Windows 10 lichtflits

Status
Niet open voor verdere reacties.

gewoon gewoon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2008
Berichten
97
In windows 10 krijg je een witte lichtflits te zien als je een folder opent. Hoe krijg ik dat weg? Het gebeurt uiteindelijk met alles wat je opent ook nieuwe pagina's in firefox. Dat zijn dus honderden flitsen per dag.

Er zijn maar weinig mensen die daar last van hebben, maar ik vind het heel vervelend. Je merkt het vooral als je een ietwat donkere achtergrond gebruikt zoals lichtgrijs. Dit is al vanaf windows 8.

Ook bij het originele thema van w10 kan het gezien worden je merkt het dan duidelijk minder omdat in zo'n geval altijd alles een witte achtergrond heeft. Als je wilt weten welke flits er bedoeld wordt, kan je het beste w10 op hoog contrast zetten en zorgen dat het bureaublad donkerder is bijvoorbeeld lichtgrijs en open dan een folder. Zie hieronder een goed voorbeeld van wat bedoeld wordt.

White flash when opening file explorer, youtube
https://www.youtube.com/watch?v=3f_Cyd86lu4&feature=emb_err_watch_on_yt


In een discussie bij microsoft is er wel eens een soort verklaring gegeven door een deskundige. Vrij vertaald zei die persoon: "Windows 7 classic theme gebruikte video renderers met de naam GDI wat ook in w98 zat. Vanaf w8 wordt er DWM gebruikt. Dat werd ook wel aero in w7 genoemd, toen was het vrijwillig, tegenwoordig is het verplicht." Hieronder die discussie in het Engels.

High contrast themes issue, microsoft community
https://answers.microsoft.com/en-us...e/ff386d33-dcfe-4116-8d4a-9c8cd06eb4c0?page=1
 
Die discussie is bijna 4 jaar oud.
Ik zie dat probleem hier niet verschijnen.
Heb je Windows al geupdate naar de laatste build?
Ik gebruik Windows 10, versie 2004.
 
Ik zie het hier ook niet..
Win 10 Pro v1909 build 18363.836
 
Ook ik, vraag mij af waarom ik alleen plotselinge overgangen kan oproepen maar nooit een flits zie. Als Windows animaties gebruikt, dan verschijnen vensters niet zo abrupt en heeft u natuurlijk geen flitsen meer. Zoek daarvoor "animatie" bij start.

Dan: waarom u ze heeft en een ander niet; onderzoek eens of de grafische adapter driver goed is geïnstalleerd bij Apparaatbeheer. Verder zou het kunnen dat u een resolutie en/of verversingsfrequentie gebruikt die niet die van de monitor zijn? Haal de monitor of beeldscherm driver eens weg in Apparaatbeheer en na seconden lang een zwart scherm installeert Windows de gedetecteerde en dat kan zijn Standaard, Plug & Play en nog wel meer. Misschien is het een probleem van een langzame chipset.
 
Ik heb w10 nu geupdate tot de hoogste datum april 2020, hij flitst nog steeds. Jullie zien dat niet vanwege een lichte achtergrond. Je moet echt een donkere achtergrond gebruiken wil je de flits zien. De animaties moet je wel uitzetten. De flits vind ik ongeveer even vervelend dan zo'n flauwe animatie.

De bedoeling is dat een folder opent zonder flits en zonder flauwe animatie, zoals in w7 en eerder.
 
Toch heeft TS gelijk, ik ben 65 jaar, heb sterke brillenglazen, kan niet goed tegen stroboscopische effecten, en moet op TV wel eens wegkijken bij opnames van al te 'flitsende' zaken.
Heb op mijn (behoorlijk zware Acer gaming) laptop het geprobeerd met zwart bureaublad, geen animatie, donkere kleur. Je ziet echt hééél even een wit vlak voordat windows het donkere explorervenster met inhoud tekent.
Ik heb geprobeerd schermopnames te maken maar die zijn wrs niet snel genoeg.
 
Dus het is niet erger dan dat u denkt wat de animatie in Windows 10 is? Heeft u geprobeerd om de verversingsfrequentie goed in te stellen zoals in onderstaande link in oplossing 1 (Fix 1), het kan allicht het probleem verminderen. Ik vermoed dat de onderdelen Monitor, Grafische kaart en Driver en Instellingen niet met elkaar samenwerken in de één of andere combinatie. Begin ergens, dus controleer eens de resolutie en verversingsfrequentie en de voor de kaart of chipset gebruikte driver. Het grafisch stuurprogramma is weer wat anders en zou de mogelijkheid moeten bieden om te kiezen tussen kwaliteit en prestaties, schuif daar de schuifbalk, meestal, naar prestatie.

https://www.drivereasy.com/knowledge/screen-flashing-windows-10-solved/
 
Het anders instellen van de verversingsfrequentie en dergelijke dingen levert niets op. De laatste nieuwe w10 64 bits drivers voor de asus videokaart werkt ook niet.

Het is iets van windows 10 zelf en ze krijgen er waarschijnlijk niet veel klachten over omdat vrijwel iedereen een lichte achtergrond heeft.

Als je de flits wilt bestuderen moet je een zwarte achtergrond kiezen of donkergrijs en dan de animaties uitzetten, dat kan op onder andere de volgende plaats:

C:\WINDOWS\system32\SystemPropertiesPerformance.exe
 
Ook dan zie ik het hier niet gebeuren.
 
Te langzaam videogeheugen is het dan. Ik ga ervan uit dat u in het stuurprogramma bij de keuze tussen Kwaliteit en Snelheid nu de stand Snelheid heeft geprobeerd.

Het beeld zit in het geheugen maar moet herladen worden. Bij grote verschillen en hoge resoluties gaat dat traag. Een matige grafische kaart biedt dan ook geen extreem hoge resoluties aan. Wat je er tegen kan doen dat is hardware versnelling (dat is extra hulp van de videokaart of chipset) uitzetten wanneer het video geheugen, als u dat hebt, langzaam is en traag werkt. Hardwareversnelling is bekend van browserinstellingen maar de instelling komt ook vaak voor in de BIOS of Setup van de computer.

Voor wat betreft de keuze tussen kwaliteit en snelheid, een goede hulp bij de verwerking is in ieder geval eveneens dat je bij de resolutie keuze "alle modi weergeven" een lagere kleur diepte selecteert. Dus geen 32 bits kleuren maar bijvoorbeeld 24 of voor een langzame computer samenstelling 16 bits. Voor de resolutie die niet bij de monitor hoort maakt u het moeilijker en er zijn flatscreens die dan twijfelen of ze niet een waarschuwing moeten geven, zelf kan ik deze monitor waarschuwingen makkelijk uitschakelen. Het kan een flits zijn omdat de ingestelde resolutie niet bij de monitor past.
 
Ik heb een opname gemaakt met FlashBack Express van het openen van een map op donkere achtergrond en zonder animatie.
Opgenomen met GDI, 50 fps. Als je het per frame terugspeelt zie je in 5 frames dat windows het venster opbouwt vanuit een wit kader. Dat geeft denk ik het 'flitsende' gevoel van TS.

Grappig om te zien dat de kleine pijltjes van de snelkoppelingen later worden toegevoegd aan de bestandslijst-iconen.
In het echt gaat het allemaal erg snel, nauwelijks zichtbaar, zoals gezegd is dit op een Acer Gaminglaptop 1920x1080@60 fps, alles up-to-date.

Video in Handbrake teruggebracht naar 10fps: Witte frames bij opbouw venster (FlashBack GDI 50-10fps).mp4
 
Laatst bewerkt:
Filmpjes duren beide welgeteld 1 seconde ! Zo snel ben ik niet meer ...
 
Probeer dat zelf eens, vanuit je links in de post aub ?!
Niet dus, ze duren welgeteld 1 seconde ... en de link downloaden heeft geen zin want is een htm naar youtube.
 
Probeer dat zelf eens, vanuit je links in de post aub ?!
Niet dus, ze duren welgeteld 1 seconde ... en de link downloaden heeft geen zin want is een htm naar youtube.

Als je eenmaal op youtube zit kan je de films downloaden met speciale download programma's. Voor firefox is dat bijvoorbeeld: Easyyoutubevideodownloaderexpress
Ik heb ze hier gedownload en dat lukte goed.
 
Waarom makkelijk als moeilijk ook gaat dus ?
Gewoon om een bijlage uit een post te bekijken een programma om youtube te downloaden installeren ? Beetje ernstig blijven hé ... laat dus maar zitten in dat geval maar verwacht niet teveel helpende respons hé ...
 
Dat kwam ook in mij op...
Voor hulp wordt er wel erg veel gevraagd van de helpers hier....het kan ook anders en veel makkelijker :rolleyes:
 
Dat kwam ook in mij op...
Voor hulp wordt er wel erg veel gevraagd van de helpers hier....het kan ook anders en veel makkelijker :rolleyes:

Je kan ook de film bekijken uit de allereerste post, dan zie je de lichtflits ook. Maar als je de lichtflits in vertraging zou willen zien dan kan je het beste de films van post 11 downloaden van Krullenbol en vertraagd afspelen. Iedere browser heeft zo zijn mogelijkheden om films te downloaden en een hoop afspelers zoals media player classic kunnen vertraagd afspelen. Het is niet perse nodig om vertraagd af te spelen om de lichtflits te kunnen zien maar het levert wel een meer gedetailleerd beeld. Je ziet dan dat w10 de beeldopbouw zo behandeld dat er eerst een wit scherm komt en daarna pas de rest.
 
Ah ... even gekeken ...
Is bekend : kan je ook in een browser soms zien als je 'dark modes' gebruikt !

Het is nl. zo dat alle explorer vensters, browserpagina's etc... die in wezen wit zijn - als wit worden opgebouwd en dan door de settings of in het geval van een browser door een extensie, naar dark worden omgezet. Vaak gaat dat heel snel, maar het is op dit ogenblik nog een te aanvaarden nadeel van die dark mode. Als je dat al te hinderlijk vindt kan je enkel de dark mode laten vallen : misschien dat het in de toekomst ooit op een hoger niveau in Win10 wordt gestopt maar voorlopig is dat niet zo.
De implementatie van Microsoft is ook nog onvolledig : hier en daar wel maar vaak ook niet - op een coherente ervaring binnen gans je systeem is het nog wachten...

Er zijn diverse pakketten op de markt die in alle geledingen van Windows een Dark Mode installeren, naar verluid zouden die dit soort onvolkomenheden niet hebben maar dat moet je uittesten...
 
Het lijkt er op dat microsoft dit verwaarloosd heeft voor de klanten die graag in windows een donkere achtergrond hebben. Stel nu dat microsoft dit ooit verbeterd. Ergens binnen windows in 1 van de bestanden staat de opdracht om de beeldopbouw voor een folder te beginnen met een keihard witte kleur.

Het moet toch in een andere kleur te veranderen zijn, het gaat misschien maar om een paar bytes.

Weet iemand welk bestand binnen windows veranderd zou moeten worden?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan