Win95 / 98 dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

joskeboske

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2003
Beste mensen,

Ik wil een dual boot win95 / win98. Op C staat nu win95.
Ik heb een harde schijf gekocht en die sluit ik aan als slave. Vervolgens wil ik op die nieuwe schijf (D) windows 98 zetten en daarna wil ik met een boot manager allebei de versies laten werken. Kan dit en moet ik van D een primaire partitie maken of mag dit ook een logische zijn?

Grtnx
Joost

is zeker mogelijk.... niet zo moeilijk hoor....
het D station moet logisch zijn. Dan moet je d.m.v. de setup onder dos windows 98 op D. Daarna moet je met de dual boot gaan rotzooien.... dit kan moeilijk zijn, omdat je geen windows 2000 en xp installeert, die dit automatisch aanmaken....

je boot moet er nu zo ongeveer uit gaan zien:

[Boot Loader]
Timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows\
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows 95" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows 98" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Ik weet niet zeker of dit zomaar kan. Besturingssytemen kunnen in multiboot, maar ik weet niet of 95 en 98 daar geen uitzondering op vormen. Je kunt wel een boot.ini aanpassen, maar dan moet de mbr wel nog naar het tweede besturingsysteem verwijzen. Maar probeer eens of het lukt.

Overigens krijg je met de getoonde boot.ini 3 keuzes te zien, waarvan de eerste en de derde naar dezelfde partitie verwijzen, maar waar wel een onderscheid in tekst tussen windows 95 en 98 staat aangegeven. C:\="Microsoft Windows 98" kan dus in principe weg.

Het D station moet volgens mij primair zijn, omdat onder win9x elke had een primaire partitie moet hebben?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door joskeboske
Ik wil een dual boot win95 / win98.
Misschien ben ik heel vervelend, maar wat is het nut van een dual boot van W95 en W98. Alles wat onder W95 kan kan ook onder W98. Ik zie dus niet zo veel voordelen van de dual boot. Je kan volgens mij daarom net zo goed overstappen naar W98. Lijkt me veel makkelijker. Of zie ik wat over het hoofd?

Geplaatst door Wim1960
Misschien ben ik heel vervelend, maar wat is het nut van een dual boot van W95 en W98. Alles wat onder W95 kan kan ook onder W98. Ik zie dus niet zo veel voordelen van de dual boot. Je kan volgens mij daarom net zo goed overstappen naar W98. Lijkt me veel makkelijker. Of zie ik wat over het hoofd?

Ja zeker want op 95 draaien nu twee dos applicaties die moeten blijven draaien en die durf ik niet naar 98 te zetten. Ik ben namelijk ooit daar een hele tijd mee bezig geweest om het te laten draaien onder 95 en durf het niet aan om over te gaan naar 98.

Grtnx
joost

Zowel win95 als win98 zijn DOS gebaseerd, een proggie dat nu onder win95 draait, zal met dezelfde instellingen onder win98 draaien.

http://www.osloader.com/index.htm

Of partition magix installeren, alleen zou ik daar een oudere versie van proberen, omdat het hier gaat over win 95 en win 98.
Zoek anders eens op kazaa naar bootloader/bootmanager.
En wat Techie zei: win 95 en win 98 kunnen beide de dos applicaties aan, en anders maak je eerst een backup en probeer je het gewoon.

Denk dat je aan win 95 / win 98 als dualboot weinig hebt.

suc6

Het kan wel (om even de oorspronkelijke vraag te beantwoorden). Maar om dat voor elkaar te krijgen moet in de BIOS de 1e HDD worden uitgeschakeld, zodat de BIOS alleen de 2e schijf ziet. Daarna kun je Windows op de 2e schijf installeren. Als je daarna de 1e HDD weer inschakelt start automatisch die Windows weer op. Installeer nu BootMagic, zodat die beide systemen kan opstarten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan