Win95 Cd-rom Biosvraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter cage
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cage

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2003
Hallo,

Ik heb even een vraagje.
ik help iemand met zijn pc, en nu doet zich het volgende voor.
Hij heeft Windows 95 en het is een Pentium 1, 200 mhz:
er zit een Cd-rom in goed aangesloten maar nou krijg ik hem niet te zien bij Deze Computer. dus ik dacht ik kijk even in het Bios.
na dat ik daar wat heb gekeken/geprobeert maar nog steeds krijg ik geen cd-rom bij Deze Computer te zien.
kan iemand mij helpen met dit probleem, zodat ik de Cd-rom werkend kan krijgen.
want hij wil er graag Win98 op zetten maar zonders CD-Rom kom je niet echt ver.
dus als iemand mij kan helpen doormiddel van hints en antwoorden met plaatjes ofzo zou dat erg helpen.

alvast bedankt, :thumb:

Frederik

Was in de bios wel wat te zien?
En krijg je bij het opstarten van de computer wel te zien dat de computer iets van een cdrom drive heeft gevonden.
Je zou ook eens kunnen kijken achterop de cdromdrive of de jumpers juist staan.
De hd moet geloof ik op master en cdrom op slave maar weet ik ook niet zo goed
dat probeer ik meestal maar

Harddisk op master en cdrom op slave, moet zeker als ze op 1 idekabel zitten.
Zit de cdrom op ide 2 maakt het niet zoveel uit.

Dus even goed kijken op de jumper
settings

Start op met een opstartdisk van win 98 en geef aan dat je wilt opstarten met cdrom ondersteuning.

Daarna de setup draaien en je weet genoeg

suc6

bedankt voor je bericht: :thumb:
Ja daar was wel wat te zien, maar ik vond het allemaal erg vaag, beetje onduidelijk bij de bios van win98 was het wat makkelijker vond ik. en bij het opstarten geeft hij volgens mij geen CD-rom aan. maar ik zal nog eens kijken na die jumpertjes of die goed staan.
als die niet goed staan, en ik zet het goed, moet het dan goed zijn?!

Frederik

ok erg bedankt
als jullie nog meer ideen hebben van wat het zou kunnen zijn, post het dan even want hoe meer opties hoe beter. ik test in ieder geval even die jumpers en dan met OD van win98.

bedankt,

frederik

btw:

met win95, kan je niet msconfig doen bij > uitvoeren

moet je hier iets anders intikken dan MSCONFIG
of kan het gewoon helemaal niet?!
en als ik win98 wil installeren over diw win95 heen moet ik dan eerst formatteren?!

frederik

Laatst bewerkt:
formatteren hoeft niet, maar als je toch met een schone lei wilt beginnen zou ik het wel ff doen.

het is altijd beter om een gewone installatie te doen, maar controleer wel eerst wat voor een windows cd het is: een upgrade (moet onder 95) of een volledige (alleen voor nieuwe pc's) welke op een schoon systeem gezet kan worden.

succes

ik heb dat met die jumpertjes geprobeert, HD op master en CD-rom op Slave maar het werkt nog steeds niet zijn er mensen die mij nog verder kunnen helpen !!?
( cd-rom word niet weergegeven bij Deze Computer: in win95 ) iemand nog een idee hoe dat wel lukt iets met bios dan?!

Als de cd-rom speler op een aparte kabel zit, zou het kunnen dat in de BIOS de secundaire IDE controller uitgeschakeld staat.
Wat is trouwens het merk en type van de cd-rom speler?

René

ja dat weet ik zo 1 2 3 niet degene van wie de pc is heeft hem zo gekocht op een school met een computer veiling dus k weet dat niet maar wat kan ik doen aan die secundaire IDE controller die uitgeschakeld staat doen?!
hoe kan dat aan dan?!

mvg,
cage

Een cdrom of dvd speler / brander verschijnt nooit in bios. Alleen harde schijven doen dat.

succes

Cage,

Dat verschilt per BIOS. Ik weet ook niet of het altijd kan, ik loop altijd een paar jaar achter qua computers ;)

Voorbeeld 1 (toevallig ook een P1-200 MHz)
In het blad "Integrated Peripherals" staat:
OnChip IDE First Channel: Enabled
OnChip IDE Second Channel: Enabled
Als de tweede uitgeschakeld staat, staat er Disabled.
Je kunt 't veranderen met page up/page down.

Voorbeeld 2
In het blad "Advanced Chipset Setup" staat:
Onboard PCI IDE Enable: .....
Hier kan staan Primary, Secondary, Disable en Both.
Hij moet op "Both" staan.

Maar het kan net zo goed anders zijn als in de voorbeelden. Kijk maar even.

Het enige waar ik op dit moment verder aan denk geldt alleen als je meer dan 1 partitie op de harde schijf hebt, nl. dat de driveletter van de 2e partitie vastgezet is op de driveletter van de cd-rom. Dat geldt geloof ik alleen als je meer dan 1 harde schijf in je systeem hebt... maar het is een ingewikkeld verhaal, dus kijk eerst maar even naar de bios.

Suc6

René

Re: cdrom

Hallo,

Het is al enige jaren terug maar ik herinner mij van mijn oude computer dat ik aparte discettes had om de cdrom te installeren. Daarna kon ik pas overgaan tot het installeren van w95.
In je config.sys en autoexec.bat moest dan een regel toegevoegd worden die ik nu even vergeten ben. maar die ik zal opzoeken voor je.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar het is maar een idee.

Hej heel erg bedankt techie, rUnnay en tonia60 voor jullie informatie. ik zit op dit moment niet bij degene van wie de computer is, maar ik zal het zeker even bekijken of ik iets wijzer word, als ik bij hem ben. en Tonia heel erg bedankt dat je nog even wilt kijken, het zou me enorm kunnen helpen he. dus heeel erg bedankt mensen, en tonia ik wacht je berichtje wel af :thumb:!

mvg,

Cage!

Re: cdrom

Hallo,

Ik heb een kopie gevonden van een uitdraai van wat er onder config.sys en autoexec.bat stond op mijn oude computer en die dateert van juni 1997.
Het ging om een 486 en in het begin had ik windows 3.1 en daarna w95.
Ik weet niet meer op welke windows-versie deze uitdraai betrekking heeft dus je moet zelf maar kijken wat je er mee doet.
De regel onder config.sys luidt:
DEVICEHIGH /L:1,23424 =C:\CDROM\SGIDECD.SYS /D:MSCD001
De regel onder autoexec.bat luidt:
LH /L:1,28288 C:\WINDOWS\MSCDEX.EXE /S /D:MSCD001
Wat die nummering inhoudt, weet ik niet, maar MSD001 staat voor de CDROM (wat waarschijnlijk per cdrom zal verschillen)
Succes met al je reacties en hopelijk horen we of het gelukt is.

Tonia / Cage,

Ik denk dat het gaat om een cd-rom speler die via de geluidskaart aangesloten was; sgidecd staat volgens mij voor Sound Galaxy. Destijds hadden sommige geluidskaarten aansluitingen voor diverse soorten cd-rom spelers. De "nummering" aan het begin is voor geheugenoptimalisatie, en is per computer(configuratie) verschillend. Dit kun je weglaten, je hoeft tegenwoordig niet meer aan elke byte te denken....gelukkig. MSCD001 is gewoon een nummering van cd-spelers; als ie bij de driver (sgidecd.sys) en de mscdex gelijk is gaat het goed. Deze driver werkt trouwens volgens mij alleen met dit type geluidskaart.

René

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan