens geprobeerd maar het is me weer niet gelukt, geeft de melding dat de ntfs.sys is beschadigd... en zegt druk op een toest om PC opnieuw te starten.:mad:

kun je wel de hardeschijf formatteren? bij mij Cen E samen 500 GB en D=500GB en vista staat op C schijf.

trouwens welke versie van XP heb je geinstalleerd?(Pro of Home)

groetjes

Ik heb gewoon mijn schijf in kunnen delen. Mijn schijf is 250Gb heb ik zo verdeeld:
C: 40GB -> System
D: 200GB -> Data

Ik zelf gebruik XP Professional, samen met deze drivers:
http://members.lycos.nl/raymon56/Drivers/ -> Zijn twee diskettes, en je hebt ze alle bij nodig.

MVG TheKillingDuck

het is me nog steeds niet gelukt, mijn hardeschijf is geformateerd in de nieuwe generatie NTFS door windows Vista, heeft het misschien daar mee te maken dat ik niet kan formateren/installeren? , ik heb nu de nieuwe drivers geintegreed in de XP installatie cd, samen met de SP2 en als ik installatie bij deze CD start, krijg ik de melding ( op hetzelfde punt na installeren van de Raid controllers net voordat de Stations aanduidingen komen) "ntfs.sys is beschadigd start de computer opnieuw", en als ik de installatie start met de oude CD met SP1 krijg ik de bekende melding van de raid controller met 0x0000 .. nog wat

ik heb het nog niet opgegeven, ben nogsteeds aan het proberen...

Hallo iedereen...ik had hetzelfde probleem met de Acer m3640...ben er nu uiteindelijk uitgeraakt.De NTFS fout wordt veroorzaakt door de EISA partitie waarop zich de vista installatiebestanden bevinden...vandaar dat acer aan sommige mensen heeft aangeraden om een nieuwe hard disk te installeren.Dit is een oplossing,maar als je de schijf wil gebruiken waarop vista staat moet je eerst de verborgen partities verwijderen.Ik heb hiervoor linux livepartition gebruikt...erg makkelijk en duidelijk in gebruik.Deze kan je hier downloaden:http://gparted.sourceforge.net/
Indien je er een andere schijf bijplaatst ipv ze te vervangen moet je wel zorgen dat je de vlaggen van de vista partitie verandert...zoland die op active of boot staan blijft de installatie vastlopen...ook makkelijk veranderd met livepartition.
Alle benodigde drivers zijn te vinden op dit adres: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2714
Je hebt enkel de sata raid driver nodig om te installeren...de AHCI driver is dus niet nodig...
Het probleem van de sata drivers is op te lossen door de drivers op een floppy te zetten of als je geen floppy drive hebt ze gewoon te integreren in de installatiecd met nlite.Tijdens de setup is er een optie om externe drivers te gebruiken.
Het enige probleem dat zich daarna nog voordeed is dat de geforce kaart slecht reageerde op de driver die op de site van gigabyte staat...even zoeken bij de oudere drivers en deze versie downloaden:
169.21_forceware_winxp_32bit_english_whql

Ik hoop dat jullie iets aan deze uitleg hebben en wens jullie veel plezier met de pc (vooral dan met xp erop,gewoon onwaarschijnlijk hoeveel sneller dat ding nu werkt) :thumb:

het is me nog steeds niet gelukt, mijn hardeschijf is geformateerd in de nieuwe generatie NTFS door windows Vista, heeft het misschien daar mee te maken dat ik niet kan formateren/installeren? , ik heb nu de nieuwe drivers geintegreed in de XP installatie cd, samen met de SP2 en als ik installatie bij deze CD start, krijg ik de melding ( op hetzelfde punt na installeren van de Raid controllers net voordat de Stations aanduidingen komen) "ntfs.sys is beschadigd start de computer opnieuw", en als ik de installatie start met de oude CD met SP1 krijg ik de bekende melding van de raid controller met 0x0000 .. nog wat

ik heb het nog niet opgegeven, ben nogsteeds aan het proberen...

Ik zelf gebruik XP Professional, samen met deze drivers:
http://members.lycos.nl/raymon56/Drivers/ -> Zijn twee diskettes, en je hebt ze alle bij nodig.

MVG TheKillingDuck[/QUOTE]

Hallo KillingDuck. Ik heb net zelf voor mijn zus een Acer M3640 gekocht waar ik ook XP op wil zetten. Dat is jouw gelukt met de Sata drivers op de 2 floppies

Vraag: Hoe krijg je een floppy drive aangesloten op dit Moederboard?? Ik heb een floppy drive (los) met flatcable maar ik zie niet hoe je die kan aansluiten?

Bedankt alvast

Dat moet via een floppystation met USB, anders kun je lang naar een 34-pin aansluiting zoeken... :)

Hey,

Heb sinds 11/09/2008 ook een Acer M3640 met toen Vista Home Premium op en heb er samen met een kameraad Xp Pro opgezet nadat hij daarvoor eerst een slipstream cd had aangemaakt met daarop de drivers voor de Sata HD en aan verwante zaken. XP pro is en werkt als een sneltrein maar mijn 4GB Ram memory wordt niet herkend, enkel 3 GB Memory, raar...

Niettemin lukte het bij mij zonder floppy (want die is er niet bij).

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan