Win7 Opslaan van bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

phoenixcmb

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Op het werk heb ik 2 nieuwe WIN7 64 bits ingesteld. PC1 en PC2. PC1 is een "normale" PC waarop wordt gewerkt maar waarop ook alle data wordt opgeslagen in een speciaal gedeelde map. Deze map is dan weer als netwerkmap aangemaakt met de letter Z. Op PC1 kan ik alle bestanden lezen, schrijven en aanmaken.

Op PC2 is ook een netwerkmap aangemaakt met eveneens de letter Z die gekoppeld is aan de gedeelde datamap. Als ik een bestand, zeg WORD bestand als voorbeeld, open door de bestand te kiezen uit de netwerklijst (\\PC2\gedeeldemap\bestand.doc) dan kan ik dit bestand wijzigen en opslaan. Open ik hetzelfde bestand het netwerkmap (Z:\bestandsnaam.doc) en maak ik een wijziging (vb een extra Enter toevoegen) die ik vervolgens wil opslaan dan krijg ik de foutmelding "Het document is op dit moment in gebruik. Probeer het later nog eens". Vervolgens krijg ik de mogelijkheid om het bestand onder een andere naam op te slaan maar als ik hetzelfde bestand onder een andere naam op dezelfde locatie wil opslaan, ook dan krijg ik dezelfde foutmelding maar dan met de nieuw gekozen bestandnaam. Het nieuwe bestand is dan aangemaakt met een bestandgroote van 0Kb.

Wanneer ik een nieuw document maak en deze opsla in de netwerkmap dan ondervindt ik geen problemen

Waarom kan ik de wijziging wel opslaan als ik het bestand open via de netwerklijst maar niet via de netwerkmap.

Als office gebruik ik overigens Office 2007.

Lijkt mij een rechtenprobleem, bekijk de security rechten eens of die wel juist staan voor die gebruiker? Je werkt lokaal en dan zijn de share rechten niet van toepassing.

Maar waar stel ik dan de rechten in? Op PC1, waar de map wordt gedeelt, zijn de rechten toegekend aan iedereen voor lezen als schrijven. De rechten zijn ook toegekend aan alle onderliggende mappen en bestanden. Ik blijf het toch raar vinden als de rechten op een bestand afwijkend kunnen zijn op de manier waarop het bestand wordt geopend.

Laatst bewerkt door een moderator:
in een peer to peer netwerk is het van belang om op elke pc dezelfde gebruikers met hetzelfde wachtwoord aan te maken. Verder kan bij het verplaatsen van een bestand de oorspronkelijke rechten behouden blijven, dit kan dus gaan conflicteren. Wijkend e rechten op het probleem bestand af van de rechten op de folder?

Beide PC's hebben dezelfde user en wachtwoord. Ik blijf het raar vinden dat wanneer ik het bestand op PC2 open middels \\netwerk\PC1\d\document het document gewijzigd kan worden en zonder problemen kan opslaan. Maar open ik hetzelfde bestand vanuit de netwerkverbinding Z dan kan ik het document niet opslaan.

Er lijkt nog een ander raar probleem in het netwerk aanwezig te zijn. Het gebeurt regelmatig dat ik de ene dag met een laptop wel de rechten heb om op PC1 te mogen lezen en schrijven en de dag erop of later op de dag niet. Ook gebeurt het regelmatig dat wanneer ik in verkenner naar de computers in het netwerk wil kijken dat ik 2x dezelfde PC tegenkom. Tot nu toe was dit telkens PC2. PC1 was dan niet meer zichtbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan