win xp pro op hp vectra vl400

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0512

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2005
ik heb onlangs een HP Vectra VL400 gratis op de kop kunnen tikken, 256Mb ram, pentium 3 800, redelijk leuk dus aangezien het gratis was. ik heb daar nog 128 ram bijgestoken die ik nog liggen had van een oudere pc (beide SDRAM)

so far nog alles ok

Besturingssysteem: windows 98

dus ik doe een format met de bedoeling er WIN XP PRO op te zetten

Probleem1: de pc ondersteunt geen boot vanaf cd, dus zoek ik wat op het Inet, en na lang zoeken vind ik opstartdisketjes voor win xp pro. ik maak die, en start de setup, maar midden in de setup zijn een aantal reboots voorzien in de procedure, aangezien mijn pc bij die reboots weer zegt dat hij een diskette vind is deze manier niet de oplossing.

Na nog wat zoeken op het Inet, kom ik terecht op een pagina waar nog mensen een dergelijk probleem hadden, en er werd gezegd de bios te updaten (Phoenix 4.0 release 6.0), ik vind de nodige bestanden om de nodige disketjes te maken, mar dit lukt ook niet, vervolgens lees ik dat er op het moederbord switches zijn, waarvan ik switch 3 op on moet zetten, ik probeer opnieuw, maar het lukt nog steeds niet.

omdat ik het verderzoeken wat vervelend begon te vinden (toch wel al meer dan een week zoeken intussen) ga ik naar een kennis van mij die een testpc staan heeft, waar ik mijn harde schijf in stop voor install. ik doe de win xp pro installatie, en daar terplekke lukt dat perfect.
wanneer ik thuis kom stop ik de harde schijf terug in die HP vectra, ik start op en ik krijg de volgende melding:
"Fout tijdens laden van besturingssysteem" (nog voor de eerste startupscreen van windows)

eerdere suggesties waren:
-ligt het niet aan die extra ram? ik heb die er terug uitgehaald en opnieuw geprobeerd, maar ik krijg hetzelfde probleem
-heb je die switches op het moederbord terug juist gezet? deze zijn weer in orde zoals ze vooraf stonden

EN voor ernaar gevraagd wordt: mijn win xp pro is volledig legaal, ik heb een download & key aangekocht op ma3d.com (een project met de medewerking van microsoft, voor studenten)

Laatst bewerkt:
Een besturingsysteem vanaf een andere pc installeren kan voor problemen zorgen.
Klopt het pad bijvoorbeeld (primaire partitie).

Verder:
Wordt de schijf goed in het bios herkend?
Kun je de schijf benaderen via dos met bijvoorbeeld een opstartdiskette van win98?

Als je één maal in het proces zit van installeren kun je de opstartdiskettes uit het station verwijderen.
Als het goed is zal windows verder gaan vanaf cd.

Wat je ook nog kan proberen is opstarten vanaf floppy de map i386 kopiëren naar de harde schijf, en dan vanaf deze directory windows installeren.

je moet de cdrom in de bios als eerste hebben zeg maar dit:

cd rom
a
c (hd)

Zo boot hij hem van de cd..
:thumb:

Oja.
Formatteer je schijf eerst naar fat32 en dan instaleren.
Bij mij werkte dat wel i.p.v een ntfs partitie:thumb:

bootvolgorde heeft geen belang, door de leeftijd van die pc is boot vanaf CD gewoon onmogelijk, tenzij ik de biosupgrade zou doen maar die gaat dus niet zoals je bovenaan kunt lezen

de drive wordt wel perfect herkend in de bios, daar lijkt alles in orde

Geplaatst door gast0512
bootvolgorde heeft geen belang, door de leeftijd van die pc is boot vanaf CD gewoon onmogelijk,
Ik heb hier ook een Hp Vectra VL400 staan, deze kan gewoon vanaf CD-rom booten.:confused:

Haal een tijdens de reboots de floppy even uit de drive, gaat de setup dan wel door?

Eventueel opstarten met een Win98(se) opstartfloppy. De bestanden van je WinXP CD-rom kopieren naar de hardeschijf en de setup vanaf de hardeschijf opstarten.
(Winnt.exe)

Geplaatst door Captain Schaap
volg onderstaande link om de meest actuele bios-versie te krijgen.
dit progje maakt zelf een bootabel diskette aan.
mogelijk kun je hierna wel via cd opstarten.

heb t progje getest, doet prima z'n werk!

link

succes! :thumb:

kan het zijn dat er iets fout is met die link? ik krijg "de pagina kan niet weergegeven worden
wat die optie met die win 98 diskette betreft, k gaan da vannavond es uittesten, alvast bedankt

sorry, zat een sessie timeout in de link.

Deze blijft gewoon werken.

Groeten!

Ik zit met exact hetzelfde probleem op mijn vectra. Ik heb de disk gemaakt, maar hoe laad ik die? Ook deze kan niet in DOS werken en automatisch start hij ook niet op....

Maak een bootable dos diskette.

Pak de bestanden van het biosbestand van HP uit op de zelfde diskette.

Als de pc is opgestart via diskette, type je FLASH.BAT in gevolgd door enter.

Bios zal nu ge-upgrade worden.

Succes! :thumb:

Maak een bootable dos diskette.

Pak de bestanden van het biosbestand van HP uit op de zelfde diskette.

Als de pc is opgestart via diskette, type je FLASH.BAT in gevolgd door enter.

Bios zal nu ge-upgrade worden.

Succes! :thumb:

Ho, hier gaat het boven mijn pet. Is de bootable dos disk iets anders dan wat ik nu gedaan heb?
Als ik hem uitpak kan het er nl. niet op....:(

Laatst bewerkt:
Is het niet handiger dat je verder gaat in je eigen topic? De kans is groot dat je nu dubbele antwoorden krijgt

Geplaatst door m@rio
Is het niet handiger dat je verder gaat in je eigen topic? De kans is groot dat je nu dubbele antwoorden krijgt

tja, dat is misschien wel zo, maat tot nu toe zit ik op 2 sporen. zodra er dubbelingen komen, ga ik met 1 verder

Gebruik een opstartdiskette voor DOS met zo min mogelijk bestanden.

Dus formatteer een diskette en kies de optie systeembestanden kopieeren / een dos opstartdiskette maken.

Het bestand autoexec.bat en config.sys kun je eventueel ook nog verwijderen op de diskette (dat bespaart ruimte) en pak de bestanden nu uit op de diskette van HP.

Sorry Mario, maar omdat deze topic expliciet over dit onderwerp gaat, wil ik toch maar even mijn oplossing posten......

Ik ben eruit.:D :D :D

Ik had mijn CDrom station aangesloten als tweede master, op een apart slot. Lekker makkelijk, geen gezeur met jumpertjes. Maar dit was wel het probleem. Nadat ik hem heb aangesloten als slave van de HD, startte hij zonder problemen op. Ik hoop ook anderen hiermee op weg te kunnen helpen......

Geplaatst door gompie1304
Sorry Mario, maar omdat deze topic expliciet over dit onderwerp gaat, wil ik toch maar even mijn oplossing posten......

Ik ben eruit.:D :D :D

Ik had mijn CDrom station aangesloten als tweede master, op een apart slot. Lekker makkelijk, geen gezeur met jumpertjes. Maar dit was wel het probleem. Nadat ik hem heb aangesloten als slave van de HD, startte hij zonder problemen op. Ik hoop ook anderen hiermee op weg te kunnen helpen......

dus ge bedoelt da k mijn CD-drive op de flatcable van mijn Harde schijf zou moeten steken als slave?

Dat was bij hem de oplossing. Je zou het altijd kunnen proberen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan