Win7 kuren (?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Sinds kort kampt de pc (Win7) met onverklaarbare verschijnselen:

- Windows Security Center- service niet te openen (rood kruisje op vlagje rechts onder)
- Windows Defender niet meer te openen.
- Volgens onderhoudscentrum zou het systeem vaak onverwacht zijn afgesloten.
- De 'prestatie grafiek' was eerst 10, nu 4,5 door al die meldingen van 'verkeerd' afsluiten.
- Heb zojuist een volledige virusscan laten draaien op alle mappen, bestanden: niets gevonden.

Het zijn nogal wat zaken die ik niet kan oplossen, dus heb ik maar een apart topic geopend.

Heb je je computer al eens gescanned met een goede antivirus scanner ?
kijk daarna eens mer CCleaner of je fouten kunt herstellen.
daarna je schijf(ven) defragmenteren.
dan nog eens verder kijken of je nog problemen tegenkomt

Groet Jan

Hoi,
klik eens op de link in m'n handtekening en laat Mbam eens draaien.

Ik heb een betaalde versie virusscanner die niets kan vinden. De aangedragen linken naar andere scanners vinden talloze fouten, maar je moet het betreffende programma wel eerst kopen alvorens de fouten hersteld worden. Wie garandeert mij dat alles dan wel naar behoren werkt? Dan zou ik met twee virusscanners zitten en dat kan niet. Ik ga nu defragmenteren.

Mbam is geen virusscanner maar een antimalware-scanner, je hoeft niets te kopen alvorens de fouten hersteld worden. Dit programma heeft al tig gebruikers van hun problemen afgeholpen en wordt niet voor niets hier aanbevolen.

Ik zal de tip van je nog eens nalopen en weer proberen. Intussen heb ik alles gedefragmenteerd enz. Virusscanner heeft het hele systeem nagelopen: niets gevonden. De foute melding blijft bestaan. Mijn foto's staan nu wel allemaal op een externe schijf. Nu nog zien dat ik snel een goede back-up krijg van het hele Win7 systeem. Systeemkopie of zoiets, want ook dan worden nu steeds bepaalde bestanden overgeslagen. Ik blijf Win7 t.o.v. XP een ramp vinden. Bij XP nooit problemen, maar nu wel.

Gelukkig doet windows 7 zelf systeemkopietjes maken zonder dat je daar om vraagt. In ieder geval voor de C-schijf staat dit standaard aan. Wat je nodig hebt is of een installatie DVD of een Systeemherstelschijf. De laatste kun je eenvoudig maken, en als dat niet meer op je eigen PC lukt, je bent gelukkig niet de enige die Windows gebruikt ;)

Gewapend met een van deze twee schijfjes start je de PC op, en vervolgens kies je voor "Systeemherstel". Als het echt 'sinds kort' is zoals je in je opening vertelt, kun je dan gewoon een systeemherstelpunt van enkele dagen geleden uitzoeken, voordat het probleem zich voor deed. Je verliest door deze procedure geen documenten en het is ook prettiger dan een herinstallatie. Mocht dit niet baten dan kan dat 2 oorzaken hebben: - Het herstelpunt dat je koos was dermate oud dat Windows niet meer alles kan terugzetten (dit zal Windows dan zeggen); of: Je hebt gewoon echt een virus/malware te pakken.

Overigens zit bij legale Windows versies ook het recht om van de gratis anti-malware software van Microsoft gebruik te maken: Windows Live Security Essentials.

/me is altijd een beetje verbaasd dat men het liefst geen geld uit geeft aan goede anti-malware oplossingen (Kaspersky, F-Secure, ESET/NOD32, etc.) maar tegelijk ook niet met de consequenties wil zitten wanneer er per ongeluk toch iets schadelijks binnen gehengeld wordt. :-?
Lees dit als een aanmoediging om meteen nadat systeemherstel voltooid is een degelijk anti-malware programma over het systeem te laten gaan. De 4 die ik genoemd heb kun je in ieder geval allemaal gratis volledig werkend proberen gedurende 14 tot 30 dagen, alleen "Scareware" vraagt geld voordat het bewezen heeft iets te kunnen verhelpen.

Gelukkig is dat al jaren zo en heeft Microsoft's Windows 7 een behoorlijke lading aan preventieve oplossingen. Bijvoorbeeld het Onderhoudscentrum, dat regelmatig vraagt of je een Backup wil instellen totdat je die melding uitschakelt (of gewoon even een automatisch backup schema in stelt). Ook doet het onderhoudscentrum automagisch elke Woensdagnacht of de eerst volgende gelegenheid dat je PC aan staat de hardeschijf defragmenteren! :) :)
De conclusie dat XP beter zou zijn dan Windows 7 kan ik dan ook niet met je delen. Daartussen zit namelijk bijna 10 jaar aan ontwikkelingen. Voor de tijd waarin XP actueel was, was het overigens een prima product. Een moderne computer met XP leveren is ronduit zonde van de hardware. Maar omdat het toch een fijn product was kun je, afhankelijk van de versie van Windows 7 die je gebruikt, ook weer gratis een gevirtualiseerde Windows XP omgeving krijgen van Microsoft, WindowsXP-mode / VirtualPC. Vooral voor legacy software en oude spellen en de gebruikers daarvan is dit een prima tussenoplossing. :)

Hopelijk lukt het je van de ongeregeldheden af te komen met deze informatie.

@Sjambal: ik heb alles geprobeerd: weer een volledige scan. Niets aangetroffen. Schijfopruiming, defragmentatie, updates, systeemherstel enz. Kortom: de meldingen Windows Security Center- x service is niet te openen, Windows Defender niet te openen blijven bestaan. Dubbelklikken op icoon van Microsoft Security Essentials wil ook niet. Het venster verschijnt even met melding over fouten en sluit direct weer. De poging om met ARO 2011 en Regclean Pro register iets te herstellen loopt ook op niets uit. Sterker nog: deze programma's zijn niet eens meer te verwijderen (can not uninstall). Het is me een compleet raadsel.

Als ik je problemen zo lees, en dat de aangedragen oplossingen tot niets leiden, kun je nog maar een ding doen: Herinstallatie,
en voor de volgende keer zorg dat je een systeemkopie achter de hand hebt, achteraf kijk je een koe in de ....

Groet Jan

Herinstallatie zonder volledige back-up leidt tot niets. Ook bij het maken van een back-up worden bepaalde bestanden overgeslagen. Bij XP zat er gewoon een cd-rom bij. Nu niet meer.

Heb nu de versie van RegClean Pro aangeschaft die de pc scant op register (sleutels). Wat het ook moge zijn. De 540 gevonden fouten zijn nu hersteld. Verder heb ik een virusscanner van VIRUSfighter, ook een betaalde versie, die continu 'meekijkt'. Af en toe laat ik de pc handmatig scannen. Win7 vraagt zelf af en toe ook om een scan. Ook de firewall staat aan. Maar het maken van een Windows back-up wil niet lukken. De back-up is voltooid, maar bepaalde bestanden zijn overgeslagen, zo luidt de melding. Het gaat steeds om hetzelfde bestand dat wordt overgeslagen. Ook de melding: Windows Security Center- service niet te openen blijft bestaan. (Rood kruisje op het vlagje rechtsonder). Ik zit al dagen in het onderhoudscentrum te sneupen, maar veel verder kom ik er niet mee.

Rogue software / Scareware

VIRUSfighter, ook een betaalde versie, die continu 'meekijkt'.

Dit is Rogue Software, oftewel, je bent opgelicht en geinfecteerd.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/406208-Virusfighter
En nu snel een van de Echte AV-paketten downloaden, wie weet wie er nu nog meer meekijkt op je systeem of wat je voor malware verder nog allemaal ongezien binnenhaalt. Als je echt niet wil kiezen uit mijn 4 suggesties, plaats dan nog even de naam van wat je wil gaan aanschaffen in Google, Negeer de advertenties en lees onafhankelijke recensies over software voordat je iets koopt.

Laatst bewerkt:
Ik heb op een site die virusscanners beoordeelt gelezen dat Virusfighter een goede virusscanner is. Ook op dit forum staat toch de wereld aan scanners die zich opdringen. Wie zegt welke scanner de beste is? Voorheen had ik Spamfighter in Outlook. Nou, die werkte perfect. De ongewenste programma's die steeds mee opstartten, zijn met een un-install programma verwijderd. Het security center is nog steeds niet te openen. Maar we installeren Win7 z.s.m. opnieuw, want dat is de enige oplossing.

Dezelfde symptonen had mijn oude pc ook, uiteindelijk bleek het te komen doordat ik te veel opstartprogramma's en services heb uitgeschakeld bij msconfig.exe.

Heb je dit recentelijk gedaan of begonnen de problemen hierna? Kijk dan even goed of je geen microsoft-eigen services hebt uigeschakeld!

Komt het je niet bekend voor, negeer dit dan /O_O\

Om eerlijk te zijn heb ik niet echt veel 'know how' van computers als het echt gaat om het oplossen van software/hardware problemen. XP heeft nog nooit één foutmelding gegeven, maar bij Win7 liggen de zaken totaal anders, heb ik het idee. Ik weet wat schijfopruiming is. defragmentatie,cookies. Kan met bepaalde instellingen omgaan, back-up maken van foto's. Zeg maar: wat basiskennis. Mijn zoon heeft meer verstand van pc's, heeft wel de ongewenste programma's verwijderd, maar krijgt de fout melding van het security center er ook niet uit. Deze melding trad spontaan op terwijl ik gewoon aan het surfen was op het net. Ik bezoek alleen sites waarvoor McAfee 'groen' aangeeft. Ik ga maar niet verder in het onderhoudscentrum om rommelen. Het lijkt ons het beste Win7 opnieuw te installeren.

Na twee pogingen heb ik Microsoft Security Essentials geïnstalleerd en toegevoegd aan de taakbalk. Maar na klikken op het icoon een melding dat ook dit programma niet te openen is. Mijn virusscanner heb ik tijdelijk uitgeschakeld. om conflicten te voorkomen. Heb het probleem dat Windows Security Center- service niet te openen is aan diverse computer deskundigen voorgelegd, maar niemand kan het oplossen. Het onderhoudscentrum blijft waarschuwen.

En?

Is het nou opgelost? Want ik zei niet je bent "misschien" geinfecteerd, ik zei: Ik weet zeker dat je valse programmatuur hebt draaien, wat jij denkt dat een AV pakket is, maar wat in werkelijkheid de problemen veroorzaakt die je beschrijft. Daarbij heb ik een linkje naar een ander topic gegeven. *KNIP*

Laatst bewerkt door een moderator:
@Sjambal
Mod-edit
We gaan hier niet van veronderstellingen uit over wat TS wel en niet gedaan heeft. Als TS zelf niet meer reageert hoef jij dat ook niet te doen.

Alle tips waren goed bedoeld, maar losten helaas niets op. Het was geen virus, malware, spyware, trojan enz. Niets van dat alles. Ik ken meer mensen die Virusfighter hebben draaien zonder problemen, net als ik. Win7 is opnieuw geïnstalleerd en de melding is verdwenen. Daarom kon ik niet direct reageren. Dat her- installeren van Win7 duurt wel even en er zijn ook andere dingen. Wat het wel is geweest: geen idee. Eén ding heb ik wel geleerd. Niet op iedere melding van Win7 ingaan en dan gaan 'rommelen' in het onderhoudscentrum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan