Win XP start niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

hovito

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2004
Berichten
11
Hallo

Ik heb een opstart probleem met mijn computer. Afgelopen vrijdag starte hij plotseling opnieuw op, en sindsdien start hij niet meer op. Na het opstarten, krijg ik de volgende foutmelding:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\windows\system32\config\system

U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele cd-rom met installatiebestanden.
Kies "r" in het eerste scherm om de reparatiebestanden te starten.

Bij aanschaf van deze pc heb ik geen originele cd-rom gekregen. Ik kan de Veilige Modus ook niet starten. Ik heb dit hele forum doorgelezen, maar kan dit probleem tot nu toe niet oplossen.

Ik hoop dat een van jullie een oplossing weet.
 
Welkom op Helpmij!

Ik heb het nooit geprobeerd, maar hopelijk werkt dit voor jou http://members.home.nl/b.mulder/boot.html

Je hebt geen originele cdrom zeg je, maar krijg je wel die optie "R" ? Anders zou je even bij iemand uit de buurt een goede cd moeten lenen.

[edit]Ik zie in die tekst ook het volgende staan als je die recovery console doet.

Men ziet dan een commandprompt-scherm in C:\Windows

Dit kun je ook bereiken door een opstartdiskette te downloaden http://www.24by7.ca/files/boot98se.exe

Dan start je op met de diskette in de A-drive (zorg wel dat de opstartvolgorde in het Bios veranderd is zodat hij van A: start)

Als de pc opgestart is type je c:\windows (enter)

Dan zit je ook op die plek in het verhaal [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt..........

Ik heb hier dus geen originele cd, mn buurman ook niet. Mn buurjongen aan de overkant heeft er ook geen (die heeft alleen een niet originele). Oftewel ik kan dus niet aan een originele CD komen, en krijg dus ook niet die optie "R".
 
Ik heb mijn verhaaltje boven jouw bericht even aangepast. Mogelijk werkt dat ook met die opstartdiskette. Misschien kun je dan daarna de rest van het verhaal volgen.

Weet niet of het werkt, maar je kunt het altijd proberen.
 
Geplaatst door hovito
Bedankt..........
(die heeft alleen een niet originele).

Met een copie lukt het denk ik ook wel ;)
Let wel op Home\prof
 
Klopt Jozo.

@Hovito, je kunt ook van de buurjongen die niet-originele proberen. Als je een goede kopie hebt kun je namelijk net zo veel als met een originele.

Maar mogelijk werkt het ook via een opstartdiskette.
 
I heb hier nu dus die copie, maar ik krijg nog steeds niks voor elkaar (ben ook niet de handigste met computers).

Als ik mn computer opstart met die opstartdiskette, dan krijg ik dus A:, maar als ik dan C:\windows toets dan gebeurd er niks.(bad command or file name) Ook niet met D:\windows.

Wat doe ik fout??
 
Niets, dat zou goed moeten zijn

En als je eerst alleen C: (enter) tikt? Als hij die niet ziet dan ziet hij je harde schijf niet.

Dan zou je kunnen kijken of de schijf wel in het bios gezien wordt. Zo niet, dan ziet het er niet best uit.

Zo wel, dan zou je de opstartvolgorde in het Bios kunnen veranderen zodat de pc van de cdrom start, en dan die kopie proberen.
 
Volgens mij ziet hij mn hardeschijf wel, maar er klopt iig iets niet. Mijn harde schijf (c :\) is nu nog maar 2mb groot (?).
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me raar inderdaad. Maar kom je ook niet verder nu met of zonder cd?
 
Nee, ik kom ook niks verder met die CD. Ik zit nu echt helemaal vast.

Wanneer ik de computer opstart met de opstartdiskette dan komt er op een gegeven moment te staan:
Windows 98 has detected that drive C does not contain a valid FAT32 partition. There are several possible causes.
1 the drive may need to be partitioned..........
2third party disk partitioning software NEE
3 Some viruses also cause your drive C not to register......

Kan dit ook wat zijn? Of is het niks?
 
Lijkt erop dat je schijf NTFS is, en geen Fat32

Dan moet het toch hersteld worden vanaf een CD, dan lukt het niet met die diskette:confused: (kan alleen bij FAT32)
 
En hoe zou ik dat dan moeten doen als ik een goede cd krijg?
 
Maar ik heb hier dus die copie, en ik heb net op een andere computer gekeken en die doet het wel. Zou die het dan niet ook hier moeten doen.

Als ik die CD open (I386\winnt) dan krijg ik een foutmelding, dat het wisselbestand nergens kan worden gemaakt
 
Als die cd goed is, dan moet je in het Bios de bootvolgorde (opstartvolgorde) veranderen zodat de pc van de cdrom start.

Dan zou je als de cd geladen is wel een optie "R" moeten krijgen.

Wel vreemd dat het op jouw manier niet lukt, want zo zou het toch ook moeten werken.
 
Als ik in het Bios instel dat de PC vanaf de cdrom start (als ik het goed gedaan heb dan) dan start ie alsnog gewoon WinXP op (althans dat probeert ie). Betekent dat dat de CD niet goed is?

De CD werkt wel op een andere computer daar kan ik gewoon XP instaleren.
 
Als de cd op een andere pc wel goed is, dan moet hij goed zijn.

Heb je ook na het veranderen dat hij van cd moet starten SAVE & EXIT gedaan?

Anders snap ik er ook niets meer van en hoop ik dat anderen nog ideeën hebben.
 
Volgens mij heb ik het BIOS nu zo ingesteld dat ie van de CD zou moeten starten. Mijn First Boot Device zou dan toch de CD-ROM moeten zijn?

Of doe ik dan nog steeds wat fout?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan