Windows 11- powerpoint

Olbers5

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2012
Powerpointpresentaties met de extensie ppsx kunnen ineens niet meer worden geopend. Wat kan ik doen ?

Kijken onder > Instellingen > Standaard-apps per bestandstype en of .ppsx gekoppeld is aan MS Office PowerPoint.

Vanuit de app Powerpoint kunnen ze met wat omwegen wel worden geopend, maar niet vanuit de Verkenner waar de hele voorraad presentaties staat.

En je hebt het advies van Senso al opgevolgd?

Klik er met rechts op en kies dan Openen met...
Daar kan je ook instellen dat het altijd met Powerpoint moet worden geopend.

Wat gebeurt er overigens precies als je dubbelklikt op een .ppsx bestand?

Vanuit de app Powerpoint kunnen ze met wat omwegen wel worden geopend, maar niet vanuit de Verkenner waar de hele voorraad presentaties staat.
Leg eens uit wat je hier mee bedoelt. Een presentatie openen via <Bestand>, <Openen> is namelijk geen omweg, maar de geëigende methode. Je zal dus wat ánders moeten doen? Dan wil ik wel eens weten wát je dan moet doen.

Windows Update uitgevoerd?

Systeembestanden repareren

Beschadigde en ontbrekende Windows systeembestanden kunnen problemen veroorzaken.

Typ cmd in zoekvak > rechts > Als administrator uitvoeren > Typ sfc /scannow achter de prompt en druk op Enter. Wacht geduldig tot dit proces is voltooid.

Alternatieve werkwijze:

Stap 1: Druk op Windows + R om het venster Uitvoeren (Run) te openen.
Stap 2: typ cmd in en druk op Ctrl + Shift + Enter om de opdrachtprompt als administrator te openen.
Stap 3: Typ sfc /scannow en druk op Enter om de opdracht uit te voeren.

Welke Office versie? Oude bestanden uit vorige versies? Compatibility mode?

Laatst bewerkt:
Ik heb geduldig gewacht tot dat proces (bovenste werkwijze) was voltooid.
Aan mijn computer/Powerpoints veranderde niets.
Welke versie ? Office Professional Plus 2021.

Dat verbaast me eerlijk gezegd niet :). Jammer dat je senso wél antwoord geeft, maar mijn vraag niet. Maar goed, het is jouw vraag.

Sorry, OctaFish ! Ik bedoel: klik op 'Diavoorstelling' en dan 'Vanaf begin'. Dat werkt wèl !
Senso: bedankt voor de link. Ik heb alle oplossingen geprobeerd. Werken helaas niet.
Bestand is niet geblokkeerd.

Dat geeft een béétje helderheid, maar nog niet genoeg :).
Powerpointpresentaties met de extensie ppsx kunnen ineens niet meer worden geopend. Wat kan ik doen ?
Je vraag impliceert namelijk dat je de powerpoint presentatie niet meer kan openen. Dat is níet hetzelfde als Afspelen. Overigens vraag ik me af, gezien je reactie in #3, wat je nu werkelijke bedoelt. Want een presentatie afspelen vanuit het menu <Diavoorstelling> kan alleen als de presentie geopend is!
Dus: waar gaat je vraag nu eigenlijk over?

Een ppsx is in essentie gewoon een PowerPoint voorstelling die gelijk gestart wordt. Dat kan met een dubbelklik, omdat dat de standaardwaarde is voor dubbelklikken, of met de optie <Openen met> als je met de rechtermuisknop op het bestand klikt.

PowerPoint Snelmenu 1.jpg

In het tweede geval krijg je dit te zien:

PowerPoint Snelmenu 2.jpg
Ook hier zie je PowerPoint als standaard programma staan, maar staat dat er níet, dan kun je dat toewijzen middels de link <Meer apps>, en dan eventueel bladeren naar de map waar PowerPoint.exe staat. Dan ook wél het vinkje zetten bij <Altijd deze app gebruiken>!

Een derde optie om te controleren of alles wel goed staat, en eventueel dan aanpassen, is via de systeeminstellingen, optie <Standaard-apps per bestandstype>.

PowerPoint Snelmenu 3.jpg
Hier zou dus óók PowerPoint moeten staan als koppeling met het bestandstype .ppsx.

Staat dit allemaal goed, dan weet ik het op dit moment ook niet meer :).

Het staat allemaal goed en daarom wist ik het ook niet meer .....

Zet die laatste eens op wat anders en dan terugzetten naar PowerPoint. Pc opnieuw opstarten. Heb je de laatste Windows Updates.

DISM kun je ook nog proberen.

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Account kan corrupt zijn, nieuw account (new user) aanmaken.

Zijn er add-ins die PowerPoint open houden? Dan kun je geen nieuwe openen?
Sluit het proces in Taakbeheer.

Deze nog gevonden.

Laatst bewerkt:
Wat gebeurt er als je een presentatie selecteert in de verkenner (niet dubbelklikken) en dan op <Enter> drukt? Start hij dan wel? En kan het wél met de rechter muisknop methode?

Allemaal bedankt voor het mee-denken aan een oplossing voor mijn probleem.
Als bij toverslag werkt alles van vandaag weer zoals het altijd werkte. Probleem opgelost .....

Terug
Bovenaan Onderaan