Windows 10 erg flexibel

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
4.525
Degene die mijn berichten volgen weten dat ik nogal kritisch ben over overstappen naar Windows 10 (en nog steeds vind ik dat als u tevreden bent met u goedlopende Windows 7 installatie, waarom dat dan veranderen?).

Maar dat neemt niet weg dat ik toch even wil laten weten dat ik iets opmerkelijks positiefs heb gevonden met mijn proefnemingen met Windows 10 en wel het volgende: Windows 10 is super flexibel waar het gaat om hardware wisselingen.

Ik heb bij een werkende Windows 10 installatie zowat alles veranderd en steeds weer bleef Windows 10 het gewoon doen.

Als ultieme test heb ik vervolgens de HD uit een werkende PC gehaald met daar op Windows 10 32 bit build 10240 en deze in een totaal andere PC gezet.
Na enig nadenken en de boodschap "apparaten voorbereiden" startte deze gewoon op en werkte alles goed.
De verschillen waren:
- een ander mobo (AMD-based M4A89TD i.p.v. Intel-based P5B)
- ander geheugen (DDR3 i.p.v. DDR2)
- een andere cpu (AMD Athlon i.p.v. Intel Dual core)
- een andere Videokaart (Geforce 7 i.p.v. AMD-kaart). De driver was wel veranderd naar de Basic Display Driver van MS. Daar moest de driver dus apart voor worden geinstalleerd.
Best wel knap van de makers van Windows 10 :)

Dit wilde ik u allen even laten weten.
 
Ik ben zeer verbaasd. Windows 10 zou zelfs na een geheugenreepvervanging al moeilijk moeten doen (althans volgens Microsoft), dus jouw ervaring(en) zijn precies 180 graden anders dan Microsoft beweert.
 
Als ultieme test heb ik vervolgens de HD uit een werkende PC gehaald met daar op Windows 10 32 bit build 10240 en deze in een totaal andere PC gezet.
Na enig nadenken en de boodschap "apparaten voorbereiden" startte deze gewoon op en werkte alles goed.
De verschillen waren:
- een ander mobo (AMD-based M4A89TD i.p.v. Intel-based P5B)
- ander geheugen (DDR3 i.p.v. DDR2)
- een andere cpu (AMD Athlon i.p.v. Intel Dual core)
- een andere Videokaart (Geforce 7 i.p.v. AMD-kaart). De driver was wel veranderd naar de Basic Display Driver van MS. Daar moest de driver dus apart voor worden geinstalleerd.
Best wel knap van de makers van Windows 10 :)

Dit wilde ik u allen even laten weten.

Mooi dat Windows eindelijk ook kan wat met Linux al jaren kan ;) ;)

Maar hoe zit het met de activatie? Bij oudere versies begon Windows te mekkeren als je bv je moederboord veranderde.
 
........... en idd. zoals Leon hierboven opmerkt : Windows kan wel draaien met al die nieuwe hardware, maar is op die 'nieuwe' machine Windows ook geactiveerd?
Bij mijn weten doet Windows het altijd wel (even), maar als je dan niet binnen X-tijd activeert, dan is het game-over.
 
Laatst bewerkt:
We zijn nu een dag verder en het werkt nog steeds goed.

En ja, hij is geactiveerd. De bestaande activatie is gewoon overgenomen.

Er zijn zo'n 6 updates uitgevoerd waaronder een versie update: het is nu versie 1511 build 10586.63

Ander leuk feitje: de geforce 7600GS zou volgens de upgrade advisor niet geschikt zijn voor windows 10, maar werkte wel degelijk met de basic driver van MS.
Maar wat blijkt, de nvidia driver voor deze kaart voor Windows 8.1 kan zonder probleem geinstalleerd worden onder windows 10 en de videokaart heeft dus nu een goed functionerende driver.

Ik ben benieuwd hoe lang dit systeem goed blijft werken en wanneer MS toe zal slaan :)
 
Laatst bewerkt:
Update.

De gekloonde versie doet het nog steeds goed. Ik heb inmiddels ook software uit de Windows store kunnen downloaden.
Opvallend daarbij is dat daarbij het account van de originele win10 installatie gebruikt werd.
Beter lijkt het mij om dan ook direct na aankoppeling van de clone-HD aan de andere PC om als eerst actie een nieuwe account aan te maken.

Maar het addertje onder het gras is ook inmiddels te voorschijn gekomen: de oorspronkelijke win10 installatie zegt nu dat ie niet geactiveerd is.
Dus daar zit hem de kneep!

Maar desalniettemin toch interessant om te weten dat deze overzetting van een HD met win10 naar een volledig andere PC gewoon kan, wat dat is dan wel de redding bijv. bij een kapot moederbord.
Nieuw moederbord erin, HD aansluiten en....verder werken :)
 
Ja, maar is het activatieprobleem niet precies wat we in bericht 3 en 4 aanhaalden? Het kan draaien, maar activering van de versie zou wel eens lastig kunnen worden?
 
Nee hoor, activering was geen probleem op de clone met totaal andere hardware.
Het probleem zit in de pc met de originele windows installatie. daarvan had ik een kopie van de HD gemaakt (gekloond dus) en die gekloonde HD heb ik in een, qua hardware, totaal andere PC gezet en dat ging zonder problemen.

De windows op de originele PC echter zegt nu dat ie niet geactiveerd is (wat ie voor het klonen wel was).
Wat ik nu nog zou moeten proberen is nogmaals zo'n klone uitvoeren van een werkende en geactiveerde windows 10, de HD dan in een andere PC zetten en dan als eerste stap, voordat de pc contact met internet heeft kunnen maken, het lopende account verwijderen en een nieuwe aanmaken. Misschien dat dan op de originele pc windows wel geactiveerd blijft.


PS. Maar het blijft nog steeds een leuke oplossing voor als het mobo vervangen moet worden. Dat blijkt uit deze proef gewoon te kunnen, want de activering wordt overgenomen naar de nieuwe situatie.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dan had ik het verkeerd begrepen. Als dit idd. zo blijft, (je weet immers maar nooit wat Microsoft tot juli van dit jaar 'door de vingers ziet' ), dan zou dat heel mooi zijn.
 
Met een keyfinder tool de key van de "nieuwe" windows achterhalen, grote kans dattie over een paar maanden gewoon werkt op je "oude" windows.
Key's van XP en 7 waren ook na een paar maanden weer opnieuw te gebruiken ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan