win xp/ win 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikbosman

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2001
hallo,

ik heb 2 besturingssystemen op mn computer namelijk win xp/win98.
als je je comp opstart krijg je dan zo'n opstartmenuutje waar je je besturingsysteem kunt kiezen.
dat komt er bij mij wel. maar als ik win 98 kies dan doet hij het niet (xp doet het wel) wat moet ik verander in het boot filetje over deze computer -> eigenschappen -> enz.

(win 98 staat op D: patitie en xp op C:)

Toon je boot.ini door; eigenschappen deze comp.>geavanc.>opst+herst.intell.>bewerken; in je volgende reply te plakken.

dit staat er in mijn boot filetje onder deze comp -> eigenschappen -> enz.....

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition"

wat moet hier bij dan om het ok te maken

Boot.ini aanpassen heeft weinig zin.

Als je mijn eerdere link bekijkt zie je dat er veel meer bij komt kijken

Geplaatst door m@rio
Boot.ini aanpassen heeft weinig zin.

Als je mijn eerdere link bekijkt zie je dat er veel meer bij komt kijken

dan zou xp niet meer opstarten, aangezien 98 dan de bootbestanden van xp heeft overschreven. De thread van je link is ook bedoelt om de bootbestanden van xp te herstellen. Niet andersom.

vraagsteller kan wel xp booten, dus neem aan dat jouw verhaal niet opgaat.

Post toch eens je boot.ini !! En vertel ons eens of ze het allebei al eens eerder gedaan hebben. Of dat je 1 van de twee net geinstalleerd hebt. Zo ja, in welke volgorde ..

LOL,

dat staat er al. Moet dus zijn:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition"
D:\="Microsoft Windows 98"

Maar windows 98 heeft dacht ik ook bootbestanden nodig op C !!

Heb je die niet dan zul je die moeten herstellen, waardoor xp niet meer opstart en je dus daarna xp bootbestanden moet herstellen volgens link van mario ..

ik heb de computer anderhalf jaar geleden gekocht met win xp en win 98 en toen werkte dat bootscreentje goed. alleen een maand geleden kreeg ik een virus in xp en heb ik alleen xp opnieuw geinstalleerd. en toen kon ik niet meer in win 98 komen.

ik heb het geprobeerd met dat gedoe met die opstart disk.
werkt niet bij mij.

maar ik moet eigenlijk wel in xp want ik kan zo nix op mijn mp3 speler zetten. (dat progje werkt namlijk niet op xp)

Geplaatst door erikbosman
ik heb de computer anderhalf jaar geleden gekocht met win xp en win 98 en toen werkte dat bootscreentje goed. alleen een maand geleden kreeg ik een virus in xp en heb ik alleen xp opnieuw geinstalleerd. en toen kon ik niet meer in win 98 komen.

waarschijnlijk zijn de bootbestanden van 98 verdwenen toen je xp opnieuw installeerde. Dat ligt een beetje aan het feit of je geformateerd hebt of niet.

in de schijf met xp fat32 of ntfs ?? Kan je in xp zien door in verkenner met rechtermuisknop op de C schijf te drukken en dan eigenschappen te kiezen. Wat voor bestandssyteem staat daar ?

mogelijkheid 1)

boot van de windows 98 cd en installeer 98 over de bestaande heen op de D schijf. Kan je niet booten van de windows 98 cd dan download je een bootdiskette van http://www.tvtservices.com/boot98sc.exe ! start dan de installatie door te booten van die diskette met cd-rom ondersteuning. Doe dan vanaf de a:\ prompt:

F: [enter] (F is cd-rom)
cd win98 [enter]
setup [enter]

installeer het dan op de D schijf !

Boot dan in windows 98 en stop als dat allemaal goed gaat de windows xp cd in je computer. Installeer xp ook over bestaande heen op de C schijf en klaar ben je ..

2 mogelijkhied:

verander je boot.ini zoals ik beschreven heb.
Download weer die bootdiskette en boot daar vandaan.
Doe vanaf de A:\ prompt:
sys c: [enter]

doe de volgende stappen om de opstartbestanden van xp te herstellen:

Download read.scr van http://www.dougknox.com/xp/tips/read.scr ! en plaats het op de bootdiskette die je net gemaakt hebt. Plaats ook DEBUG.EXE op de diskette. Het bevind zich in de windows\command folder van windows 98.

Boot weer van die diskette en doe vanaf a:\ prompt:

DEBUG < READ.SCR

(je krijgt misschien een error als bootsect.dos al bestaat. Je moet dan even het commando: ATTRIB C:\BOOTSECT.DOS -S -H -R [enter] doen)

boot vanaf de windows xp cd (eventueel even bootvolgorde in bios op cdrom, c, a zetten)

kies dan voor repair. vul je administrator wachtwoord in en doe dan vanaf c:\windows :

fixboot [enter]

klaar

Laatst bewerkt:
Geplaatst door erikbosman
lukt niet.

welke mogelijkheid en waarom niet en waar gaat het mis. Iets uitgebreider antwoorden graag.

mogelijkheid 2. het booten enzo werkt maar win98 start nog niet op. ow ja. als ik geboot heb van diskette dan reset ik anders start computer niet opnieuw op. hoe doe ik dit anders

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan