win xp prof formateren

• Onderwerp starter Onderwerp starter azer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

azer

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Tientallen rubrieken gelezen maar geen enkele geeft de juiste oplossing om de hd te formateren (win xp prof). Ik geraak niet toe aan formateren met de win xp cd: op het moment waar ik de keuze heb knop D in te drukken ... kan ik niet verder. Nergens verschijnt de mogelijkheid om de hd (partitie C/ er is maar één partitie) te formateren en er terug win xp op te installeren.
Wie heeft het buskruid uitgevonden en kan met de cd de hd formateren??????? In dos lukt het zeker niet voor nfts!!! Velen dank bij voorbaat voor wie mij het licht uitvindt.
:o :cool: :) :p

Als je de "echte" installatie CD van Windows XP Professional hebt (staat er de map i386 op?) dan moet je een aantal malen kiezen voor "Windows XP installeren" , dan moet je opgeven op welke schijf/partitie je wilt installeren, waarbij onder 1. de reeds geinstalleerde XP wordt vermeld. Je kiest dan voor 1 om op te installeren, Setup waarschuwt dan dat installeren op een bestaande installatie niet verstandig is, maar je herhaalt weer dat je daar wilt installeren en dan verschijn o.a. de keus (er staan er meer in dat scherm) om door op "L" te drukken eerst te formatteren. Als jij die mogelijkheden allemaal niet hebt, zou je een OEM-installatie CD kunnen hebben en die zijn vaak aangepast.

Die mogelijkheid krijg je niet, als er niets mis is met de NTFS partitie, oem of niet.
Vandaar dat je veel topics leest dat windows niet op de C: staat, dan is de partitie verwijderd, en een nieuwe gemaakt, helaas krijgt de eerstvogende partitie de C: als schijfletter, en de nieuwe, de eerst vrije.

Een mogelijk is om met een 98 opstartflop te werken, en dan de non dos partitie weg te halen, een FAT32 partitie aan te maken, en die vervolgens met de XP cd weer NTFS te maken, en te laten formateren.

Je zou het ook kunnen doen met Gparted, die je van de cd kunt opstarten, als je geen floppydriver hebt, zo ook met een Knoppix cd.

Ach, hij heeft maar 1 partitie, die kun je rustig weghalen, en een nieuwe aanmaken, en formateren.;)

Als het niet lukt, kun je nog vanaf de XP CD booten en in het eerste scherm dat verschijnt op "R" drukken. Gevraagd om Administrator-wachtwoord geef je een Enter. Je komt dan terecht in het Herstelconcole met de prompt C:\Windows _
Geef daar de opdracht FORMAT en Enter.

Als het niet lukt, kun je nog vanaf de XP CD booten en in het eerste scherm dat verschijnt op "R" drukken. Gevraagd om Administrator-wachtwoord geef je een Enter. Je komt dan terecht in het Herstelconcole met de prompt C:\Windows _
Geef daar de opdracht FORMAT en Enter.

Ja......en dan???

Als het allemaal loopt als gehoopt, vraagt XP of je het zeker weet, "J", vervolgens komt er een voortgangsregel in beeld. Als dat is geeindigd en afgerond, exit typen, PC start opnieuw op, maar omdat de Installatie CD nog in de lade zit, kun je daarvanaf laten booten en begint Setup aan een schone installatie, toch?

Edit: tenzij de F6-procedure gevolgd moet worden, herkent Setup de HD.

Laatst bewerkt:
Dat is een onnodige handeling!!

Opstarten zoals in de handleiding die ik in de link heb gegeven doet dat allemaal in 1 keer.

PS: doe ere zo een stuk of 10 per dag:D

Laatst bewerkt:
Het probleem van TS was nu juist dat de opdracht "D" bij hem niets deed.

Opgelost
Dank voor de snelle reacties (eerst bios herzetten!!!!):love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan