Opgelost Windows 10 probleem met geheugen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter1969221

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2025
Wanneer ik windows 10 heb geinstalleerd met 4gb geheugen dan werkt hij goed. Plaats ik een 4gb module extra dan krijg ik diversen foutmeldingen. Na deze foumeldingen haal ik de 4gb module er weer uit en dan krijg ik ook foutmeldingen.

Het lukt mij niet meer windows 10 opnieuw te installeren. Maar na een aantal keren proberen lukt het soms ineens toch weer.

Wat is er mis met mijn laptop? Is het statische geladen? Wat kan ik doen?

Waarom zo vasthouden aan Windows 10, terwijl windows 11 de toekomst is?

Het is een oude laptop die ik niet weg wil doen. Ik denk dat de laptop van slag is geraakt. Na installatie windows 10 sloot ik de laptop af en plaatste het geheugen erbij. Opeens deed hij het weer. Daarna de updates binnen gehaald.

Heeft iemand een verklaring hiervoor. Is het misschien zo dat je geheugen foutmeldingen krijgt wanneer je de module verwijderd terwijl je daarna updates aan het binnenhalen bent? Dat windows 10 opeens denk verrek waar is die 8gb en nu 4gb. Dan geheugen errors maakt door die wissel elke keer opnieuw?

Weet iemand hoe dit kan?

Download en run memtest, dan weet je zeker of het aan het geheugen ligt.

De gemiddelde levensduur van een laptop is 5 jaar.
Dus niet zo gek dat een laptop van 13 jaar kuren begint te vertonen.

Dat is inderdaad niet gek. Maar weggooien naar het grofvuil in toch wel zonde. Ik weet niet of er veel laptops weggegooid worden. Als hij kuren blijft vertonen moet het wel.

Maar de laptop werkt weer. As maandag geheugen testen. Als dat het probleem is is het einde laptop.

Waarom eerst allemaal foutmeldingen en daarna kan ik hem wel installeren. Hoe kan dat? Bv 20 keer pakt ie hem niet en 21e keer wel. Dat is toch vreemd.

Als het de 21ste keer wel werkt, ga ik ervan uit dat het niet aan het RAM geheugen ligt. Je hebt toch twee van die dingen? Wissel ze eens om en kijk wat er dan gebeurt.

4Gb vast op het moederboord van de laptop. Daarnaast module 4gb. Dit eruit gehaald en installatie met 4gb gedaan gaf dezelfde problemen als met module erbij. Waarschijnlijk allemaal geheugen gerelateerd. Maar ineens werkt hij en na installatie de module erbij geplaatst zonder updatrs van win10 nog. Toen werkt hij ook zonder problemen.

Type Asus is geheim?
Test het eerst met alleen het vaste geheugen.
En een notebook gaat net zo lang tot die stuk is, kun je echt geen jaren aanhangen.

Type Asus is X54C, 13jaar oud model.
Wat als ik de geheugen module eruit haal en ik weer errors krijg met blue screen? Dasr ben ik bang voor.

Laatst bewerkt:
Heb daar as maandagavond pas tijd voor, geheugentest.

Wanneer moet je eigenlijk de bios batterij vervangen of hoeft dat niet? Mijn laptop moet dan geheel uit elkaar en dat is bijna niet te doen zonder schade.

Werd gevraagd om het te testen.
Kan ook in W10 al is dat niet zo efficiënt.
Begin daar mee?
Klopt, Windows doet het erg vluchtig. Memtest086 test het grondiger, maar dan raad ik wel aan om je koffiezetapparaat alvast klaar te zetten, want het kan een poosje duren. of die het laat in de avond, ga slapen en je ziet wel wat de dag brengt. :)

De batterij hoeft er pas uit als je merkt dat je computer sporen van digitale tijds-alzheimer vertoont, en de tijd kwijt is.

Vind 13jaar wel lang voor een bios batterij. Is deze oplaadbaar of zo?

Kan de laptop werken met lege batterij?

Zonder batterij of met een lege batterij, zal je constant een melding krijgen dat het BIOS gereset zal zijn.

Test nu het interne geheugen van 4gb van mijn laptop. Nu al 2uur en 45min bezig met memtest86.

Hoeveel testen heeft dit programma, is nu bij test nummer 8. Tot op heden 0 errors.

Geen idee, maar theoretisch kan dit nog wel de hele nacht duren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan