Windows 10 blijft soms volledig hangen bij willekeurige programma's.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jgorp

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2016
Systeem
Asrock 970 Pro3 R2.0 970
HyperX 240GB 530/560 Savage SA3 KIN SSD
AMD FX-8300 3300 AM3+
16GB Fury Black Kingston werkgeheugen

Windows 10 loopt in zijn geheel vast. Of ik nu bezig met met surfen of bij willekeurig openen van software. Het kan zijn dat ik een aantal uur geen last van heb of soms een aantal dagen goed gaat en ineens hangt ie weer. Harde reset via de knop van de computer kast is dan de enige mogelijkheid om hem weer te herstellen.

Wat heb ik uitgevoerd.
Bios naar de laatste versie ge-upgrade / Memtest86 > geen errors / Prime95 > geen vastlopers / Burnid test de ene keer wel een vastloper en de andere keer niet / recente drivers geïnstalleerd.
Na al deze testen SSD format en herinstallatie Windows 10 met recente drivers en verder geen enkel software geïnstalleerd behalve wel de Windows updates. Daarna de Burnid test uitgevoerd en wederom weer een vastloper.

Opvallend is dat wanneer ik in de bios ga en met mijn muis beweeg zie je een cursor lag. Heel af en toe voordat hij Windows opstart zie ik soms een witte horizontaal lopende streep dat wegvaagt en buiten de streep is het scherm zwart. Dit is zeer zelden dat dit voorkomt. Het vreemde is dat hij bij benchmark / video testen geen kuren vertoond. Is dit een teken dat het aan het moederbord ligt?

Ik ben op dit moment Windows op een normale schijf aan het installeren om achter te komen of het niet aan de SSD ligt wat nota bene ook de laatste firmware heeft. Dit om achter te komen of het mogelijk niet aan de SSD ligt.

Wat zijn jullie meningen en of ervaringen?

Gr John

Start de PC eens met een tool als Hirens bootcd http://www.hirensbootcd.org/download/
Niet alleen dat daar allerlei handige test tooltjes in zitten, maar dat werkt ook met iets anders dan windows 10.
Als dat allemaal vlot loopt denk ik dat het Win10 is die deze lag geeft.

Het kan ook zijn dat er malware in geslopen is.

Hier is een overzicht van malware bevatten softwware: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rogue_security_software

Advies: download en run eens:
Malwarebytes https://www.malwarebytes.org/mwb-download/
adwcleaner https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

En een goeie AV installeren, want alleen die van windows is onvoldoende.

Laatst bewerkt:
Klik linksonder eens op het Windowslogo en typ

winver

gevolgd door een muisklik (of een Enter)

Welk nummer lees je daar?

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Betreft Windows 10 Pro 64bit Versie 1607 build 14393.321.

Echter heb ik ook op een afzonderlijke harde schijf opnieuw Windows 10 geinstalleerd met daarop alleen de recente drivers en Windows Updates. Ik heb zojuist contact gehad met Asrock en die advizeerde mij juist geen 3e software zoals een virusscanner etc op te installeren om eerst achter te komen in welk hardware onderdeel of software het probleem zit. Ook in deze nieuwe installatie een vastloper tijdens Windows Update. Het maakt niet uit bij welke update hij hangt dit verschilt elke keer weer. Ik ben nu vanaf Hiren CD de S&M aan het testen waarop ik nu wacht op de resultaat.

Ik verwacht verder geen malware omdat ik de installatie reeds meerdere keren heb uitgevoerd. Dan zou bij elke Windows installatie ineens besmet raken. Dit nog nooit mee gemaakt bij bouwen van systemen met verse installaties.

Gr John

Dank alvast voor jullie hulp.

Laatst bewerkt:
Ok, je beschikt over de allerlaatste Windows, dáár zal 't 'm dus ook niet in zitten (een oude versie van / uit eind 2015 die nog rammelde van bugs).

Overigens ben ik het met je laatste stelling niet eens (die over verse installaties en malware).

Het is momenteel niet meer aan de orde, maar in het XP tijdperk moest je vooral NIET een bedraadde of Wifi verbinding hebben tijdens de installatie van XP (zonder SP). Het is mij namelijk 2x gebeurd (een ezel stoot zich............. vandaar geen 3x ;) :D ) dat bij een kale XP installatie (toen XP al een jaar of 5 bestond) met internetverbinding tijdens de installatie, er meerdere virussen op het systeem terecht kwamen. Reden?

De oorspronkelijke XP was zo lek als een mandje en bij gebruik van de eerste XP installatiedisk, met een internetverbinding, namen virussen die over de internetsnelweg liepen en die "vaststelden" dat er een 'verse XP installatie' was gedaan, onmiddellijk de eerste afrit naar het IP adres van de machine waarop XP zojuist was geïnstalleerd.

Geloof me, ik was nog niet eens toegekomen aan de chipsetdrivers en / of andere belangrijke machine software, slechts de initiële installatie van XP was voltooid en de ellende was al binnengelopen.

Daarom was de oplossing ook vrij simpel: download SP1 voor XP vooraf en installeer XP zonder internetverbinding. Dan als 2e het SP installeren en dan pas Wifi en / of bedraadde verbinding maken.

Laatst bewerkt:
Hoi,

In dit geval Adwcleaner en Malwarebytes laten scannen. Beide geen schadelijke bestanden gevonden. En de S&S tool blijft tot nu toe doorlopen.

Gr John

Scan sfc uitgevoerd

Melding: Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Zo sta ik er op dit moment ook voor, ben echt ten einde raad en heb alles uitgesloten en blijft maar een ding over en dat is het moederbord wat naar mijn vermoede de boosdoender is. Ik ga contact opnemen met Alternate met de vraag of zij het moederbord willen vervangen. Toch bedankt voor je ondersteuning want voor het zelfde geld kwam hier wel iets boven water tijdens de testen die je mij adviseerde.

Gr John

Even een terugkoppeling n.a.v. de situatie en het probleem zat in het moederbord. Alternate wilde hem niet in direct vervangen want dit moet eerst weer getest worden. Heb rechtstreeks met Asrock contact gehad en zonder problemen een nieuwe moederbord gekregen. Tot nu toe geen vastlopers meer en ook niet na een aantal stress testen.

Bedankt voor jullie hulp

Gr John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan