Win7 partities niet te defragmenteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan59

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2011
Berichten
107
Als ik partities wil defragmenteren zegt beeldscherm, dat dat niet mogelijk is. Is nieuwe HD op nieuwe desktop.
Partities zelf bijgemaakt. Wat is hier fout gegaan?
 
Heb je die partities wel geformatteerd en een schijfletter gegeven?

Tijs.
 
Waarom zou je nieuwe partities willen defragmenteren???
 
Laatst bewerkt:
Nog even nadenkend over wat edmoor zojuist schreef: Als er (nog) geen bestanden op staan, dan kan er niets gedefragmenteerd worden, want defragmentatie wordt op bestandsniveau gedaan.

Tijs.
 
Daarnaast is het met Windows 7 en NTFS vrijwel niet meer nodig.
 
Oude computer geeft mogelijkheid wel. Nieuwe computer niet. Vraag me af hoe dit kan. Allebei Windows7.
Weet niet meer of ik ze allemaal geformatteerd heb. Bestanden staan er welop met Ghost 15.
HD is 2 TB.
 
Als ze nog niet geformatteerd zijn kun je er helemaal niets anders mee.
Ook geen bestand erop zetten dus.
Ik vraag me af of je wel vraagt wat je bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Los van de vraag hoe. Defragmenteren is voor alle Microsoft besturingssystemen na DOS niet nodig.
 
Los van de vraag hoe. Defragmenteren is voor alle Microsoft besturingssystemen na DOS niet nodig.

Oh nee? Doe eens een rechtsklik op een schijf > Eigenschappen > Extra > Nu defragmenteren.
Als het goed staat hier datGeplande defragmentatie is ingeschakeld. Met een indicatie wanneer deze de volgende keer zal worden uitgevoerd.

Alle besturingssystemen van Microsoft hebben zo nu en dan een defragmentatie nodig. Niet een absolute noodzaak, maar je computer zal er toch echt wel iets sneller van worden. Niet voor niets dat Microsoft in Windows 7 de defragmentatie automatisch laat uitvoeren...
 
Daar zijn hele discussies over te vinden op internet. In feite is het niet meer nodig vanaf het moment dat computers multi-tasking werden (meerdere programma's tegelijk). De schijfkop moet zich dan tussendoor toch verplaatsen vanwege de simultane bewerkingen. De winst van bestanden keurig aan elkaar geplakt is dan marginaal. Maar de meningen hierover verschillen.

Voor de voorstanders. Laat mij maar eens 1 benchmark zien (anders dan sequential read) die een voor de gebruiker waarneembare snelheidswinst levert, op basis van wel of niet gedefragmenteerd.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals bewerkingen met grote filmfragmenten. In dat geval overheerst het lezen/schrijven door 1 programma en loont het enigzins.
 
Tja, ik heb geen benchmark nodig om te snappen dat een bestand dat in meerdere blokken verspreid op de HDD staat meer moeite kost om te lezen dan wanneer het aaneengesloten staat. Een zwaar gefragmenteerde schijf zal vast en zeker langzamer werken dan een netjes gedefragmenteerd systeem. Of een systeem nu multi-tasking is of niet, die koppen zullen hoe dan ook extra bewegingen moeten maken, en dat kost extra tijd. Zeer weinig tijd weliswaar, maar miljoenen keren een paar microseconden telt op den duur toch wel aan, en met multitasking worden er alleen nog maar meer bestanden "tegelijk" gelezen. Dat de koppen daarvoor toch al moeten bewegen doet niks af aan het feit dat ze voor gefragmenteerde bestanden nog meer moeten bewegen. Aangezien Microsoft hier blijkbaar ook zo over denkt denk ik dat het verschil toch echt wel meetbaar moet zijn.
Toegegeven, ik heb het nooit zelf gemeten, en ik ga ook niet naar benchmarks zoeken. En zolang Windows 7 het volautomatisch zelf doet is het verder ook niet zo relevant. Jouw eerdere stelling klonk mij alleen wel wat erg "stellig", vandaar mijn reaktie.
 
Nou achter hetgeen ik schreef zit redelijk wat onderzoek. Had ooit te maken met performance tuning van servers. Het voert veel te ver om dit hier helemaal uit te schrijven. En daarnaast is het ook maar een mening. Er is zeer weinig bewijs te vinden wat nu waarheid is.
 
Heren e/o dames hierboven, zullen we even on-topic blijven? Het welles-nietes-spelletje kunnen jullie in de chat voortzetten.
 
We gaan er mee stoppen. Die discussie is al zo oud als Windows zelf, er is toch geen duidelijk antwoord. En draagt niks bij aan het antwoord op de vraag van vragensteller.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan