win7 downgrade lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

juultje22

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2011
Berichten
14
hallo,

Ik ben in het bezit van een HP pavilion G6 1155sd laptop met oem installatie van win7 home premium
ik wil graag een dualboot of downgrade naar XP, tot nu toe is beide niet gelukt.
ik zit met het volgende probleem, aangezien XP geen sata-drivers heeft, wordt de installatie afgebroken, in de bios is er geen mogelijkheid om sata te veranderen in ide, dat wil namelijk nog wel eens helpen om toch xp te kunnen installeren, slipstreamen gaat ook niet, aangezien er ook geen mogelikheid is om vanaf usb stick te booten, hij vraagt wel om een A: drive, maar die heb ik niet, de pech is dat in een nogal beperkte bios heb, ik kan hooguit de bootvolgorde veranderen, en dat was het dan....
heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen? of is er een maniertje om de bios te modden of uit te breiden?
 
bedankt voor jullie reacties, ik heb dat allemaal al geprobeerd, slipstreamen gaat helaas niet met usb stick, of daar moet nog weer een truckje voor zijn....probleem is ook dat ik home premium heb, daarmee kun je geen virtuele xp machine draaien....
 
Voor XP kun je gebruik maken van het programmaatje NLITE om een custom installatie cd te bouwen met extra OEM drivers en alle updates/sp's die je maar wil. daarna weg (laten) branden naar cd en klaar is juultje :)

???????????? Sinds wanneer?
SP2 is van 8-10-2004 :) dus heeft (bijna) alle drivers voor hd controllers van voor die datum aan boord, en ja er waren toen ook al wat sata controllers. De generic driver van MS was toen ook wel aanwezig.
Het betrof niet de AHCI-mode drivers waardoor je je sata controller op ATA/IDE mode moest gebruiken. en nu weet ik niet of de TS weet op welke mode haar machine loopt maar afhankelijk daarvan heeft zij wel of niet voldoende aan de xpsp2 cd.
Verstandig is om eerst dat uit te zoeken nu ze nog een machine met os heeft.

Afgezien van de drivers is het natuurlijk ook interresant om te weten waarom Juultje anno 2011 (bijna 2012) nog terug zou willen naar XP. Support is in 2014 echt afgelopen en als je nu nog software gebruikt niet niet draait onder 7 is het verstandig om naar alternatieven te kijken aangezien Windows 8 ook al aan het starten is.
.
 
Laatst bewerkt:
hallo, nogmaals bedankt voor jullie reacties, de CD met SP2 werkt inderdaad niet bij mij, de reden dat ik XP wil gebruiken is inderdaad, bepaalde software die niet draait, maar ook een beetje uitproberen wat wel en niet kan, ik wil ook wel een dualboot, maar dan moet ik sowieso eerst xp er op kunnen krijgen, en dat doe ik liever op een schoon geformatteerde schijf ipv te knoeien met partities e.d.

ook hartelijk bedankt voor de link, misschien krijg ik het op die manier dan toch nog voor elkaar ;)

met vriendelijke groeten.
 
juultje: installeren vanaf memory-stick kan maar is erg tricky. Kun je niet opstarten van een externe USB CD/DVD-rom speler, zoals de Samsung Writemaster?

Tijs.
 
Ik denk dat een Downgrate van Windows 7 naar windows Xp zlefs met een dual boot (HP pavilion G6 1155sd laptop)
Geen zin zal hebben. je moet wel denken aan je systeemeisen die Windows 7 en Windows Xp met zich meedragen
windows 7 heeft 15gb schijfruimte nodig om te werken en 1Gb ram ( 64bit 20gb HDD en 2GB RAM )
Windows Xp heeft minimaal 1.5 gb nodig op de vaste schijf als het goed wil werken en ( 128 mb ram )

Mijn advies ( NIET DOEN ) koop een windows xp computer 2e hans ga dit gevecht met jou computer en jou zelf niet aan
Als je echt wil probeer dan een extra prestatie toetevoegen aan de vaste schijf ( fat32 ) daar werkt windows xp mee
 
hoi.
allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties, heb het met slipstreamen geprobeerd, is helaas niet gelukt, dat kan ook zijn omdat ik niet alle juiste drivers tot m'n beschikking had, heb wel veel aan die handleiding gehad, en wellicht kan ik die ooit nog voor een ander projectje gebruiken,
ik geef het voorlopig maar op, en ga over een tijdje wel voor een mooie pc, dan gebruik ik die laptop wel puur voor het internetten.
met vriendelijke groeten.
 
Als ik het goed zie kun je alle SATA-drivers voor XP van AMD in 1 bestand vinden:
Ga naar deze link, en download de middelste driver ("Raid Driver").
Verplaats het bestand naar de C:\ hoofdmap.
Pak 'm uit met 7-zip (rechtsklikken op 11-12_xp32-64_raid.exe en kiezen voor: 7-zip -> Uitpakken naar 11-12_xp32-64_raid\)

Je vind dan een generieke AMD SATA-driver die je met nLite kunt integreren als text-based driver in de map
C:\11-12_xp32-64_raid\$_OUTDIR\Packages\Drivers\SBDrv\hseries\AHCI_svr\XP

Natuurlijk heb ik dit niet kunnen testen. Hopelijk heb je er (toch) wat aan.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan