Windows 10 loopt vast bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wharting

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2012
Hallo,

Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Twee maanden terug heb ik Windows 7 ge-upgrade naar Windows 10. Ging op zich probleemloos.
Echter, bij het aanzetten van mijn laptop (Dell E6510) verschijnt het scherm waar ik kan inloggen maar kan ik geen password invoeren omdat laptop (zonder foutmelding oid) vastgelopen is.
Vervolgens zet ik laptop uit dmv uitknop en weer aan. Nu start Windows gewoon op en kan ik inloggen. Dit gebeurt elke keer. Geen onoverkomelijk probleem maar wel lastig.
Kan iemand mij vertellen wat hier mogelijk de oorzaak van zou kunnen zijn en hoe op te lossen? Alvast bedankt.

Groet,
WillemHa

Hallo, Staat in Windows Fast boot aan, dan is de computer in een slaapstand gegaan, wat misschien onwenselijk is en niet mogelijk wanneer de stekker er uit gedaan is. Je kan dat vinden bij Energiebeheer.

Geef de opdracht msconfig en kijk op het tabblad Boot of daar bij Boot opties, Safe boot afgevinkt staat. Schakel dat daar dan eens uit.

Windows kan automatisch opstartproblemen verhelpen. Start op vanaf het installatiemedium en doorloop de installatie voorbereiding tot de keuze van partitie komt.

Inderdaad de laatste BIOS versie proberen want drivers zijn er voor later dan Windows 7 blijkbaar niet.

Welke bios versie staat erop?
https://www.dell.com/support/home/nl/nl/nlbsdt1/drivers/driversdetails?driverid=60m0y

En wordt de nVidia driver voor de GPU gebruikt of die van Microsoft?
En zo ook voor de IGP?

BIOSversie is A19 (14-11-2013). er is geen latere versie beschikbaar volgens Dell.
NVidia driver NVS 4200M.
Overigens betreft het een E6520 ipv 6310.

Hallo, Staat in Windows Fast boot aan, dan is de computer in een slaapstand gegaan, wat misschien onwenselijk is en niet mogelijk wanneer de stekker er uit gedaan is. Je kan dat vinden bij Energiebeheer.

Geef de opdracht msconfig en kijk op het tabblad Boot of daar bij Boot opties, Safe boot afgevinkt staat. Schakel dat daar dan eens uit.

Windows kan automatisch opstartproblemen verhelpen. Start op vanaf het installatiemedium en doorloop de installatie voorbereiding tot de keuze van partitie komt.

Inderdaad de laatste BIOS versie proberen want drivers zijn er voor later dan Windows 7 blijkbaar niet.

Laptop gaat niet in slaapstand en boot niet in Safe mode.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sterker nog: behalve de BIOS versie van dit jaar (17 januari 2019) is de eerdere van 16 oktober 2011 en niet 14/11/2013.

Ik haal er idd een paar door elkaar. Sorry voor het eventuele ongemak.
De BIOSversie die je noemt heb ik nu ook gevonden en geflashd. Kijken of dit mogelijk de oplossing is.
Bedankt in ieder geval.

Sterker nog: behalve de BIOS versie van dit jaar (17 januari 2019) is de eerdere van 16 oktober 2011 en niet 14/11/2013.

Dat zou kunnen maar in de bios van mijn laptop staat versie A19 met 14/11/2013 als releasedatum.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tis een veiligheids bios update, of dat het probleem gaat verhelpen moet nog bewezen worden, een bios reset zou ook al kunnen werken, wel erna alle instellingen nalopen.
Dit pakket is bedoeld voor de Intel Security Advisory INTEL-SA-00115 (CVE-2018-3639 en CVE-2018-3640).

Tis een veiligheids bios update, of dat het probleem gaat verhelpen moet nog bewezen worden, een bios reset zou ook al kunnen werken, wel erna alle instellingen nalopen.

Je hebt gelijk, lost probleem niet op maar was te proberen. Ook BIOS reset biedt geen soelaas.

Zou dan even de grafische drivers updaten, wordt gestart met die van Intel en erna aan de adapter zou de nVidia moeten gaan werken, beide updaten met de auto driver update van Windows uitgezet.
https://support.microsoft.com/nl-nl...t-a-driver-update-from-reinstalling-in-window

Probeer deze want voor de Intel HD 2000/3000 etc series zijn geen W10 drivers gemaakt.
https://downloadcenter.intel.com/do...uction-Driver-for-Windows-10-64-bit-N-Series-

De nVidia driver.
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/154172/en-us

Kijk nog bij Apparaatbeheer of er afwijkende kleine pictogrammen bij de apparaten staan die er op duiden dat drivers niet werken.

Controleer of het een geactiveerde licentie heeft bij Configuratiescherm (weergave met pictogrammen) > Systeem en "Windows is geactiveerd."

Geef de twee herstelopdrachten:
1) sfc /scannow
2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

Raadplaag de logboeken van precies het moment van vastlopen, zoek hiervoor "logboeken" bij Start.

Maak eens een nieuw account aan, activeer daarvoor bijvoorbeeld het Administrator account als volgt:
Zoek CMD en klik rechts op het resultaat en kies Uitvoeren als Administrator.
Geef op de opdrachtregel dan de volgende opdracht:
net user administrator /active:yes
Daarna opnieuw opstarten en je hebt de keuze voor Administrator erbij op het inlogscherm.
Dit is de opdracht waarmee je het Administrator account weer verbergt:
net user administrator /active:no

Zou dan even de grafische drivers updaten, wordt gestart met die van Intel en erna aan de adapter zou de nVidia moeten gaan werken, beide updaten met de auto driver update van Windows uitgezet.
https://support.microsoft.com/nl-nl...t-a-driver-update-from-reinstalling-in-window

Probeer deze want voor de Intel HD 2000/3000 etc series zijn geen W10 drivers gemaakt.
https://downloadcenter.intel.com/do...uction-Driver-for-Windows-10-64-bit-N-Series-

De nVidia driver.
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/154172/en-us

Nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd. Helaas niet de oplossing.

Driver update van Windows staat uit?

En de Intel en nVidia driver die te zien zijn in apparaatbeheer zijn van Intel en nVidia en niet de generieke van Microsoft?, zijn ook wel van de maker maar aangepast door Microsoft.

En gebeurt het als er alleen met de accu wordt gewerkt ook?

Kijk nog bij Apparaatbeheer of er afwijkende kleine pictogrammen bij de apparaten staan die er op duiden dat drivers niet werken.

Controleer of het een geactiveerde licentie heeft bij Configuratiescherm (weergave met pictogrammen) > Systeem en "Windows is geactiveerd."

Geef de twee herstelopdrachten:
1) sfc /scannow

Raadplaag de logboeken van precies het moment van vastlopen, zoek hiervoor "logboeken" bij Start.

Maak eens een nieuw account aan, activeer daarvoor bijvoorbeeld het Administrator account als volgt:
Zoek CMD en klik rechts op het resultaat en kies Uitvoeren als Administrator.
Geef op de opdrachtregel dan de volgende opdracht:
net user administrator /active:yes
Daarna opnieuw opstarten en je hebt de keuze voor Administrator erbij op het inlogscherm.
Dit is de opdracht waarmee je het Administrator account weer verbergt:
net user administrator /active:no

de twee herstelopdrachten:
1) sfc /scannow

bleken de oplossing voor het probleem. Laptop start en sluit op normale manier.
Dank heren voor het meedenken en oplossen van dit probleem.

Groeten,
Willem ;-)

Fijn dat het werkt. Ik doe een aantal suggesties om te kunnen weten dat dit niet zomaar voorkomt;

Sluit Windows niet altijd af in slaapstand met de Uitschakelen knop of het dichtdoen, zodat updates, upgrades en fixes worden binnengehaald.

Maak gebruik van User Account Control bij Beveiligingscentrum en op een hoog niveau zodat het systeem niet makkelijk door programma's kan worden aangepast.

Doe controle van de Windows partitie via Eigenschappen van de schijf bij Verkenner, repareer eventueel het bestandssysteem maar niet sporen en sectoren wanneer de schijf een keer gecrasht zou zijn bijvoorbeeld, omdat de partitie daarmee onleesbaar kan worden.

Maak gebruik van de mogelijkheid om een lijst te zien van alles wat er op de computer opstart met AutoRuns van Sysinternals. Controleer de onbekende namen indien gewenst op betrouwbaarheid of mogelijke bedreiging, belasting van het systeem, noodzaak en kwaliteit met Google en in het bijzonder op de forums in de resultaten. Bij het maken van aantekeningen duurt dat de volgende keer geen uren maar minuten. Zodoende biedt de gebruiker weinig kans aan malware en adware. Hierbij moet ik zeggen dat ook regelmatige inspectie in Programma's en onderdelen, waar je geïnstalleerde programma's weer kan weghalen, belangrijk is. Een prettig Nieuwjaar gewenst door Helpmij.nl gasten en leden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan