Windows 10 werkt niet en Windows XP wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvr

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2001
Berichten
185
Ik heb 2 geheugenbankjes bijgeprikt en klaarblijkelijk waren dat niet de goede, want ik kan nu niet meer in Windows 10. (op ssd schijf C)
Op een andere schijf in dezelfde computer zit staat nog Windows XP en die kan ik wel via het bootmenu opstarten.
Vanuit Windows XP kan ik de C schijf zien en zelfs een paar prog. opstarten. Meeste lukt niet vanwege 32 en 64 bit.
Ik vermoedde dat het moederbord stuk was en exact hetzelfde moederbord gekocht, maar helaas hetzelfde probleem.
Andere voeding erin, maar ook zonder succes.
Wat mij ook opvalt is dat de USB 2 poorten wel werken en de USB 3 poorten niet.
Ik vraag mij nu dus af of de processor stuk is, maar waarom werkt Windows XP dan wel?
Bios ook al op default gezet.
Elders een mogelijkheid gelezen om de processor in het bios te resetten met cpu multiplier, maar die mogelijkheid zie ik niet in het bios.
Een 2de hands processor kost toch al gauw een kleine 100 euro, dus voor dat ik die koop, eerst nog maar eens kijken of iemand mij kan helpen.
Oh ja, ik heb om een of andere reden geen herstelpunt, dus via de installatie dvd van Windows herstellen lukt ook niet. Vanuit daar kan ik alleen met de dos-prompt werken.
Mocht iemand mij uit de brand kunnen helpen, bij voorbaat mijn hartelijke dank
 
Mooi verhaal maar 0,0 relevante info.
Wat moet iemand hiermee...?
Type moederbord: onbekend
Type SSD : onbekend
Type procesoor: onbekend buiten dat een 2e hands vervanging rond de € 100 moet kosten.
Als deze defect zou zijn wil het systeem niet booten, dus had je dan ook geen Win XP.

In Win 10 staat Systeemherstel standaard UIT, dat moet je zelf aanzetten. Als je dat nooit gedaan hebt heb je dus ook geen herstelpunten.
Dat de usb3 poorten niet werken zal waarschijnlijk een driver-probleem zijn ( waarschijnlijk niet geïnstalleerd ).
 
Glazen bol in de afwasser? @Scrap.

Zie m'n sig. TS.

Heeft vermoedelijk weinig met het geheugen te maken en je doet allerlei dingen zonder te weten waar het probleem echt zit en kun je W10 opnieuw installeren?

En indien alles werkt in XP dan ligt het toch niet aan de hardware?
Allemaal overbodige dingen gekocht, kastje erbij heb je 2 PC's.:)
 
De laatste grote Windows update was niet helemaal naar mijn zin, dus ik heb de hersteloptie gebruikt, daarna opnieuw ge-updated, dus ik weet niet beter dat herstelpunten op aan staat.
Ik doe inderdaad allerlei dingen omdat de computer mij niet vertelt waar het probleem zit.
Als ik Windows 10 opstart krijg ik een blauw scherm (critical process died) met een verwijzing naar 'n site van Microsoft waar ik niet veel wijzer van word.
En zoals gezegd, Windows XP daarentegen start wel op.
Het laatste redmiddel -Windows 10 opnieuw installeren- heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik dan al mijn proggies ook opnieuw moet installeren en dan ben ik wel 'n week van de straat. En bovendien weet ik een heleboel instellingen en aanmeldingen niet meer.
Het is dat ik nog 'n (oud) floppy had met wachtwoorden, anders had ik hier niet eens kunnen inloggen.
En dat overbodige aanschaffen valt wel mee; ik heb alleen 'n ander moederbord gekocht.
Samsung SSD 840 EVO 250 GB
Asus M5A 78L-M plus/usb3
AMD FX (TM) 8350 eight-core
 
Win 10 en XP op dezelfde SSD of beide op een aparte schijf..?
Elk OS op eigen schijf is veel veiliger en makkelijker met problemen oplossen zoals nu in dit geval...
Dan kun je nl 1 schijf afkoppelen en je richten op de probleemschijf.
 
Windows 10 staat op 'n SSD en Windows XP op een andere, geen SDD, schijf.
 
Het schijnt vaker voor te komen met dit moederbord. hier werd deze methode met succes gebruikt:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/hsahg6/asus_m5a78lm_plususb3_wont_boot_unless_cmos_reset/

Als het beste antwoord benoemd
RGB lights and fans don't mean much. All it really means is that your motherboard is not a brick and that power is coming to it.

As to why it is only booting after a CMOS reset... I'm not sure, unless you are unknowingly changing something that is causing instability.

If you reset CMOS -> boot into bios -> do nothing -> reboot

Does it work

How about if you

Unplug your boot drive -> reset CMOS -> boot until it says no bootable device -> replug in drive and restart
 
Krijg het idee uit het antwoord dat op deze oplossing wordt gegeven,dat dat niet helpt, maar ik ga het in ieder geval morgenochtend proberen.
Niet geschoten is altijd mis.
 
Je hebt een erg vooruitziende blik.... als wij als helpers dat op afstand ook net zo wat meer zouden hebben... zouden de problemen een stuk sneller opgelost zijn.... :D
 
Dag, Er zal wel een driver nodig zijn om Windows XP met USB 3 te laten werken. Deze zit natuurlijk al in Windows 10 en het USB 3 apparaat is daarvoor gemaakt.

Een herstelpunt is iets anders dan een update terugdraaien. Er worden tijdelijke bestanden aangemaakt die gebruikt worden om updates ongedaan te maken.

Het verschil in gebruik van geheugen zit hem in dat XP 32 bits is en slechts tot 4 Gb (bij 1 Kb is 1024 bytes) kan adresseren, min een klein gereserveerd deel en het grafisch geheugen al meegeteld. Misschien komt XP dan niet tot aan het bijgeplaatste geheugen. Windows 10 is bij u 64 bits en kan tot 128 Gb of 2 Tb adresseren, dat is afhankelijk van de versie. 128 Gb limiet heeft alleen Home.

Waarom het bijgeplaatste geheugen niet werkt zou duidelijk moeten zijn na het bestuderen van de pagina in de handleiding die over het plaatsen van geheugen gaat. Zelfde geheugens in één bankje, de limiet aan snelheid en dat soort dingen.
 
@route 99
Helaas heeft het niet geholpen, erger zelfs, "vroeger" startte chkdsk en deed een volledige check (3x) , maar nu stopt deze al na een paar seconden en krijg ik weer het blauwe scherm met critical process died.
Goede nieuws: Windows XP werkt nog.

@Alfred 2
Windows XP heeft de 2 nieuwe geheugenbankjes nooit gezien; meteen nadat de computer er mee nokte, heb ik deze verwijderd en in de hoek gegooid.
USB 3 is opgelost (voor zover ik dat nodig heb), Windows XP zocht op de verkeerde plaats naar de driver.
 
Gokje. Het is een 32-bit Windows XP en je hebt nu meer dan 4GB geheugen. Dan wordt het geheugen boven 4GB niet gebruikt. In een Windows 10 64 bit wel. Conlusie (als mijn gok juist blijkt) het bijgeplaatste geheugen is niet in orde.
 
Het geheugen schijnt er meteen al uitgehaald te zijn en Windows 10 wil niet meer opstarten.

Start de computer op vanaf het installatiemedium en laat Setup doorlopen tot de installatie opties komen, van waar Windows geïnstalleerd zou moeten worden. Dan zou je een melding moten hebben gehad dat opstarten van Windows automatisch werd gerepareerd en u de computer opnieuw moet opstarten. Ik weet niet met zekerheid of u dat heeft geprobeerd als u de DOS prompt noemt.

Mogelijkheid ie er nog dat de geheugens verkeerd in de bankjes zitten. Ongeacht of deze op de zelfde plaats als voorheen zaten.
 
@Rogers
Ja tot die conclusie was ik inmiddels ook gekomen, bankjes liggen daarom voor oud vuil in de hoek.

Alfred 2
Er gebeurt niets automatisch bij mij als ik de installatie dvd gebruik.
Ik kom bij een keuzescherm waar ik kan kiezen voor volledige installatie of Windows herstellen.
Ik kies voor het laatste waar ik dan uiteindelijk 5 keuzes krijg, waarvan één werkt (opstarten met de Dos-prompt)
Blijkbaar is er nooit een herstelpunt gemaakt dus dat die mogelijkheid niet werkt is dan logisch.
Ik denk nu, dat de SSD op een of andere manier mechanisch stuk is, hoewel ik het dan vreemd blijf vinden, dat ik via de verkenner in Windows XP de inhoud van de SSD kan zien en zoals eerder vermeld er zelfs enkele proggies van kan opstarten.
 
Werkt "Veilige modus" nog? Met F8 meteen herhaaldelijk indrukken of andere aanwijzingen te volgen: https://support.avira.com/hc/en-us/articles/360002870214-How-do-I-start-Windows-10-in-Safe-Mode-

De computer is wel eens van de spanning geweest? Dus geen sprake van slaapstand of Snel opstarten meer?

Staat de SSD vooraan in de bootvolgorde en actief dus niet grijs weergegeven of zonder + teken?

Kan je schijf controle van deze schijf doen?

Soms werkt het verwisselen van controller, deze geven wel eens op of mogelijk heeft u een kabeltje los gehad en een andere SATA aansluiting gebruikt?

Daarna zou ik niet beter weten dan Windows opnieuw installeren, met behoud van programma's en instellingen. Inderdaad zou je dan wel eens wat kwijt kunnen zijn zoals bladwijzers en automatisch ingevulde wachtwoorden.
 
Werkt "Veilige modus" nog? Met F8 meteen herhaaldelijk indrukken of andere aanwijzingen te volgen: https://support.avira.com/hc/en-us/a...-in-Safe-Mode-

Ja als ik de comp. opstart en op F8 druk, dan krijg ik een keuzemenu met o.a. veilige modus, maar welke mogelijkheid ik ook neem, dan krijg ik gelijk een blauw scherm
De mogelijkheid uit dat filmpje ken ik, maar durf dat niet omdat ik dan bang ben, dat Windows XP niet meer opstart

De computer is wel eens van de spanning geweest? Dus geen sprake van slaapstand of Snel opstarten meer?

Ja want er zit een andere voeding in momenteel.

Staat de SSD vooraan in de bootvolgorde en actief dus niet grijs weergegeven of zonder + teken?

Dat hangt er van af, als ik worstel met de installatie dvd niet, anders wel

Kan je schijf controle van deze schijf doen?

Bedoel je chkdsk, zo ja zie mijn antwoord van gister 11.11. uur.

Soms werkt het verwisselen van controller, deze geven wel eens op of mogelijk heeft u een kabeltje los gehad en een andere SATA aansluiting gebruikt?

Er zit een andere voeding en moederbord in momenteel, dus alles is los geweest, de sata aansluitingen zitten precies op dezelfde plek; had dat van tevoren genoteerd, maar zal dat zo nog even proberen om de SSD schijf in een andere sata aanluiting te stoppen

Daarna zou ik niet beter weten dan Windows opnieuw installeren, met behoud van programma's en instellingen

Met de hersteloptie van de installatie dvd bestaat inderdaad de mogelijkheid om Windows 10 opnieuw te installeren met alleen behoud van persoonlijke bestanden, maar die mogelijkheid heb ik nog niet geprobeerd; weet niet eens of dat wel werkt.
Dat moet echt wel het laatste redmiddel zijn, want ik word al moe bij de gedachte om alles opnieuw te moeten installeren.
 
Installatie van Win 10 is zo gebeurd en stelt niks voor....hooguit 30 - 45 min als je dat doet met behoud van bestanden op een SSD.
De schijf met XP afkoppelen ( en ook alle andere schijven, zowel int- als extern ), daarna Win 10 installatie starten op de SSD, deze updaten etc.
Als alles naar behoren werkt sluit je de XP-schijf weer aan en installeer je even EasyBCD.
Daarmee kun je vervolgens een bootmenu maken zodat je wederom kunt kiezen tussen XP en Win 10.
Zo heb ik dat gedaan met 2 verschillende Windows-installaties op 3 aparte fysieke schijven, werkt perfect :thumb:
 
Herstellen met behoud van persoonlijke gegevens lukte ook niet.
Restte mij niet anders dan Windows helemaal opnieuw te installeren en nou ben ik mijn digitale activering kwijt.:evil:
Hij's fijn.
 
Start met een bootable Windows 10 usb reddingsstick op en haal je data er vanaf.
Ik probeer ff een link plaatsen waar je zoiets kunt downloaden (een iso bestand ervan).
Met Rufus zet je hem op een usb stick, zorg wel dat die groot genoeg is, minimaal zo groot als de iso.

Edit:
https://www.hirensbootcd.org/files/HBCD_PE_x64.iso

Meer info: https://www.hirensbootcd.org/
Je hebt een USB stick van minimaal 2 GB nodig. Je start op in een eenvoudige Win10 omgeving.
Kies in het boot menu voor die stick.
Zorg voor een extra USB stick die je daarna erin kunt doen om je data op te zetten.
Er zit gewoon een Verkenner op net als op een normale Win10..
 
Laatst bewerkt:
Je kan Windows op iedere harde schijf installeren en het zou automatisch geactiveerd moeten worden, want de licentie is digitaal en je hoeft voor activering niets te doen. Anders is het wanneer Windows uit onbetrouwbare bron komt en het systeem deze activering tussentijds als onecht heeft herkent of als het een andere versie is (ook geen 64 bits in plaats van 32). Zou Windows goed werkende zijn dan kan je bij een legale aankoop van Windows telefonisch contact opnemen met Microsoft klantenservice.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan