Windows 10 start niet door / op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo helpmij-ers,

een goede vriend van me zit met een probleem, waarbij ik hem graag wil helpen. Het probleem is als volgt:

Hij heeft recent zijn pc met windows 7 ge-upgrade naar windows 10 enkele maanden geleden. Tot zover niks aan de hand, en het werkte prima, tot afgelopen maandag.
Bij het aanzetten van de pc, en na het bios scherm, verscheen er een blauw beeld ( geen BSOD, maar gewoon dat windows 10 - blauw zeg maar ) wat heel snel knipperde, en het laad circeltje wat steeds onderbroken werd door dat geknipper.
Na een klein uurtje niet verder te zijn gekomen dan dat, heeft die vriend de pc uitgezet ( dmv aan/uit knop ).

Vandaag ben ik gaan kijken, en zag inderdaad het knipperende blauwe scherm, windows 10 blijft als het ware daarop hangen en start niet door naar het bureaublad. Na nog een keer starten, verscheen er na het bios scherm, zwart beeld, met enkel een muispijltje. Het flikkerende scherm is ( gelukkig ) weg, maar nu blijft het op het zwarte beeld hangen met dat muispijltje ( die je gewoon kan bewegen over het scherm, dat weer wel ). Ik heb gewacht totdat de harde schijf activiteit gestopt was, misschien in de hoop dat er iets geladen moest worden, maar tevergeefs.

Zelf heb ik geen windows 10, dus zelf kom ik hier ook niet ver mee. Mijn vriend gebruikt de pc enkel voor mailen, internetbankieren, en het opzoeken van info over peugeot oldtimers. Dus er is verder niks raars mee gedaan.

verdere info over de pc zelf ( van bios geplukt) :

Windows 10
merk pc ( ? staat niet op de kast althans niet voorop)
Moederbord: asus P8277-m pro
CPU: intel I7 3.4 Ghz
8 gb RAM
Antivirus: NOD32 up to date

PS: ik heb nog ergens een hiren's boot cd, zou ik daar eventueel nog iets mee kunnen ?

Laatst bewerkt:
Hoi hoi

Als je daar bij pc bent probeer maar als eerst ALLE rand apparatuur uitplukken en/ of afsluiten behalve toetsenbord, muis en beeldscherm
vervolgens opnieuw probeer maar PC opstarten..
Mocht wel in orde alles komen, dat is dus teken dat een of ander aangesloten rand-apparaat niet met Windows 10 compatibel was ..

Uiteindelijk en mocht deze tip ook helemaal niets kunnen helpen, wacht maar even dat hier windows 10 ervaren gebruikers zullen met betere tips zich melden ..

Op deze pagina bij Microsoft heb je ook mooie tips welke je ben zeker i.v.m. jouw probleem gebruiken ook kan -->> KLIK

Laatst bewerkt:
Hoi,

bedankt voor de snelle reactie :D.

Voor zover ik weet zit er naast het scherm, toetsenbord en muis, ook een printer aangesloten. Ik zal dit advies in ieder geval meenemen ( over 2 dagen kom ik toch weer langs ) en de printer eruit te halen. :thumb:

De link die je erbij gaf is helaas alleen van toepassing op windows xp ( Zoals F8 drukken voordat windows start om bij geavanceerde opties te komen, werkt niet bij 10 )

Laatst bewerkt:
Jaawel weet dat voor XP is, maar bedoel ik ook nu gaat om dat systeem bij jou opstarten niet wil,
en principe om deze probleem op te lossen blijven ze dezelfde ..
Als je maar alles uitgebreid leest kom je achter dat je deze mooie ( of heleboel tips daar ) tips nog goed gebruiken kan, en wie weet jouw probleem op die manier misschien oplossen ook je zal ..

Op andere kant hoop ik ten harte dat niet bij jou wat anders aan de hand is :(

Er zijn zeer veel andere manieren nog om zoiets op te lossen zoals ik zei, maar dat laat ik liever aan windows 10 ervaren gebruikers je te vertellen ..

Laatst bewerkt:
Normale gang van zaken zou zijn om een emergency CD/DVD/USB-stick te hebben, daarvan op te starten en dan via de diverse herstel-opties (bijv.) Opstartherstel of een Herstelpunt terugzetten.
hier staat hoe je een emergency CD/DVD/USB-stick kunt maken voor W8, W8.1 of W10.

Nu zou er ook gekeken kunnen worden of herhaaldelijk F8 of Shift-F8 bij het opstarten wat herstelopties geeft. Welke dat dan zijn is afhankelijk van hoe Windows 10 op de computer gekomen is (OEM of systembuilder etc.)
Dus (als het maken van die emergency disk niet lukt, ook niet met hulp van iemand anders die óók Windows 10 heeft) zou ik daar eerst naar kijken.

Evt. kan ik voor Windows 10 64-bit een USB-image samenstellen zoals bedoeld in de eerste paragraaf en die (hopelijk) ergens uploaden. Liever hoeft dat natuurlijk niet, en regel je zelf een oplossing hiervoor (danwel dat F8 of Shift-F8 hulp bieden).

Tijs.

Schijnt zo te zijn dat de recovery CD/DVD die met mijn methode gemaakt wordt (NL-versie van de instructie: hier) alleen op het systeem zou werken waar het op gemaakt is, dus is niet generiek/algemeen bruikbaar.
De optie van Lange Pier is dus beter dan mijn suggestie én bovendien ook door jou uit te voeren zónder zelf W10 te hebben etc.

Dus gebruik (indien F8 en Shift-F8 niets opleveren) de optie van Lange Pier om iets opstartbaars te hebben waarmee je (op de probleem-pc) bij herstelopties kunt komen, waar onder Opstarherstel en een herstelpunt terugzetten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bij mijn weten zijn ze ook van W10 generiek hoor @Tijs.
Je hebt alleen de repairconsole nodig om een systeemherstel uit te voeren.

@ dnties: helaas is het zo dat ik niemand anders ken die windows 10 ook gebruikt, we gebruiken zelf hier nog windows 7, en vrienden zitten nog op windows 8 ( 8.1 )
@ Lange pier: dat programmaatje heb ik gedownload, en een USB stick gevonden waar het op kan worden geinstalleerd ( 8GB, ruim voldoende, volledig geformatteerd naar ntfs). Helaas krijg ik een foutmelding: " Er is een probleem met het uitvoeren van dit hulpprogramma, het is niet duidelijk wat er precies is gebeurd, maar dit programma kan niet op uw pc worden uitgevoerd "met daarbij de foutcode 0x80070422 - 0x90016.

Morgen dus even via een laptop hier op een dvd branden ( mijn eigen dvd brander is nog steeds kaduuk.. ).

Je kunt ook de ISO downloaden en met Rufus de ISO op de stick zetten.

Waarom het niet gelijk gaat....Moet de stick miss leeg zijn en niet geformatteerd?, zelf nooit gebruikt op die manier.

Geen idee kwa die stick, hij was zowiezo al leeg, dus geen idee waar het probleem aan lag.

MAAR: inmiddels met succes, met het programmaatje rufus ( bedankt daarvoor, zeer handig progje, ga ik vaker gebruiken :thumb:) de ISO op de stick kunnen zetten. Afgelopen tijd had ik nog niet de kans gehad om langs te gaan bij die vriend, maar heb afgesproken 1 deze dagen ( hij is zelf ook druk ) langs te komen, en dan laat ik het uiteraard even weten hoe het is gegaan :D.

Beste mensen,

Zojuist ben ik weer naar die vriend gegaan om naar zijn pc te kijken ( vandaag eindelijk de tijd ), tot onze verbazing startte de pc weer gewoon op ( wel installeren van updates tijdens laadscherm ). Ik denk dus dat er een update, of meerdere de boel gestagneerd heeft op een 1 of andere manier en zo voor problemen zorgde. Ik heb de usb stick in ieder geval niet nodig gehad, MAAR ik hou het wel bij de hand, want je weet maar nooit..

In ieder geval is dit probleem opgelost, ik heb de andere tips die ik hier heb gekregen opgeslagen, mocht er alsnog iets gebeuren. Heel erg bedankt :thumb:

Tot je dienst. Wel nog even je vraag de status opgelost geven, ajb.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan