Windows 10 Anniversary Update 1607 verschijnt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Na jaren van afwezigheid is er sinds een halfjaar weer een Windows-systeem in ons huishouden.

Ik weet dat Microsoft onlangs een "Windows 10 Anniversary Update" met versienummer 1607 beschikbaar heeft gesteld.

Hoewel we geen enkele nieuwe functie nodig hebben, houden we de boel graag up-to-date. Is het normaal dat deze update niet op ons systeem wordt aangeboden wanneer we naar updates zoeken? Wordt het bijvoorbeeld gefaseerd uitgerold? Of kan dit duiden op een fout in onze computer?

Ik weet dat de update ook handmatig te downloaden is, echter gaat het mij hier vooral om de oorzaak, niet zozeer de oplossing.

Bonusvraag: moet ik dit soort updates beschouwen als de nieuwe vorm van het Service Pack?

Laatst bewerkt:
Bedankt. Ik heb het doorgenomen. Ik begrijp dat Microsoft -vooralsnog- voornemens is om Windows 10 als 'the final' te beschouwen, met jaarlijks een gratis update als deze. Dat de update nog niet is verschenen is kennelijk normaal, al vind ik vier weken al een behoorlijke periode.

In elk geval is mijn vraag beantwoord en zit het dus niet in de configuratie van ons systeem.

Ik weet niet of ik hier nou om moet lachen of huilen.

Ik heb toch maar de moeite genomen de update handmatig binnen te halen. Vanuit Microsoft Support heb ik de Windows 10-updateassistent (elders trouwens weer de Windows 10-upgrateassistent) gedownload. Deze heeft (tot tweemaal toe) de update gedownload, gecontroleerd en voorbereid. Nadat ik (ook tot tweemaal toe) werd gefeliciteerd met het feit dat de computer compatibel is, opende de Windows 10 Setup, die nogmaals iets ging downloaden. Vervolgens zou de installatie moeten starten.

Nu wordt mij, in het venster "Even kijken wat er moet gebeuren", medegedeeld dat ik twee programma's dien te verwijderen voordat de installatie voortgezet kan worden.

Een klein stukje context: wij gebruiken deze Windows-machine binnen een Mac-omgeving alleen remote door middel van VNC. Deze machine dient voor het draaien van slechts één zakelijke applicatie.

Driemaal raden welke twee programma's verwijderd dienen te worden om de upgrade te kunnen uitvoeren. Inderdaad, VNC Server en het programma waar de hele computer voor is aangeschaft.

Kortom, voordat ik de update kan installeren moet ik de belangrijkste software verwijderen, en bovendien VNC waardoor ik de computer niet meer remote kan benaderen. Ik zou de computer dus moeten aansluiten op een beeldscherm, toetsenbord en muis, en na de upgrade de software opnieuw moeten installeren.

Ik heb het alweer gezien met de logica van Microsoft en blijf er verder vooral van af. Dan maar geen update. Wellicht komt hij nog automatisch binnenvallen, en anders zal ik dit najaar een schone installatie met de nieuwste versie overwegen. Dat is minder werk dan de heisa waar ik nu mee geconfronteerd wordt.

Vraag ik mij alleen nog af hoe geavanceerde gebruikers met veel meer software hier in hemelsnaam wel succesvol mee kunnen werken, als wij met het draaien van één applicatie al met een kluit je het riet in worden gestuurd. Ik snap het niet.

Het is inderdaad het verstandigst om gewoon af te wachten.
Ik vraag me ook af of de huidige update/upgrade-strategie van windows 10 een succes gaat worden.
In een bedrijfsmatige omgeving, waar de dingen onder controle moeten blijven en updates gedegen van te voren gepland en getest moeten worden, gaat het zeker niet werken.
Vandaar dat in de enterprise uitgave van windows 10 de automatische update uitgezet kan worden.
In een bedrijfsmatige omgeving zou ik altijd de automatische update uitzetten en updates alleen maar onder controle van de eigen beheerder laten uitvoeren.

Die beheerde ben ik dan zelf. Ik ben gewoon verbaasd dat je hier als gebruiker mee geconfronteerd wordt. Binnenkort een schone installatie uitvoeren kost minder moeite dan me hiermee inleven.

En als ik nou kon zeggen dat we iets bijzonders deden... Nee! We draaien één applicatie en VNC. Hoe doen mensen met een allround PC dat dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan