Windows 10 zeer traag (nieuwe laptop)

Status
Niet open voor verdere reacties.

znight

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2010
Goedenavond allemaal,

Ik heb voor mijn zusje een nieuwe laptop gekocht. Het betreft een Dell Inspiron 17 5667. Nu zit hier een hdd in en geen SSD. Verder een i5 7200u, 8gb geheugen. Verder draait Windows 10. Ik zelf heb ook een Dell met een i7 3000 serie, 6gb en een SSD schijf met Windows 7

Nu vind ik de laptop in alles traag. Traag met opstarten (30 40 seconden), traag met inloggen (na pincode ingeven 10 20 seconden). Daarnaast ook met installeren van programma's duurt het lang. Krijg ook meldingen dat programma niet juist is geïnstalleerd (terwijl dit wel zo is). Heb verder de nieuwste updates erop en drivers ook. Verder de geïnstalleerde programma's verwijderd.
Mijn vraag is eigenlijk: valt dit alles te verwijten aan de HDD? Of is W10 gewoon trager? Of doe ik iets fout?

Mocht iemand meer antwoorden willen weten, laat het gerust weten.

Groeten,
Een zeer blije W7 gebruiker :)

Plaats volgende logs ter diagnose:

Log 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op "Als Administrator uitvoeren".

Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.

Vink de volgende onderdelen aan:
  • Flush DNS
  • Report IE Proxy Settings
  • Reset IE Proxy Settings
  • Report FF Proxy Settings
  • Reset FF Proxy Settings
  • List content of Hosts
  • List IP configuration
  • List Winsock Entries
  • List last 10 Event Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices (Only Problems)
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points

Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op MTB.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png

Log 2:
  • Download
    57b47db378fc7-autoruns.png
    Autoruns for Windows
  • Pak vervolgens het ZIP-bestand met de naam "Autoruns.zip" uit.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies voor de optie als administrator uitvoeren
  • Ga naar File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:
  • p4436801.gif

• Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
    • Klik daar op.
    • Klik op Voeg bestanden toe
    • Klik op AutoRuns.txt
    • Klik op Uploaden
    • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png

Ik ben zelf niet van de merk Dell of HP. Mijn ervaring is dat het meestal mindere kwaliteit is. Maar misschien dat dit helpt.

Ik heb ooit eens gelezen dat er in windows 10 de virtuele geheugen te laag ingesteld was waardoor de hardeschijf te veel bezig is met schrijven.
https://www.windows-helpdesk.nl/virtueel-geheugen/

Maar het kan ook zijn dat er op de laptop veel extra troep geïnstalleerd wordt vanuit de fabriek (slechte virusscanner, backup software, fabriek software).

Hopelijk helpt het.

ik werk al paar jaar op computers met ssd, als ik op een toestel moet werken met een gewone hdd vind ik ook dat ie pokketraag is ...
opstarten in 30 secs is niet abnormaal.
Vervang de hd door ssd en klaar !

@ Dorado en Lavakever: Dankjewel voor jullie tips. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was met mijn vorige Dell en vandaar nu hier ook weer voor heb gekozen.
@De Jean: Aangezien ik een SSD had gekocht maar deze in eerste instantie niet erin kon zetten (doordat de achterkant er in zijn geheel vanaf moest en dit me garantie kostte) heb ik toch besloten om de SSD erin te zetten. Windows opnieuw geinstalleerd en.... en het loopt als een trein. Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Voor mij, nooit meer een HDD als eerste schijf :)

Dank jullie wel!

:thumb:
bij bvb coolblue verandert de plaatsing van een ssd niets aan de garantie ...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan