win xp verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

zandokan

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2004
Berichten
32
Hallo,

Nou heb ik 2 harde schijven met elk win xp. Ik wil 1 win xp verwijderen, ik heb dit al eens gedaan maar uiteindelijk was ik 2 windows kwijt. Ik krijg elke keer problemen met opstarten. Dus ik wil eigenlijk 1 schijf formateren zonder de bootloader weer naar de ***** te helpen. Hoe kan ik dit het beste doen?

Groetjes.
 
Kijk eerst wat de naam van de schijf is die je wilt formatteren (C,D,E enz.) Doe de opstart diskette (of cd) van de OS die je wilt laten draaien. Ga dan naar DOS en typ daar format <naam van de schijf>. En dan wordt alleen die schijf geformatteerd.
 
Als je zekerheid wilt, dan kun je ook de schijf die je wilt formatteren loskoppelen (stekker eruit) en kijken of hij hij dan opstart van die andere schijf. Van welke schijf hij opstart is vastgelegd in je boot.ini.

Als hij goed is opgestart, dan kun je die andere schijf veilig formatteren.
 
Ik ben er wat laat mee, maar het blijft een probleem. Ik heb net dus de schijf die ik wil formatteren losgekoppeld maar dan start windows niet meer op. Ik zou het kunnen doen hoe Kay.NL het vermeld maar dat vertrouw ik niet helemaal.
Ik heb de boel goed aan het draaien nu, alleen blijf ik dus zitten met een windows xp die ik weg wil hebben. En ik ben zo bang dat ik straks weer alles opnieuw moet installeren, hoe kan ik dit veilig doen??
 
Als windows niet meer start als je de te formatteren schijf hebt losgekoppeld, dan staat de windowsversie waarmee de pc wil starten juist op die schijf. Dat is een probleem.

Ik denk dat je de boot.ini aan moet passen en de regel weg moet halen dat hij deze windowsversie opstart. Heb je al eens gekeken als je de andere windowsversie opstart? Misschien is dat de "kale" versie en waar je nu mee werkt de versie die compleet is?

Als je die andere versie wilt behouden, dan moet je zorgen dat in de windows verkenner bij "extra" en "mapopties" , "weergave" onderaan een rondje staat bij "verborgen bestanden en mappen weergeven"

Daarna zoek je op C naar de boot.ini en die ga je bewerken. De regel met de foute windows haal je weg en je slaat het bestand weer op. Zorg wel voordat je dit doet dat je het bestand opslaat op een diskette of zo. Als je de verkeerde windowsversie weghaalt, dan start de pc ook niet op.

Succes! Als je er niet uitkomt, horen we het wel.

Als je deze windows versie wilt behouden, dan kun je beter niet formatteren, maar ook de boot.ini aanpassen zodat je alleen deze windows versie overhoudt. Formatteren zou ik dan afraden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor de zekerheid de boot.ini op diskette gezet en kan via deze gewoon opstarten, dus nu kan ik wel het een en andere gaan uitproberen. Het klopt dat de boot.ini op de c schijf staat en die wil ik dus juist op de d schijf hebben. Ik heb ook geprobeerd om gewoon de boot.ini van de c schijf te kopieren naar de d schijf maar dat werkt niet. Nu heb ik een regel weggehaald van de boot.ini en de pc start eindelijk op zoals ik het wou. Ik vraag me alleen af waar die nu van opstart, in de bios heb ik cdrom als 1ste opstart.
Ik ben nu ook eindelijk de c schijf aan het formateren, ik hoop dat het goed gaat.

Bedankt.
 
Heb je gekeken of er op D ook een boot.ini staat? Ik denk van niet. Ik hoop ook dat het goed gaat omdat je hem van D wilt starten....en als daar geen boot.ini staat....... Ik twijfel eigenlijk nog een beetje:confused:

Laat je het weten?
 
Laatst bewerkt:
Waar ik al bang voor was is toch gebeurd, windows start niet meer op. Gelukkig dat ik je raad heb opgevolgd om in iedergeval een opstartdiskette te maken. Ik start nu telkens direct op van de diskette. Opzich valt hier natuurlijk ook wel mee te werken maar ik wil het precies goed hebben.
De schijf is inmiddels leeg op 2 mappen na, System Volume Information en Recycler, deze konden met formatteren niet worden verwijderd.
Vreemd maar nu staat er wel een boot.ini in de D schijf.
De volgende melding krijg ik wanneer ik opstart zonder de diskette: "Searching for Boot Record from IDE-0...OK".
Hierna de melding: "NTLDR ontbreekt".
:mad:
 
Hoe ziet de boot.ini op D eruit? Misschien dat het met een aanpassing wel lukt.

Die melding NTLDR ontbreekt is ook een hele bekende op Helpmij. Ik zoek even naar de oplossing.

Gevonden: Probeer de oplossing van Microsoft eens http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;311073&Product=winxpINT

Of kijk eens als je de boot.ini die je op diskette hebt gezet kunt kopieren naar de root van je D.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan