Niet open voor verdere reacties.

Markiemarc

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jul 2013
Hallo,

Hieronder de stappen die ik al ondernomen heb:

- ik heb een nieuwe laptop met OEM-versie van Win8;
- ik heb de 'secure boot' uitgezet (anders weigert het ding een installatie van Win7)
- ik heb een partitie bij gemaakt op mijn hd en de partitie geactiveerd;
- op die nieuwe partitie heb ik win7 geïnstalleerd (installatie verloopt alleen vlekkeloos wanneer opgestart in 'Veilige Modus');
- dit werkt op zich prima en Win7 installeert goed.

Alleen wil de nieuwe installatie van Win7 geen enkele vorm van wifi drivers/apparatuur aansturen. Drivers worden niet herkend noch wordt de netwerkkaart herkend door Win7.
Schakel ik over naar Win8 (reboot) dan werkt alles weer als een trein.
Opnieuw terugschakelen (reboot) naar Win7 geeft hetzelfde probleem; geen netwerk/internetfaciliteiten.

Is er iemand die hier al tegenaan gelopen is en mij verder op weg kan helpen...?
Alvast bedankt voor het mee denken.

Nog even voor alle helderheid; ik ben dus NIET op zoek naar hoe ik win8 naast win7 kan zetten, ook niet op zoek naar hoe ik partities moet maken e.d. want al die berichten en websites heb ik al gelezen - en waar nodig - opgevolgd.

Laatst bewerkt:
Welkom op helpmij.nl :thumb:

Als je een stap teruggaat in OS, moet je altijd eerst ff controleren of er voor jouw systeem wel drivers ervoor beschikbaar zijn.
Zou eens bij de fabrikant van je laptop maar eens gaan kijken naar de benodigde drivers voor win 7.
Kan je op dit moment wel in win8 downloaden en ergens parkeren waar zowel win 7 als 8 toegang toe hebben, desnoods op een stick.
Jammer genoeg heb je je type en merk laptop niet gegeven.

Hi @Jackal,

Bedankt voor je snelle reactie. Ja, zover was ik inmiddels ook... ;)

Ik heb nu voor mijn laptop de drivers gedownload die (theoretisch gesproken) de netwerkkaart moeten ondersteunen. Ik ga eens opnieuw proberen en laat het resultaat hieronder wel weten.

Oh ja, ik heb ik een Dell Inspiron 1750R.

Ter aanvulling; bij Dell de juiste drivers gedownload en het geheel werkt.

Ik heb dus nu een laptop die dualboot is met Win8 en Win7.

Dit probleem is afgesloten.

Hoi Markiemarc,

Ik heb deze post met veel belangstelling gelezen, en ik heb even een vraag voor jou als de moderator dat toestaat...
Post #1 suggereert namelijk dat je Windows 7 hebt geïnstalleerd op een GPT geformatteerde schijf, en daartoe heb je dus een UEFI opstartbare DVD nodig van in dit geval Windows 7.
Mijn vraag is eigenlijk, heb je die DVD zelf gebakken, of is dit een gewone OEM DVD ?
Want volgens mij moet er een soort work-around zijn gevolgd om die DVD UEFI opstartbaar te maken...
Alvast bedankt voor het antwoord.

Gr. Rick.

Hoi Rick

After some research I noticed it’s not as easy as it seems if you want to install on a UEFI computer that already has GPT partitions created.

Steps to create bootable Windows 7 USB for UEFI support and GPT partitions:

Open a command line in administrator mode
run DISKPART
type LIST DISK
Look for the disk number that represents your USB drive
type SELECT DISK # where # represents the number of your USB drive. Get this right or you will wipe a different drive out.
type CLEAN
type CREATE PARTITION PRIMARY
type SELECT PARTITION 1
type ACTIVE
type FORMAT fs=fat32
type assign
The drive should now be formatted and marked as active and fat32. Do not format the drive as NTFS or you will only be able to boot into the installer in BIOS mode.
Now you will need to copy the contents of the windows 7 install dvd to the USB with a regular copy paste from windows explorer.
Once this is done you will need to get a copy of the EFI boot manager firmware file from a computer that has windows 64 bit installed on a UEFI system.
This file is located in C:\Windows\Boot\EFI\bootmgfw.efi
On your USB (Let’s assume it’s drive E:) look in E:\efi\microsoft\boot and copy this boot folder up one level so it sits in E:\efi\boot
Now copy the bootmgfw.efi file from your computer which has windows installed to this new E:\efi\boot folder and rename it to bootx64.efi
Insert the USB in the machine and turn it on and boot into the UEFI/BIOS loader and check for boot options. On the ASUS Zenbook it detected two boot options on the USB drive. One was UEFI and one was regular BIOS. I made the UEFI option the first choice and restarted the machine.
I could now install windows to the formatted existing GPT partitions that were on the machine.
The reason I didn’t want to install in a regular BIOS MBR scenario is because there are recovery partitions on this drive that are GPT as well and to convert back to MBR from GPT you have to delete all partitions on the drive which would have caused me to lose my recovery and data partitions.

This solution was perfect and gives me the added bonus of UEFI and GPT partitions.

If you need to find out if you have booted into BIOS mode or UEFI mode when the installer starts you can press SHIFT+F10 when the welcome installer shows up to open a cmd prompt. from here you will likely be at X:\Sources. Type cd .. to go back a dir and move into \Windows\Panther\

Then type notepad setupact.log

Within this file do a ctrl+f and search for

Callback_BootEnvironmentDetect: Detected boot environment:

It should either say BIOS or UEFI.

Groet
mialo

Hoi mailo,

De work-around die je geeft is mij al bekend, maar mijn vraag was dus specifiek aan Markiemarc gericht omdat ik graag wil weten of hij inderdaad ook deze work-around heeft gebruikt, of een 'ouderwetse' (BIOS)MBR installatie heeft gedaan i.p.v. een (UEFI) GPT installatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan