Windows 10 USB bootable

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
194
Beste helpmij'ers,

Ik ben voor een maat van me naar zijn laptop aan het kijken. Dit omdat zijn harde schijf gesneuveld is.
Ik heb al een nieuwe (beter gezegd een ouwe die ik nog had van 200 gb) geplaatst als nieuwe master.
Echter de schijf bevat nog geen stuurprogramma. Leuk extra, de laptop heeft geen dvd/cd mogelijkheden dus ben afhankelijk van USB.
Nu last ik dat je een Bootable USB kunt maken, (ook geprobeerd, echter de laptop wilde deze niet opstarten (USB station werkt)) weet iemand een eenvoudige manier hoe je deze kan maken?
Uit andere bronnen (een collega) kreeg ik weer te horen namelijk dat je eerst Vista er op moest zetten. Wat ik natuurlijk betwijfel. Vrijwillig Vista installeren kan geen en mag geen oplossing geven.

Hopende wijzer te worden via jullie.

Rob


Edit:

Collega laten inzien dat Vista niet nodig is, dit dacht hij omdat hij hier een originele versie van heeft. (op de laptop staat namelijk geen windows serial op) En om de ISO te downloaden welke nodig is heb je een serienummer nodig naar mijn weten.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen te begrijpen dat de machine voorzien was van Vista. Als dit correct is dan:
kun je sowieso geen (gratis) Windows 10 op die machine zetten, met of zonder Vista.
Vanaf Vista kun je niet naar 10, dus wel of geen serial, wel of geen bootable usb en / of wel of geen DVD drive, dat gaat nimmer werken.
 
Laatst bewerkt:
De Laptop had Windows 7.
Echter de gehele Vista gedachtengang kwam omdat op de vervangende harde schijf Windows Vista geïnstalleerd stond. Zag al dat je alleen 7 en 8 kon upgraden naar 10.
Ik heb nu die maat gevraagd of hij serial toch nog kan terugvinden. (Laptop is ca. een jaar oud en gekocht via bol.com) Dus gevraagd eerst even via hen of de pakbon te achterhalen of een serial terug te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
Leen / koop voor twee tientjes / huur / steel, een usb dvd spelerje en installeer Win 7 kaal. Doe nu de upgrade naar 10.
Door Microsoft worden nu de hardware gegevens van de machine op hun servers bewaard.
Zet nu het installatiebestand (idd. te downloaden bij Mircosoft) op een DVD en boot ermee. Formatteer de schijf en installeer Win 10 (schoon).
 
Hij was volgens mij zo aardig geweest om het oem stickertje er af te halen (9 jaar, dus zal wel niet geweten hebben waar het voor was).
Dus hoop dat zijn ouders via bol.com de key nog kunnen achterhalen, geen idee of zij die gegevens ergens bewaren. (waarschijnlijk niet)
Anders is het kijken voor een andere Windows 7 key. Dat gaat wel lukken.

Ik denk dat ik er wel uit ga komen.
Dank voor het meedenken.
 
FYI

Altijd handig om te weten.
Ik ben zo ver gegaan dat ik Toshiba gebeld heb.
Het volgende:

De laptop had Windows 8.1.
Vanaf Windows 8.1 plakt Toshiba de sticker met key niet meer op de laptop. Deze key zit alleen in de BIOS. (Versleuteld)
Om deze te kunnen lezen heb je een Windows 8.1 OEM versie nodig (De key wordt dan automatisch gelezen). En die mag je dan netjes bij ze kopen voor € 54,00.
Advies dat ze geven om gelijk een USB backup te maken als een laptop van ze koopt.

Leuk toch zo'n praktijken.
 
Gedeeltelijk mee (on)eens. Zoals je aan de datum van registratie van mij kunt zien, 'hang' ik al even rond bij de Helpmij. Ik heb dergelijke omstandigheden al héél vaak voorbij zien komen. Feit is echter dat al die fabrikanten / machines bij aflevering zeer duidelijk in de quickstart handleiding aangeven dat je een recovery mediabackup moet maken. Het toeval wil dat ik in januari een Toshiba laptopje heb gekocht. Nadat ik het ding had aangezet, was het allereerste wat ik deed, met de Toshiba software een recovery mediatool maken.
Toen ik later al mijn programma's op de machine had gezet, heb ik tevens met Windows backup een complete systeembackup gemaakt. Ik kan nu dus een volledig goed werkende Windows terugzetten én daarnaast de machine recoveren naar de situatie bij aflevering.

Als mensen bij het in gebruik nemen van een nieuwe computer dergelijke acties niet uitvoeren, is wellicht het oerhollandse spreekwoord: "wie zijn billetjes brandt, moet op de blaartjes zitten", van toepassing? In dit geval blaartjes t.w.v. € 54,--.

Kort gezegd: ik kan wel begrip voor de frustratie opbrengen, maar ik vind het niet zielig.
 
Laatst bewerkt:
Had zelf ook nog wat extra research gedaan.
Het leek namelijk even dat alleen Toshiba dit deed. Maar meerdere bedrijven.
Maar heb al iets gevonden wat ik verwacht wat moet gaan lukken.

Een Windows 10 bootable USB. Windows 10 moet namelijk die code ook kunnen lezen. (en de Windows op de 10 was al geupdrage naar Windows 10) En dus de key ook.
Dus waarschijnlijk geen blaartjes, en als dat niet lukt iig niet mijn blaartjes. :)

Edit:

Ps gast0225 scheelt maar 10 jaartjes met mij :)
 
Laat misschien nog even weten hoe het is afgelopen? Daar leren we allemaal weer van.
 
Vandaar dat ik er op doorgegaan was.
Windows 10 werkt niet.
De key in de laptop hangt aan een Windows 8.1 installatie. Dus alleen Windows 8.1 werkt, ook de versie hangt hieraan. (64 of 32, pro/home) Dus je moet de correcte versie ook hebben.

Ben al aan de volgende optie begonnen.
Een Windows 8.1 bootable USB met generieke key. Om vervolgens de key in de BIOS te nemen.

Met die van Windows 10 kon ik opstarten (helaas vergeten of ik een 32 of 64 gemaakt had, dacht namelijk een 32) Echter toen kwam deze met de key aanzetten. Nu in poging 1 een 32 Windows 8.1 gemaakt die werkte niet en startte ook al niet eens op. Dus nu aan de volgende met een 8.1 64 home bezig.
Lekker genietend van me USB 2.0. Eenmaal aan 3.0 gewend wat zijn die 2.0 ontiegelijk traag. :p En ga me 3.0 USB's die ik heb liggen niet leeggooien. (achteraf gezien misschien toch maar moeten doen.)

Zo bekant 4 dagen bezig, dachtend dat ik het met een diskrepair wel kon fixen :p

Edit
PS.

Bol.com werkte zeer goed mee. Kwamen binnen 2 uur met een reactie, met tools en hoe deze te gebruiken. (al wel weer aangegeven dat deze niet werkten. En nu geen reactie binnen 2 uur). Maar die eerste reactie en gelijk met tools had ik niet verwacht. Hiervoor iig complimenten aan bol.com.
 
Laatst bewerkt:
En waarschijnlijk het laatste bericht.

Het lijkt te werken.

Windows 8.1 is aan het installeren.
Instructies heb ik hier gevonden:

Code:
http://geekbytes.nl/windows-8-1-opnieuw-installeren/

En nu hoop ik dat als ik key ophalen klik na installatie dat deze key in de BIOS ophaalt. Anders ga ik er gewoon Windows 10 overheen gooien. Welke die optie sowieso kent. (Dan heb ik iig een stuurprogramma draaiende waarmee ik dat kan)
 
Toch nog een laatste bericht.

Kreeg nog reactie van Bol.com.
Waarschijnlijk omdat de laptop nog in de garantieperiode zit en en terug sturen en de rompslomp daaraan waarschijnlijk hoger zijn in kosten.
Maar zonder moeilijk te doen gaven ze al gelijk op me account een tegoed van € 55,00, waarvoor ik dan Windows 10 Pro kon kopen op USB met key.
Kwam omdat ze zagen dat de eerdere oplossing niet werkte omdat op de laptop Windows 8.1 (Bing versie) geleverd was. Welke lastig te krijgen was.

Echt dikke pluim voor hen.
 
Ze zijn meestal niet de goedkoopste, maar dit soort ervaringen leert (weer) dat mogelijk iets meer betalen voor een product uiteindelijk toch handiger kan zijn. Service / coulant zijn, is ook belangrijk en dan mag het misschien wat meer kosten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan