Windows 10 schermen blijven zwart, computer start niet op. Laptop HP pavilion

Status
Niet open voor verdere reacties.

Komakimo

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2013
Beste allemaal,

Mijn laptop start niet meer op, je hoort hem wel aangaan maar de beeldschermen blijven zwart. Er brandt geen hdd lampje maar ik weet niet of hij dit normaal ook niet deed tijdens het opstarten. Ik weet wel dat de computer de laatste keer in slaapstand stond(standby lampje knipperde langzaam). Daarna ging de stroom eraf dus zal de accu leeg gegaan zijn.

Laptop: HP Pavilion dv7-3030ed. Windows 10.

1 extra beeldscherm op vga out poort.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Al aan de lader gelegd? Je geeft zelf al aan dat de accu leeg is gegaan.

Hij was alweer opgeladen inmiddels, je hoort hem ook aangaan alleen gebeurt er niks.

Even proberen.
Koppel alle eventuele randapparatuur af.
Lader loskoppelen, accu uitnemen, powerbutton een paar seconden ingedrukt houden.
Accu weer plaatsen, lader aansluiten (wacht totdat de accu weer vol is, status led lading), probeer laptop op te starten.

@ maestro12

Dit had ik in eerste instantie geprobeerd, maar dan 30sec de powerknop ingedrukt en zonder te wachten tot de accu weer 100% na het plaatsen. Maar helaas ook op deze manier geen resultaat.

Bedankt voor de link. Ik ben gekomen tot de stap "Het BIOS herstellen (notebooks)". Probleem is dat de windows-toets en B ingedrukt houden niks oplevert (tijdens het aanzetten), bijna een minuut vastgehouden. Alle rand apparatuur afgesloten. Echt niks lijkt meer te werken.

Ik bedenk me nu dat de computer wat vaker vastliep tijdens het opstarten (gebruik deze weinig), dan bleef hij steken op het beginscherm waarop je moet klikken om je wachtwoord in te voeren. Maar op dat klikken reageerde hij toen al niet. Toch iets met de hardware misschien?

Laatst bewerkt:
Hang er eens een externe monitor aan, schakel die in zoals het hoort als die niet automatisch beeld geeft , vaak via Fn combi toetsen, zie handleiding.
Misschien zien je dan meer?

Zijn er trouwens piepjes bij het opstarten?

Geen resultaat op de VGA / HDMI poort en geen piepjes.

Ik heb wel ontdekt dat er uit de trafo maar 15.2V komt, wat 19V zou moeten zijn. Geeft dat vaker deze klachten? Heb een 18,5 trafo met de verkeerde stekker, kan daar vanavond of morgen wel een andere op solderen.

Vermoedelijk de grafisch kaart, zal toch openmaken worden.
Ook geen beeld met alleen de accu erin? bij Intel en nVidia werkt dan alleen de Intel GPU, met een AMD weet ik dat niet of dat ook zo is.

Als dat zo is, is inderdaad een probleem, uit mijn hoofd mag het bij HP 1,5 volt afwijken en daarna stopt het laden/voeden.
Symptoom daarvan is inderdaad, laptop gaat 'half aan' en daarna grijpt de beveiliging in en zet het systeem stop.

Een andere voeding proberen is raadzaam en dan hopen dat het beveiligingssysteem van het laadcircuit goed zijn werk gedaan heeft en er geen verdere schade aan de laptop is.

Hallo

Stel uzelf de vraag ... hoe oud , en hoeveel x is deze in deze periode zuiver/stofvrij gemaakt ...

Met deze symptomen lijkt het er inderdaad op , dat de g.p.u. niet reageert op de signalen van de super i.o. chip , waardoor de laptop niet verder initialiseerd ...

Meest voorkomend is dan --> te langdurig te heet geworden , met gedeeltelijk of volledig van het motherboard losgekomen g.p.u.

Let op :

H.p. lader is 3 polig + , - en center pin voor lader identificatie.

Indien je geluk hebt , is de super i.o. chip slechts gecrasht .... laptop volledig spanningsloos maken (adaptor / batterij) + verwijderen van b.i.o.s. batterijtje (zit bij r.a.m. modules)

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter

Inderdaad de lader blijkt 3 polig te zijn, een andere lader deed weinig. Aan de kabel van de lader lag het niet. Nu is de vraag is het waard om 2 tientjes uit te geven aan een PPP012D-S lader om te kijken of hij nog werkt?

Trouwens de laptop zal iets van 10 jaar oud zijn, 2 jaar terug heb ik hem volledig gedemonteerd om stofvrij te maken dus ik verwacht niet dat hitte het probleem was. Zo erg loeide hij niet. Ik gebruik hem op zolder en op zich deed hij het nog aardig voor die functie.

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik voor een zacht prijsje een originele lader kunnen kopen van hetzelfde type. Aangesloten maar helaas geen verschil. Zoals hierboven beschreven heb ik de accu eruit gehaald en de knoopcel batterij. Half uurtje stil gelaten en toen alles weer aangesloten. Daarna nogmaals geprobeerd en toen 30 sec de standbyknop ingedrukt gehouden. Na het aansluiten weer hetzelfde.

Echt niks reageert alleen de cdrom drive. Capslock gaat niet aan, media toetsen reageren niet. Is er toch nog een manier om iets te resetten bijvoorbeeld?

Hallo

"Is er toch nog een manier om iets te resetten bijvoorbeeld? "

Zoals reeds eerder vermeld ... zo goed als zeker een defekte/van het motherboard losgekomen g.p.u. door oververhitting.

Mocht jij echter zeker zijn , dat deze laptop nooit heet heeft gelopen , de g.p.u. niet scheef op het motherboard zit (gesmolten soldeer balletjes)....

Zou je , indien voldoende technische kennis , of mocht je een lokaal iemand kennen , alle interne voedingsrails van deze laptop kunnen kontroleren.

Een veel voorkomende defekt bij --> hedendaagse <-- laptop's , zijn defekte mosfet's en kortgesloten voedings ontkoppel condensatoren.

Let wel ... dit model is berucht om g.p.u. probleem , en niet om defekte condensatoren , of gesneuvelde mosfet's ...

Deze laptop stamt uit een periode die bekend is voor defekte g.p.u.'s bij konstruktie. (popcornen , etc ...)

Je zou eventueel eens kunnen kijken naar fabricatiedatum v/d g.p.u. , of deze hoort bij een potenieel ellenlange lijst van deze met constructiefouten...

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Laatst bewerkt:
@ VDK_P: Oke duidelijk, er moet wel iets interns gerepareerd worden dus. Ik zal het GPU eens onderzoeken, mocht ik niks vinden geef ik het op. De rest lijkt me niet meer de moeite waard.

Bedankt voor je reactie.

Waarschijnlijk ter afsluiting: Erachter gekomen dat de laptop een CPU foutmelding geeft (capslock lampje knippert 1x bij aanzetten). Moederbord gedemonteerd en onder de CPU en GPU niks gezien wat verdacht lijkt(ik ben een leek natuurlijk). Koelpasta ziet er anders uit dan de koelpasta die ik gebruik maar misschien hoort dat, het lijkt vaste rubber te zijn geworden.
Ik geloof wel dat hitte het probleem was, al dan niet voordat ik hem toen stofvrij gemaakt had.

Maar, doet de boel het weer dan?

Je dient onder die gpu flip te kijken.
https://www.google.nl/search?q=ball...KHamrCsQQ9QEwAnoECAUQDA#imgrc=tSxeIYDPImxIrM:

En het is geen koelpasta, spul koelt niets, het waren warmtegeleide pads die je kunt vervangen door warmtegeleidende pasta, spul is alleen bedoeld om de boel uit te vlakken zodat er een max. warmteoverdracht is, schoon maken met wasbenzine en de pasta zo dun als mogelijk aanbrengen.

Warmtegeleidende pasta of thermal pads verouderen en drogen uit, dat het er nu zo uitziet is dus niet vreemd.
Schoonmaken met een watten-pad of keukenrol en wat aceton of alcohol en nieuwe pasta ( dun, dus niet teveel, 1 druppel in het midden volstaat ) aanbrengen en testen..
Dat is de enige manier om te controleren of het warmte-probleem is opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan