Windows 10 neemt op ene pc veel meer ruimte in beslag dan andere

Status
Niet open voor verdere reacties.

KweeniE

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2002
Ik heb 2 mini pc'tjes met 32GB schijfruimte. Dat is niet veel dat weet ik, maar volstaat normaal gesproken voor de doeleinden waar ik ze voor gebruik. Beide hebben Windows 10, maar de ene heeft versie 1703 en neemt 21GB in beslag. Deze pc heb ik net aangeschaft en heb ik verder nog niks mee gedaan. De andere heeft versie 1803 en neemt maar 3,5GB in beslag.

Misschien is het wat te weinig informatie om iets over kunnen zeggen, maar hoewel de versies van Windows 10 anders zijn, zijn ze wel beide up to date. Sowieso is het verschil in ruimte überhaupt zeer groot ongeacht of alle updates geïnstalleerd zijn. Als iemand weet hoe ik de 21GB kan verkleinen hoor ik het zeeeeer graag!

Zet eens merk en type nummers er neer. Altijd handig.
Opvallend verschil...

Zoiets vind ik latidj wel een uitdaging... maak een kloon op externe schijf van beiden...
Kloon vervolgens de kleinste iso op het systeem met de misnter ruimte over en start in safe mode met netwerk ondersteuning. (van te voren voor het klonen instellen).
Mijn ervaring is dat Win10 vaak alles herkent en je amper wat hoeft na te installeren. de key zit in het moderne bios, die herkent ie wel.
Werkt het goed.. ben je klaar (maak meteen een verse image).
Anders kun je hier vast nog veel betere tips vinden... ;)

Dit is en was voor mij latijd de reden om nooit aan dit soort Netboekjes te beginnen.
The moment je ze koopt dan zit er altijd ruimte genoeg op.... bij een van de 1e windows versies updates gaat het mis...
Vooral als je schijfruimte vast gesoldeerd zit... frustrerend....

Nou 3,5 lijkt mij wat aan de kleine kant maar 5,5 Gb groot is bij aanvang reëel. Met alle respect: misschien heeft u het verkeerd gelezen?

Een groot bestand is Windows.old (backup van de vorige Windows versie). Ongeveer 17 Gb en kan het verschil dus verklaren.

De zelfde grootte als het fysiek aanwezige geheugen moet gereserveerd worden voor de slaapstand. Tenzij slaapstand staat uitgeschakeld bij de instellingen.

Hier nog één van de vele pagina's waar beschreven staat hoe ruimte kan worden gewonnen: https://www.maketecheasier.com/recover-free-space-windows-c-drive/ Handig is dat er gezocht kan worden op bestandsgrootte.

Laatst bewerkt:
De slaapstand is uitgeschakeld, dus dat is het punt niet. Via een kloon de kleine versie op de andere pc zetten spreekt me helaas nog niet zo aan. Ik weet niet wat bedoeld wordt met merk, de pc wellicht.

De map Win SXS neemt veel ruimte in beslag op de pc, maar toch slechts zo'n 2GB meer dan op de andere. Ik vind het verschil echt bizar groot. De pc hoeft ook echt niet elke update van Windows te installeren voor gebruik.

Het probleem is meer de ongebruikelijk kleine installatie, heeft deze mini-pc of tabletcomputer naast de harde schijf een SSD geheugenschijf?

Voor opruiming geeft u naar c:\windows\system32 en klik rechts op cleanmgr.exe. Kies: Uitvoeren als Administrator.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan