Windows 10 gaat nogal eens op zwart en start dan opnieuw op

Status
Niet open voor verdere reacties.

BigLJohn48

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
Mijn Windows 10 Pro gaat nogal eens spontaan op zwart en start dan opnieuw op. Dit gebeurt in allerlei situaties. Bij spelletjes spelen, tijdens het internetten. Mijn Malwarebytes Premium en ESET Internet Security 11 krijgen helemaal niets gevonden. Deze kwaal speelt al een half jaar. Daarvoor geen problemen. Mijn softwarepakket (Spelletjes en andere software) is stabiel, er werd geen nieuwe aan toegevoegd. Ik weet niet waar ik de fout moet zoeken. Mijn computer is een HP Elite Desk, AMD processor snelheid 3,8 GHz. cachegeheugen 8 Gigabite. met twee grote SSD schijven (C-221 Gigabite, en D- 1 teraBite) Wie weet raad ?

Laatst bewerkt:
Ff lijstje nalopen en graag terugmelden.

* log boek van Win10 na kijken wat de crash veroorzaakt
* Memtest86 RAM testen
* een SSD testen om te booten, andere eruit
* Voeding OK? Hoeveel Watt/rendement? Hoe veel denk je dat jouw pc verbruikt?
* losse stekkers?
* Temperatuur CPU?
* Merk en type moederbord?

Testen gedaan

Het krioelt van de logboeken. Welke moet ik aanklikken ? De MEM test deed ik met Hulpprogramma Windows Geheugen Controle, en daar kwamen geen fouten uit.
De SSD's heb ik getest met het programma CristalDiskInfo. Hier kwam uit dat Drive C goed was bij 28 graden. Drive D was ook goed (Extra vermelding 100 %) bij 25 graden. Losse stekkers is niet het geval. De voeding en het complete apparaat zijn nieuw van april 2017. Het moederbord is een HP HP EliteDesk 705 G3MT. De temperatuur van het CPU is wisselend tussen 21 en 30 graden. De grafische kaart beweegt zich ook tussen 21 en 30 graden.

Logboek van het systeem.

DE RAM tester blijft: Memtest86
Toch effe doen...

Ik weet niet waar ik de fout moet zoeken
Niet moeilijk doen. Je bent al je problemen kwijt met

1. Je eigen bestanden veiligstellen
2. Een "factory restore" doen. Op de website van je pc vind je hoe je dit kan doen.

Factory restore en HP Diagnostic Tool

Een factory restore lijkt mij teveel van het goede. Zo'n fabrieksherstel (nieuwe installatie) leid er toe dat ik 3 weken bezig ben om Windows 10, alle software en spelletjes weer terug te installeren. Als er op je auto een kras staat schaf je toch ook geen nieuwe auto aan, nee dan laat je de kras wegwerken. Ik heb een image gebrand zowel eerst op een USB stick, en naderhand op een CD-RW. Alle twee willen niet opstarten na een reboot. Het Bios aanpassen hiervoor lijkt mij ook al zo omslachtig. Ik heb wel de HP diagnostic tool gedraaid, en deze vond (net als Windows geheugen controle) totaal geen fouten.

Laatst bewerkt:
Mijn Windows 10 Pro gaat nogal eens spontaan op zwart en start dan opnieuw op
Dit kan je totaal niet vergelijken met een krasje op een auto. Als mijn auto op de snelweg spontaan telkens stopt en "op zwart gaat" dan ga ik echt wel nadenken over herstelmogelijkheden die mijn auto weer betrwouwbaar maken, ook als ik de auto daarvoor een week niet kan gebruiken.

Is je vraag bij #1 overdreven of is je vergelijking bij #6 overdreven? Dat is nu niet meer duidelijk.

Deze kritieke fout vond ik bij de logboeken;

Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 27-10-2018 00:48:06
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: huiskamer-pc
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>6</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2018-10-26T22:48:06.221351000Z" />
<EventRecordID>87061</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>huiskamer-pc</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">1</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>

Opstarten

Wanneer ik dat vastgesteld heb....Ik heb ze alle twee apart geprobeerd. Na een reboot willen ze hun programma niet opstarten, maar gaat de computer ineens naar Windows toe.

Nu of net na de installatie van Windows.

Kijk of er anders een F8 (of zoiets) boot menu optie van het bios is. Dan kun je eenvoudig na het opstarten kiezen waar je vanaf boot.
Mits .. ze bootable zijn...

Laatst bewerkt:
Deze kritieke fout vond ik bij de logboeken
Een logboek kan niet veel informatie verschaffen bij een "uitval" fout omdat Windows geen kans krijgt informatie in het logboek te zetten, de pc gaat immers uit.

Als ik zoek op Trefwoord 70368744177664 uit je logboek lees ik wat vaker dat dit met de graphics heeft te maken, met name met Nvidia.
Heb je Nvidia in je pc?

Kijk of er anders een F8 (of zoiets) boot menu optie van het bios is.

1. via Instellingen, typ "opstartopties" en kies Geavanceerde opstartopties.
2. of Shift ingedrukt blijven houden terwijl je kiest voor "Opnieuw opstarten".
3. of ga naar je bios en verander UEFI in Legacy en zet de cdrom als eerste boot device.

Bij 1 en 2: Na opstarten kies je Probleem oplossen > Geavanceerd > UEFI Firmware (en dan opnieuw opstarten)

Laatst bewerkt:
Bios

Ik zal morgen nogmaals een poging doen. In het Bios de CD-RW bovenaan zetten. En na alle akties alles weer op de oude volgorde zetten.

En UEFI in Legacy, anders lukt het nog niet. Dit kan in sommige bios'en iets anders heten.

Ik heb de CD-RW bovenaan gezet, maar kan de getoonde UEFI niet omschakelen naar Legacy. Het lukt mij dus niet om met de CD-RW op te starten. Ik kom in een HP menu terecht waar ik naar de Bios kan om de CD-RW bovenaan te zetten, maar waar geen mogelijkheid bestaat om UEFI om te schakelen naar Legacy. Een Windos 8.1 CD-RW die ik nog heb liggen start zonder poespas wel op na een reboot, maar deze versie wil ik niet meer hebben, en ik deed het alleen maar als proef om te kijken of deze wel opstartte.

Staat er ergens in de bios "secure boot", zoja dan die even op uit zetten en daarna UEFI op Legacy zetten.

Alternatief:
Shift ingedrukt blijven houden terwijl je kiest voor "Opnieuw opstarten".
Dan kom je in Windows opstartmenu (Shift weer loslaten) en kies je Probleem oplossen > Geavanceerd > UEFI Firmware (en dan opnieuw opstarten).

Op internet wordt verwezen naar RAM en Powersupply. Kijk hier eens naar.
Een logboek kan niet veel informatie verschaffen bij een "uitval" fout omdat Windows geen kans krijgt informatie in het logboek te zetten, de pc gaat immers uit.
Leuk en aardig maar dat is niet waar. Er staat genoeg informatie in die logboeken maar blijkbaar kan niemand er wat mee. Het is universiteitstaal. En op internet ga je met die informatie van het kastje naar de muur.

Ik heb W7 en ongeveer hetzelfde probleem. Maar niet opgelost. Microsoft vermelde het probleem onder het vlaggetje (onderhoudscentrum) en ik heb alles verzonden maar niets weer gehoord.

Laatst bewerkt:
Er staat genoeg informatie in die logboeken maar blijkbaar kan niemand er wat mee.
Als systeembeheerder kijk ik sporadisch in de Windows logboeken omdat je daar veel tijd mee kwijt bent (tijd is geld) en je door de logboek info vaak de verkeerde richting wordt uitgestuurd. De logboekmelding van TS vind je op internet diverse keren terug met een verwijzing naar de graphics card zoals je kan lezen in #12. Echter, ik blijf van mening dat een pc die compleet dood valt geen info in de logboeken kan wegschrijven.

Ik heb W7 en ongeveer hetzelfde probleem. Maar niet opgelost
Heb je al in je logboek gekeken :eek:

Als systeembeheerder kijk ik sporadisch in de Windows logboeken omdat je daar veel tijd mee kwijt bent (tijd is geld) en je door de logboek info vaak de verkeerde richting wordt uitgestuurd. De logboekmelding van TS vind je op internet diverse keren terug met een verwijzing naar de graphics card zoals je kan lezen in #12.
precies! zo is het! Kijk een logboek moet weergeven waar het probleem ligt, wat schiet je er anders mee op. Veel tijd kwijt. Van het kastje naar de muur en niets opgelost daar komt het vaak op neer. Waarom vraagt men nog überhaupt naar log-boeken?

graphics card
Met name NVIDIA staat internet vol van. NVIDIA en Microsoft doen er niets aan. En waar het probleem van TS dan ligt is ook niet duidelijk.

Natuurlijk heb ik in het logboek gekeken en het is ook ID 41 maar met trefwoord Kernel power error 0x8000000000000002...
Maar kun je hier ook wel twee uur mee bezig houden en ben je nog niets verder.

Laatst bewerkt:
Kernel power error
Als een pc netjes wordt uitgezet wordt op het laatste moment een sleutel in de registry weggeschreven met de betekenis "ik ben netjes uitgezet". Maar als de pc aan staat en plotseling plat ligt dan lukt dit niet; als je dan de volgende keer de pc opstart is de registry sleutel niet correct en wordt deze melding in het logboek weggeschreven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan