win95 naar 98 lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

star3200

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2001
Berichten
409
Ik heb hier een vrij oude pc met nog windows 95 erop, ik wil er graag windows 98 opzetten maar ik krijg de cd niet geboot...er is iets mis met de bios waardoor hij telkens reset naar de standaard waarden, hierdoor kan ik niet kiezen met welk medium hij moet booten en standaard is dat de harde schijf. De enige manier om de opstartdiskette dan te laten werken is via DOS maar in DOS vindt hij de cd-romdrive niet.....:confused:

als ik met de diskette "autoexec" doe krijg ik de melding dat er geen virtueel station kan gemaakt worden voor de tijdelijke bestanden...
 
Geplaatst door star3200
er is iets mis met de bios waardoor hij telkens reset naar de standaard waarden, hierdoor kan ik niet kiezen met welk medium hij moet booten en standaard is dat de harde schijf.

Dit wijst op het batterijtje op je mobo. Dit vervangen. Als dit gebeurd is kan je nog altijd kiezen. met opstart diskette, kies voor cd-rom ondersteunig. Anders in de bios cd-rom 1° boot zetten.
 
Weet je soms toevallig waar het batterijtje zich zou kunnen bevinden? :D ik vind het namelijk nergens, op mijn andere pc's is het duidelijk zichtbaar maar bij deze zie ik het echt niet :p
 
000021-10.jpg


Zie je dat vrij grote ronde metalen ding rechts onder?
Dat is de knoopcel en je kan'm er zo uitwippen en vervangen.
Wel even oppassen met vernieuwen.
Je kunt er beter niet met de handen aankomen, maar staat waarschijnlijk ook wel op de verpakking van de nieuwe batterij.
En denk met het vervangen om statische elektriciteit.
Raak de verwarming even aan om je zelf te ontladen.
 
bedankt, maar ik weet hoe de batterij eruit moet zien ;) :p maar ik zie zelfs nergens een plaats waar het zou kunnen zitten :confused: :p het moederbord is van 1995 aan de onderdelen te zien, werkte ze toen misschien met een chip in de plaats of zo :D
 
Dan wordt het moeilijk.
Ik kan vanuit hier niet tot Puurs zien. ;)
 
Geplaatst door star3200
Weet je soms toevallig waar het batterijtje zich zou kunnen bevinden? :D ik vind het namelijk nergens, op mijn andere pc's is het duidelijk zichtbaar maar bij deze zie ik het echt niet :p

Oesje, dan zal je toch het merk en nummer van je mobo moeten geven. Ik heb nog géén glazen bol :D

Maar het kan ook zijn dat batterijtje, niet de grootte heeft van een €. Het kan dus ook een rond batterijtje zijn met een doormeter van +/- 1cm en een lengte van +/- 2cm. Dus ook even kijken.
 
Zou het niet éénvoudiger zijn om even met een opstartdisk van win98 de pc op te starten en dan win98 te installeren diskette kun je downloaden op bootdisk ,
 
Geplaatst door SJJ
Zou het niet éénvoudiger zijn om even met een opstartdisk van win98 de pc op te starten en dan win98 te installeren diskette kun je downloaden op bootdisk ,

dat is net wat niet gaat :p , met de opstartdiskette zegt hij dat er geen schijf kan gemaakt worden voor de tijdelijke bestanden....
 
Nog betreft het resetten van je bios dit zal vermoedelijk met een jumper moeten dat was ook bij die oude moederborden uit 95
 
Geplaatst door SJJ
Nog betreft het resetten van je bios dit zal vermoedelijk met een jumper moeten dat was ook bij die oude moederborden uit 95

Daar gaat het juist om. De bios reset zich telkenmale. Wat dus wijst op een lege batterij.
 
jeps schijf is geformateerd, hierdoor weet ik ook niet meer hoe ik in dos kan geraken :D
 
Als je bios teruggaat naar standaardinstellingen door een lege batterij is dat pas nadat de computer uit is geweest. Niet direct bij het booten na het veranderen. Bewaar (save & exit oid) je de veranderingen wel? Bij een reboot zou het ook moeten werken ongeacht de batterij.

Dus opstarten > bios aanpassen + w98 cdrom er in > bios saven en verlaten > doorstart ... en dan?

"er geen schijf kan gemaakt worden voor de tijdelijke bestanden" bij een opstartdiskette gaat volgens mij over een ramdisk op het geheugen, heb je daar genoeg van?


Vr.Gr. Egel.
 
ja maar het saven van de bios wil echt niet lukken, krijg bij t opstarten een error en dan komt erop dat de standaard waarden gebruikt worden...
ik heb de pc geformateerd met fdisk, maar nu geraak ik niet meer in de bios..? :confused:

- als mijn ramdisk te klein is zou t dan niet moeten lukken met deze bootdisk -> "Win98 Custom, No Ramdrive" ?

ik heb "ultimate bootdisk" al geprobeert, deze start wel op maar alles werkt behalve het installeren :p daar reageert hij niet eens als ik op enter druk

-----> is er misschien een manier om het besturingssysteem te installeren via een andere pc??, ik heb de harde schijf nu in een andere pc steken... <-----
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Volgens mij is het batterijtje geintegreerd in de chip linksboven , net onder de flatcable v/d d.b. 9 connector rs232 poort . (zwarte rechthoekige blokje).

Deze bevatten meestal ook de r.t.c. clock.

Zijn meestal ingesoldeerd .

Peter
 
gevonden :thumb:

zat er inderdaad onder vastgesoldeerd,
ik heb de windows geinstalleerd door de harde schijf in een andere pc te steken en hem daarop te installeren en dan weer terug te steken :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan