Win10 wel/niet gratis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Emmel

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2012
Berichten
52
In mijn 'netwerk' (familie- en kennissen in dit geval :p) heeft iedereen met een officiële versie van windows7 een optie (icoontje) om te reserveren.
Ik heb een vier jaar oude Asus-laptop die prima functioneert (i5; 6Gb; 250Gig SSD), met Windows7 + servicepack en alle updates.
Maar ...... geen optie om te 'reserveren'.
Nu weet ik wel dat dat z.g. reserveren van Microsoft nogal omstreden is, maar het verbaast me wel.
Ik heb de laptop inclusief Win7 destijds nieuw gekocht.
Kan het zijn dat dat te lang geleden is, waardoor ik niet in aanmerking kom voor een kosteloze upgrade?

Mogelijk is er door iemand al nader informatie over bekend of opgevraagd bij Microsoft ...... .?

Grts.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je niet de windows update goed uitgevoerd
Deze komt mee met een windows update. Als jouw systeem voldoet (lijkt mij in orde) kom je in aanmerking windows 10 te reserveren.
Mijn pc uit 2006 heeft deze melding ook ontvangen met windows 8.1
In principe komt elke versie van windows 7 SP1 en 8/8.1 met als uitzondering de enterprise en de 8.1 RT in aanmerking voor de upgrade naar windows 10
 
Dat lijkt me sterk ....
Ik voer die update niet zelf uit, want die word automatisch uitgevoerd elke maand.
Zo staat dat ingesteld, en elke maand word die procedure ook afgewerkt.
IK krijg dan bij het afsluiten van Windows keurig de melding 'Zet de computer niet uit .....' etc.

Het enige waaraan ik denk is, dat ik - ook alweer zo'n twee jaar geleden - de gewone harddisk heb vervangen door een SSD en daarbij het bij de SSD-schijf megeleverde migratieprogramma heb gebruikt om de inhoud van de oude te verplaatsen naar de nieuwe schijf.

Grts
 
Laatst bewerkt:
heb je ook de "aanbevolen" updates actief staan ?
KB 3035583 is verantwoordelijk voor de melding en wordt alleen geïnstalleerd wanneer de aanbevolen ook actief staan.
 
De app Download Windows 10 is beschikbaar op de meeste pc’s met Windows 7 Service Pack 1 (SP1) en Windows 8.1 Update.

In de volgende gevallen zie je geen app:

  • Windows 7 SP1 of Windows 8.1 Update is niet op je apparaat geïnstalleerd.
  • Wil je controleren welke Windows-versie je hebt? Kijk hier hoe dat moet.
  • Je hebt een zakelijke versie van Windows, deze vormt geen onderdeel van dit aanbod.
  • Automatische updates van Windows is niet op je apparaat geactiveerd.
  • Jouw apparaat voldoet niet aan de minimum systeemvereisten.
  • Jouw apparaat is niet op internet aangesloten.
  • Jouw apparaat komt wel in aanmerking, maar we werken nog aan updates die de prestaties van het apparaat zullen verbeteren, zoals een nieuw stuurprogramma.
 
Het enige waaraan ik denk is, dat ik - ook alweer zo'n twee jaar geleden - de gewone harddisk heb vervangen door een SSD en daarbij het bij de SSD-schijf meegeleverde migratieprogramma heb gebruikt om de inhoud van de oude te verplaatsen naar de nieuwe schijf.

Deze beredenering is geheel onjuist. Zoals de overige gebruikers ook beamen, gaat er toch iets mis bij de updates.
 
Ik begrijp dat je dat GWX icoontje in je systeemvak helemaal niet hebt?

Je kunt proberen handmatig naar updates te zoeken, dan zou je de update waar het om gaat; KB3035583.

Krijg je de melding dat die geïnstalleerd moet worden, dan is het opgelost. Krijg je die niet, kijk dan eens in de geschiedenis of 'ie geïnstalleerd is. Je kunt ook kijken in de map C:\WINDOWS\System32\GWX. Als je die map niet hebt dan is de update dus iig niet geïnstalleerd.

Succes :thumb:

GWX.PNG
 
Laatst bewerkt:
ik ben er een half uur aan bezig geweest omdat icoontje te verwijderen ...
win 7 & 8 origineel kan je onbeperkt in tijd gebruiken, win 10 zou een abonnementsformule worden, dus jaarlijks dokken, net zoals bij office 365.
 
We gaan het vanzelf wel merken...

Emmel, is het al gelukt?
 
Ik had tot vorige week precies hetzelfde probleem ondanks dat mijn PC ruim aan alle eisen van MS voldoet.
Wat bleek: mijn Windows installatie was niet helemaal jofel meer.
Na volledige herinstallatie van Windows kreeg ik toen prompt het GWX-schildje met het aanbod om windows 10 te reserveren.

Overigens is het de vraag of je nu zo nodig naar windows 10 moet als je volmaakt gelukkig bent met je goed werkende windows 7 installatie.
 
ik ben er een half uur aan bezig geweest omdat icoontje te verwijderen ...
win 7 & 8 origineel kan je onbeperkt in tijd gebruiken, win 10 zou een abonnementsformule worden, dus jaarlijks dokken, net zoals bij office 365.

Aangezien de geschatte prijs ligt rond de 100 britse pond (aldus Microsoft) betwijfel ik dit sterk, ook zegt Microsoft hier zelf niks over, roddels zijn niet altijd te vertrouwen.

En wat betreft het probleem, de migratie kan voor een deactivering hebben gezorgd (dat had ik ook).
Als je de windows product-code nog hebt doe dan het volgende:

- Open het start menu
- Zoek naar "Windows activeren"
- Indien mogelijk, activeer met behulp van de product-code
- Als alles goed verloopt (geldige product-code, product-code niet op het max. aantal machines geactiveerd) dan zou het goed moeten komen
- Indien er gevraagd wordt om telefonisch te activeren kun je dit doen, hierbij worden je normale belkosten in rekening gebracht
- Als Windows successvol geactiveerd is kan het (met alle benodigde updates geïnstalleerd) 30 tot 120 minuten duren (vraag mij niet waarom) totdat de compatibility check klaar is, als deze klaar is en jouw pc ondersteund wordt zou het icoontje zichtbaar moeten worden en zou je Win10 moeten kunnen reserveren

Als Windows al successvol geactiveerd is kun je nog altijd checken of alle update geïnstalleerd zijn, zo ja, dan is er een mogelijkheid dat jouw PC niet voldoet aan de minimumvereisten (wat me sterk lijkt).
 
Laatst bewerkt:
ik ben er een half uur aan bezig geweest omdat icoontje te verwijderen ...
win 7 & 8 origineel kan je onbeperkt in tijd gebruiken, win 10 zou een abonnementsformule worden, dus jaarlijks dokken, net zoals bij office 365.
Daar was ik bang voor en ook de reden dat ik niet 'gratis' win10 geinstaleerd heb. Heb zowel op de pc als op de laptop deze mededeling. Is er ook iemand die weet wat het jaarlijks kost?
 
Hier is iets meer informatie: http://tweakers.net/nieuws/100155/microsoft-hint-op-abonnementenmodel-voor-windows-10.html
Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat Windows een basis besturingssysteem wordt dat gratis is en dat je voor alles extra een abonnement moet afsluiten.
Aan extra's moet je denken aan Office, Onedrive, Xbox Music, Gaming, Skype, etc etc en allerlei apps.

Ik zou dat persoonlijk niet zo erg vinden, want er zullen altijd gratis equivalenten beschikbaar zijn, zoals nu ook al het geval is. Eigenlijk gebruik ik voor alles anders dan Windows zelf nu ook al allemaal niet-MS-producten, meestal gratis: Open Office, VLC-player, AVAST, etc. etc.
 
Jackall e.a.

Het niet verschijnen van het 'reserveer'-icoontje heeft niets te maken met niet of onjuiste update(-instellingen)
Heb inmiddels contact gehad met Microsoft.
Voordat de KB's (het zijn er trouwens twee, en niet alleen KB3035583) worden uitgevoerd vindt er een 'check' plaats op hard- en software. Als er e.e.a wordt ontdekt dat niet Win10-compatible is, worden die niet uitgevoerd en er verschijnt geen icoontje.
Het kan zijn dat dat later alsnog wordt geplaatst.
Vanaf 29 juli kan ook zonder het bewuste icoontje een upgrade uitgevoerd worden, waarbij er ook weer een compatibiliteits-check plaatsvindt. Wordt er soft- of hardware ontdekt die niet voldoet, dan verschijnt dat in beeld, waarna alsnog de upgrade kan worden uitgevoerd (met het risico dat bepaalde zaken dus niet meer werken)

Dat er een z.g. abonnements-constructie plaats zal vinden (zoals in een aantal draadjes word gesuggereerd ) voor Windows 10 is onzin.

Groet, E.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan