win7 start niet, herstellen lukt niet, wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmie1

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2009
Berichten
291
Ik heb een ASUS-notebook met Win7 die sinds kort niet meer opstart.
In plaats van normaal te booten in Win7, komt het bekende scherm van "Windows failed to boot," etc.
Bij elke optie die je kiest(Veilige modus met/ zonder, opstartherstel, laatst bekende config) gaat hij naar het bekende recoveryscherm("Bestanden laden"), vervolgens een Windows Vista achtig opstartscherm("Microsoft®" met schuifbalkje). Tenslotte kom ik in de ASUS recovery, waarbij ik niks meer kan doen.

Het is blijkbaar geen schijfprobleem want met Ubuntu kan ik wel in de schijf komen. SMART-status van de disk is healthy.

Ook herstellen met een Win7-installatiecd gaat niet. In plaats van de pc-reparatiewizard zegt hij dat "deze versie van Windows niet compatible is met de versie die ik wil herstellen". Dat terwijl ik toch echt een normale, 64bit Nederlandstalige Windows 7 home premium dvd gebruikt heb. Herinstalleren werkt ook niet, op elke partitie geeft hij aan niet te kunnen installeren.

Helaas runt de repair-functie ook niet via Windows setup als ik die open via Wine in Ubuntu.

ASUS support geeft niet thuis, ik moet maar een recovery-dvd kopen à 45,00. En dan is het nog niet duidelijk of die wel iets positiefs gaat doen...

Tot zo ver de dingen die ik al geprobeerd heb. Wat zijn de mogelijkheden nog meer volgens jullie? Een of andere rescue-cd of andere herstelwizard? Schijf volledig formatteren en herinstallen(Ben ik wel mijn bestanden kwijt)?
 
je kunt als het goed is wel je bestanden benaderen vanuit ubuntu. De verkenner in ubuntu en dan kan je links windows aanklikken. dan moet je daarvandaan maar alles backuppen en opnieuw windows installeren.
 
Is dat enige mogelijkheid? Want dat betekent dat ik 1TB moet gaan backuppen en afgezien van de notebook hdd heb ik geen schijf met deze capaciteit. Grootste HDD daarna is 320gb.

Dat herinstallen heb ik, zoals ik al zei, ook naar gekeken. Hij zegt van alle partities dat installeren daarop niet mogelijk is.

EDIT: kan ik niet vanuit Ubuntu of vanaf een of andere cd/dvd/usb-image een rescue iets of repair runnen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je windows installatie zo erg kapot is dat hij niet meer te repareren is.

Daarnaast is het altijd verstandig om een backup bij te houden. Zo voorkom je dat je alles kwijt raakt. Een schijf van 1 tb is tegenwoordig nog geen 60 euro. Als je een backup had bijgehouden had je nu alleen windows te hoeven herinstalleren en had je je documenten er weer gelijk op kunnen zetten.
 
En zo'n ASUS-dvd, kan dat nog iets oplossen?

Een nieuwe TB-schijf kopen is mooi gezegd maar die 60,00 is toch wel veel voor mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan