Windows 10 & Dual boot met Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zandkasteel

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2011
Berichten
49
Hallo Helpmij'ers!

Is het mogelijk om eenvoudig een dual boot te creëren met windows 10 en windows 7?
Zodat ik zowel windows 10 als windows 7 op mijn PC heb staan en kan kiezen tussen mijn besturingssystemen tijdens het opstarten.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Ik heb dit eerder voor elkaar gekregen met windows vista en windows 7 maar het schijnt niet meer op deze manier te werken.
Ik bezit een officiele windows 7 iso file die ik hiervoor kan gebruiken.
De meeste uitleg die ik kan vinden is vaag, en niet precies wat ik bedoel...
Iemand die mij hier meer opheldering over kan geven?


B.v.d.
 
Ja dat kan. Zorg dat hij minstens 4Gb groot is.
Dan moet je hem bootable / opstartbaar maken: http://www.gratissoftware.nu/downloaden/rufus.php

Verder moet je zorgen via Bios of toetsencombinatie voor het booten van windows dat van de stick geboot wordt.
Van je harde schijf booten gaat niet omdat je juist op een ander deel die andere windows wilt zetten.
Lees nog eens door de drie handleidingen die hier geadviseerd werden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn bootable-USB is nu klaar (denk ik). In de locatie van mijn USB stick is inmiddels een setup verschenen.
Wanneer ik deze start en kies voor Windows installeren krijg ik echter de volgende melding;

"Windows Setup kan geen locatie vinden om tijdelijke bestanden op te slaan. Er is ten minste 681MB vrije ruimte op een partitie van de opstartschijf nodig om Windows te installeren"

Foutcode: 0x80070490

Dit is vreemd, omdat er op mijn USB-stick van 4 GB nog minimaal 1,4 GB over is.
 
In eerste instantie zou ik zeggen, neem een 8Gb stick, maar dat zal waarschijnlijk niet veel helpen.
Heb je op je harde schijf al een partitie voor de nieuwe windows kunnen maken?
Zo ja, hoe groot is die?

De foutcode staat hier beschreven: https://www.youtube.com/watch?v=0BYhXjVPMns

Ik krijg de indruk dat je je win 7 aan het upgraden bent. Dat was toch niet je bedoeling.
Kijk eens of je win 7 nog kunt starten.
Lukt dat dan moet je zorgen dat er een partitie gemaakt wordt waar je win 10 op wilt zetten. Die moet groot genoeg zijn. 50-100Gb
Die moet je dan duidelijk kiezen bij de installatie. Geen upgrade naar 10, dan ben je 7 kwijt.

Realiseer je iedere keer heel goed met welke schijf je bezig bent. Anders ben je zaakjes kwijt.
Een backup van 7 met bv Macrium reflect Backup is geen overbodige luxe, zeker als je het voor de eerste keer doet. Dan kun je nog steeds terug als het fout zou gaan.
 
Laatst bewerkt:
In eerste instantie zou ik zeggen, neem een 8Gb stick, maar dat zal waarschijnlijk niet veel helpen.
Heb je op je harde schijf al een partitie voor de nieuwe windows kunnen maken?
Zo ja, hoe groot is die?

De foutcode staat hier beschreven: https://www.youtube.com/watch?v=0BYhXjVPMns

Ik krijg de indruk dat je je win 7 aan het upgraden bent. Dat was toch niet je bedoeling.
Kijk eens of je win 7 nog kunt starten.
Lukt dat dan moet je zorgen dat er een partitie gemaakt wordt waar je win 10 op wilt zetten. Die moet groot genoeg zijn. 50-100Gb
Die moet je dan duidelijk kiezen bij de installatie. Geen upgrade naar 10, dan ben je 7 kwijt.

Realiseer je iedere keer heel goed met welke schijf je bezig bent. Anders ben je zaakjes kwijt.
Een backup van 7 met bv Macrium reflect Backup is geen overbodige luxe, zeker als je het voor de eerste keer doet. Dan kun je nog steeds terug als het fout zou gaan.

Wellicht heb ik mijn probleem niet helemaal goed beschreven. Ik bezit op dit moment een laptop waarop windows 10 geïnstalleerd is, en een bootable USB stick waarop de iso file van windows 7 staat. Ik ben dus nog niets aan het upgraden en kan windows 7 nog niet starten. Ik heb een D: schijf waarop ik vervolgens windows 7 wil gaan installeren.
 
Aha,
Dan ga ik het héél anders aanpakken.
Waarom wil je windows 7 naast 10 geïnstalleerd hebben?
 
Aha,
Dan ga ik het héél anders aanpakken.
Waarom wil je windows 7 naast 10 geïnstalleerd hebben?

Bedankt voor je wederom snelle antwoord kostenzer!
Ik heb de indruk dat enkele toepassingen niet werken op windows 10 zoals ze dat op windows 7 deden. Daarom wil ik graag kunnen switchen naar windows 7 wanneer dat nodig is.
 
Zou het dan niet handiger zijn om een virtuele omgeving te maken?
Dan draai je windows 7 in windows 10.
Ik het een triple boot systeem, Win 10, win 7 en Linux.
Win 7 kan ik net zo goed weg doen omdat ik deze bijna nooit, zeg maar nooit, gebruik.

In een virutele omgeving kun je zaken naast elkaar laten lopen, zonder eerst opnieuw op te starten.
Mogen we weten over welke toepassingen je het hebt en wat je verstaat onder niet werken zoals ze deden?
 
Zou het dan niet handiger zijn om een virtuele omgeving te maken?
Dan draai je windows 7 in windows 10.
Ik het een triple boot systeem, Win 10, win 7 en Linux.
Win 7 kan ik net zo goed weg doen omdat ik deze bijna nooit, zeg maar nooit, gebruik.

In een virutele omgeving kun je zaken naast elkaar laten lopen, zonder eerst opnieuw op te starten.
Mogen we weten over welke toepassingen je het hebt en wat je verstaat onder niet werken zoals ze deden?

Nee ik wil windows 7 apart kunnen draaien, zonder dat het iets te maken heeft met windows 10 om het zo maar even te zeggen. Een virtueel systeem lijkt mij eerlijk gezegd niet zon goed idee, het gaat hierbij om wat zwaardere toepassingen en ik denk dat deze laptop het niet af kan om ėn windows 10 ėn windows 7 te draaien waarbij de toepassingen en programmas nog vloeiend draaien.
 
Oke, je hebt er over nagedacht en dan is dat goed wat je besluit.

Hoeveel partities heb je nu op je laptop en hoe groot is de schijf en iedere partitie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan