Win7 op nieuwe harde schijf installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Berichten
722
Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag.

Ik heb een Asus laptop waar ik bij aanschaf, vorig jaar, een 60 GB harde schijf in heb laten plaatsen, en daar W7 op heb laten installeren.
Nu vind ik eigenlijk dat ie te klein is, en overweeg ik een nieuwe schijf er in te plaatsen. Ook weer een SSD dan.

Nu is mijn vraag:
Kan ik mijn schijf er uit halen, daar een nieuwe voor in de plaats doen en daar "gewoon" Windows op installeren? Of denk ik nu te makkelijk? Tegen welke problemen loop ik dan op?
(ik weet dat ik vervolgens dan alle software weer moet installeren)

Vervolgens zou ik dan mijn huidige 60GB SSD schijf in de laptop van mijn ouders willen stoppen, zodat hun erg trage (3 jaar oude Packard Bell) laptop ook sneller word.

Is dat zonder al teveel problemen te realiseren door een redelijke leek, die wel kan formatteren en Windows opnieuw installeren, of denk ik te makkelijk?
 
zo simpel is het idd, de ssd erin, opstarten van dvd en win 7 installeren
 
hallo,

is het niet beter een systeemkopie te maken op een externe hd,nieuwe hdd erin en de kopie erop te gooien?


Gr. Jan
 
@ john ross Dat is inderdaad wel makkelijker, maar dan moet je nog wat handelingen verrichten die erg belangrijk zijn, sterker nog, noodzakelijk.

Als je een systeemkopie van een HDD op een SSD zet, staat bv. DEFRAGMENTATIE gewoon nog aan, en dat is dodelijk voor een nieuwe SSD.
Ook het indexeren kan voor een kortere levensduur zorgen, staat ook aan bij een systeemkopie, maar staat uit bij een verse installatie.
Ook is het van belang dat in het BIOS of UEFI de SATA controller op AHCI staat, en niet op NATIVE IDE, op die manier heb je wel 10% snelheidswinst!
Beter is het om een verse installatie te doen op een SSD, op die manier staat DEFRAGMENTATIE standaard uit, en als het een wat nieuwer systeem betreft met een AHCI voor SATA hard disks, staat TRIM ook automatisch aan.
Trim ga ik niet uitleggen - dat wordt te technisch- maar het is een technologie om de snelheid te behouden, naarmate de schijf voller wordt.

Bij de meeste SSD's word software meegeleverd die de SSD optimaal laat presteren, dus die software gelijk installeren, en configureren.

Lees anders dit artikel eens even door, dat weet je ook precies waar je op moet letten, erg belangrijk!!!
 
Laatst bewerkt:
Ok,bedankt voor de info rickvi.

Enkele maanden terug heb ik mijn hdd vervangen door een ssd en bij het openen van de verpakking zat er software bij om een image te maken van de bestaande os. Ik dacht ook na over die defragmentatie dus heb ik gewoon een nieuwe install gedaan en hij draait gelijk een zonnetje. Die verdere info wist ik niet dus bedankt voor de link.


Gr. Jan
 
Als de bestaande installatie een SSD is waar windows7 opnieuw op geinstalleerd is, dan zou deze zo over te zetten moeten zijn op de nieuwe SSD en zijn de opmerkingen van Rickyi68 niet van toepassing want die gaan uit van een HD.
Waar wel op gelet moet worden is of de versie van Windows 7 die u heeft meerdere installaties toestaat. Vaak mag er maar 1 of 2 maal opneiuw geinstalleerd worden en daarna begint MS moeilijk te doen.
 
@ srpchulp Helemaal gelijk!!! Ik had daar even over heen gelezen..;-) Het is alsnog van toepassing op de SSD die in de laptop van de TSsers ouders gemonteerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
Zelf ben ik altijd wel fan van een schoon systeem dan. Ik ben altijd een erg opgeruimd tiepje, en voor mijn gevoel werkt het met een compleet nieuw systeem toch altijd het fijnste.

Zoals ik begrijp dus, kan ik in mijn laptop zo een nieuwe SSD harde schijf pluggen en aan het werk gaan.
Maar moet ik bij de laptop van mijn ouders rekening houden met instellingen in de bios.

Maar dan zit ik nog wel met een vraag over de windows.
Ik heb een W7 installatie DVD gekocht. Home premium.
Maar waar kan ik vinden hoe vaak ik die kan gebruiken?
Zowel mijn laptop als die van mijn ouders hebben een product code.
 
Hoi MisterDennis,

Wat srpchulp al zei, dit kan maar een paar keer, maar geen nood, als het activeren evt. mislukt kun je een gratis nummer bellen, en dan krijg je een medewerker van Microsoft aan de lijn.
Als je daar het verhaal even uitlegt, is de kans sterk aanwezig dat je gewoon een installatie ID krijgt, en opnieuw kan activeren.
 
Ik zal er nog even over nadenken of ik het er voor over heb, financieel gezien, of dat ik er mee zal gaan leren leven.

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en de informatie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan