windows 10 update 1803 wil niet installeren op HP Pavilion dv6 laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wal_fish

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2004
Beste Lezers.

De update 1803 wil wel gedownload worden, maar bij het installeren komt het niet verder dan 90 %.
Het lijkt erop of de installatie in een loop terechtkomt, de laptop zo warm wordt, dat die uitschakelt.

Wie weet raad?

Bij voorbaat dank.
Vr. groeten, Wal_Fish.

Het draaiwieltje op het scherm, stopt die ook met draaien?
In dat geval is je computer echt vastgelopen, en kan hij na een reboot (hopelijk) de update weer terugdraaien.

Maar als die ook echt vastloopt, dat moet worden onderzocht. Gebeurt dit steevast bij 90%? Of op verschillende momenten?
Je geeft ook aan dat je laptop te warm wordt. Mogelijk is de processor veels te heet, en moet er wat stof worden uitgeblazen?

mogelijke acties:
- laat ruimte tussen onderkant laptop en tafel voor meer koeling
- kijk of de harde schijf/ssd nog voldoende ruimte heeft, zoniet voer dan schoonmaakactie van windows uit
- ga naar energiebeheer en stel het zo in dat zowel de laptop zelf als de hd nooit uitgaan na een bepaalde tijd

De laptop zal er meer moeite mee hebben wanneer de grafische adapter geen driver geïnstalleerd heeft.

Controleer of de harde schijf ruim voldoende ruimte heeft op de c: partitie.

Geef de volgende controle opdrachten;

1) sfc /scannow

2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

chkdsk /scan Schijfconrole kan via Verkenner en Eigenschappen. Belangrijk is het bestandsysteem. Repareer geen slechte sporen of sectoren omdat dit de schijf onleesbaar kan maken.

Beste Helpmij deelnemers.

Hartelijk dank voor de suggesties.

Ik ga ze alle proberen, maar eerst alvast een paar antwoorden op vragen:
- inderdaad blijft het "wieltje" op het scherm niet meer draaien;
- soms stopt het bij 82%, maar de hoogste waarde is 90%;
- voor koele lucht heb ik zelfs koelelementen uit de diepvries onder de laptop gelegd; er was voldoende doortocht voor de lucht;
- de harde schijf heeft op c: voldoende ruimte: 228 GB van de 445 GB beschikbaar;
- na uitschakelen door te hoge temperatuur, en afkoelen, start de laptop op met de aanwezige (oude) versie.

Zoals gezegd, ga ik alle suggesties opvolgen.

Nog een opmerking:
Mijn laptop was oorspronkelijk uitgerust met Windows 7 Pro. De actie om gratis over te gaan op Windows 10 heb ik indertijd doorgevoerd.
Zou het probleem hiermee te maken hebben? Ik heb de klantenservice van Microsoft gebeld, en kreeg te horen, dat mijn type HP-laptop niet compatibel zou zijn om de nieuwste upgrades aan te kunnen.

Als er nieuws te melden is, kom ik er zeker op terug.
Intussen wil ik een ieder bedanken voor de reacties.

Vr. groeten, Wal_fish.

Ik heb hier de zelfde, mooie, i7 en Radeon laptop met Windows 10 en geupgrade tot de nieuwste versie. Het is volledig werkzaam. Er zit inderdaad een sticker van Windows 7 op. Kijk bij Apparaatbeheer behalve bij Grafische adapters ook of andere chipset drivers geïnstalleerd zijn.

De meest goede oplossing is die van Lange Pier.
Update 1803 staat bekend om problemen en dan met name op HP laptops, waarom zou je die nu nog willen installeren als je weet dat er al vele betere updates zijn.

Een mogelijkheid is ook nog dat het een dusdanig oude laptop betreft dat de systeemeisen van Windows inmiddels de laptop hebben ingehaald.
Zie hier een voorbeeld daarvan

Wanneer warmte een probleem vormt dan zal er in de BIOS nauwelijks wat te configureren zijn. Alleen Virtualisatie. De TurboBoost van de processor staat standaard ingeschakeld. Dit kan je uitschakelen met Intel Extreme Tuning Utility en wel onder het gereedschapje rechts boven. Met dit uitgeschakeld zal de laptop niet meer bijzonder heet kunnen worden, met een vaste hoge waarde.

Hartelijk dank voor de bijkomende suggesties.

In het bijzonder de verwijzing naar de Microsoft Community door maestro12. Wat daar beschreven staat is voor mij helemaal herkenbaar. En ja, mijn laptop is 9 jaar oud, maar heeft altijd goed gewerkt.

Ik herken ook de opmerking (ook van de klantenservice van MS) dat deze oude laptop niet compatibel meer is voor de nieuwe upgrades.
Ik ga in elk geval de automatische windowsupdate uitschakelen. Daarnaast blijft er nog voldoende om uit te proberen. Mochten er daarbij foutcodes verschijnen, zal ik ze natrekken, en eventueel hier vermelden, ter lering voor andere gebruikers.

Nogmaals iedereen bedankt voor het delen van de kennis.

Vr. groeten, Wal_fish.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan