Windows 10 loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Berichten
493
PC van HP, Windows 10. Bij het opstarten van de computer zie ik een startpagina met icoontjes (niet de blokjes) en onderaan de taakbalk. Als ik zoals gewoonlijk klik op de ruitjes (uiterst links) gebeurt er niets. Gewoonlijk krijg ik dan de gekende blokjes met de apps. Op de taakbalk blijft dan wel het blauwe wieltje draaien. Ook alle andere icoontjes werken niet: Outlook, Word, Skype enzovoort. De hele taalbalk werkt dus niet en ik kan dus ook niet naar de Verkenner. Noch rechts noch links klikken helpt. Ik kan wel in Taakbeheer, daar zie ik niets abnormaals en heb ik enkele apps die veel vragen van de processor, beëindigd. Via de icoontjes kan ik naar Chrome en naar Internet maar ik weet dus niet hoe ik bijvoorbeeld outlook kan openen en dat is zeer vervelend. Samengevat: als ik de cursor op de taakbalk onderaan zet zie ik alleen het draaiende blauwe cirkeltje en gebeurt er niets. Ik kan de PC alleen maar uitzetten via de knop op de PC zelf. Wie helpt mij?
PS Op de taakbalk knippert een icoontje dat ik niet meteen herken: de vorm van een schildje met blauwe en gele vakjes. Ligt daar een verklaring?
 
Ik volg er weinig van. Misschien dat je met screenshot meer kan verduidelijken.
 
Schild staat vermoedelijk voor Systeem en beveiliging. Kun je die niet openen en kiezen voor > Probleemoplossing of Herstel?
Staat er ook geen Vlag (problemen) = Onderhoudscentrum in de Taakbalk?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Als ik de PC opstart krijg ik een startscherm met icoontjes (onvolledig) en met onderaan de taakbalk met links de startknop en verder icoontjes voor Outlook, Word enz. Waar ik ook klik op die taakbalk krijg ik geen reactie, ik krijg alleen het blauwe cirkeltje dat blijft draaien. Links noch rechts klikken helpt. Omdat de startknop niet werkt geraak ik ook niet verder in Windows. Ik kan wel klikken op de icoontje van het eigenlijke venster en kan daardoor via Chrome op het internet. Omdat de startknop niet werkt geraak ik ook niet op het startvenster met de blokjes van de apps. De vraag is : hoe kan ik de taalbalk terug laten werken? Ik wil wel een screenshot maken maar ik weet niet hoe.
 
Ga eens naar > Taakbeheer en klik in het Tabblad Toepassingen op Nieuwe Taak en type EXPLORER.EXE en klik OK.
Verkenner zou dan moeten werken.
 
Hoera! Ik heb de verkenner kunnen openen dank zij jou. Nu kan ik dus ook in Word, dat is al een stap vooruit. Het probleem blijft: als ik een venster minimaliseer verdwijnt het venster en verschijnt een icoontje onderaan op de taakbalk maar ik kan dat venster dus niet terug maximaliseren zoals gewoonlijk omdat geen enkel icoontje op de taakbalk reageert. De taakbalk blijft geblokkeerd en dat is een probleem. Het schildje blijft knipperen.
 
Ik zie hier onderaan een advertentie "Windows 10 Update & Herstel" . Kan dat iets betekenen?
 
Denk van niet. Rechtsklik op een lege plaats in de Taakbalk en kijk de instellingen na. Staat toch niet in tablet mode?
 
Aanvulling: als ik op mijn toetsenbord op de Windows knop druk krijg ik het venster met de vierkantjes! Zo kan ik opnieuw in bijvoorbeeld Outlook. Maar het probleem van de taalbalk is daarmee niet opgelost.
 
Rechts klikken op een lege plaats van de taakbalk haalt niets uit. Alleen het draaiende wieltje...
 
Ik heb via Instellingen nagekeken of de tabletmodus aan staat. Er staat alleen "de juiste modus gebruiken", ik vermoed dus niet dat ik niet in tabletmodus sta. Wat wel aangevinkt staat is "De taakbalk verbergen bij tabletmodus"
 
Wat de veroorzaker ook zou kunnen zijn is dat er een of meerdere processen lopen die de cpu en/of de HD permament op 100% houden. Dan kan je klikken wat je wilt, maar er gebeurt niets.
Mogelijke oplossing: start taakbeheer (met rechtermuis op taakbalk drukken werkt meestal nog wel) ga naar de details en kijk of cpu en/of hd op 100% staan.
Als dat zo beindig dan de processen die op 100% staan (en laat ons hier even weten welke processen dat zijn)
 
Staat het zoekvak er ook niet? Typ dan > Probleemoplossing Anders via Configuratie. Gadwin PrintScreen (niet de andere kiezen!) is een heel eenvoudig programma om screenshots mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Taakbalk opgelost

Ik denk dat het probleem opgelost is. Ik vond bij Taakbeheer iets wat mij vreemd voor kwam: McAfee SECURITY. Ik denk nu dat het logo dat knipperde op de taakbalk het logo was van deze antivirus app. Ik heb McAfee verwijderd en opeens werkt de taakbalk weer. Kan het zijn dat deze antivirus in conflict is gekomen met mijn normale NORTON SECURITY? Ik kan nu weer in mijn taakbalk en het wieltje is verdwenen. Ik was al bang dat mijn PC geïnfecteerd zoals iemand suggereerde. Ik dank iedereen die mij hier geholpen heeft. Ik ben wel benieuwd hoe die McAfee op mijn PC terecht is gekomen. Ik heb die lang geleden nog gebruikt op, vroegere PC's, maar dat doe ik al lang niet meer. Ongevraagd gedownload?
 
Mooi gevonden hoor. Twee van die scanners kunnen inderdaad conflicten veroorzaken. Succes verder.
 
Twee securityprogramma's gaan niet samen.
Die is McAfee is vermoedelijk 'standaard' als trial met HP meegekomen. Zou toch maar even een volledige systeemscan doen met Norton Security (eerst updaten). Kijk ook nog even naar screenshot software en maak systeemherstelpunten, systeemkopieën en een recovery medium. Aomei of EaseUS Todo backupper zijn leuke programma's.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan