Opgelost Windows 11 start op en sluit direct weer af ?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Mijn iets oudere pc waar Windows 11 al een jaartje prima op draait doet sinds gisteren plots vreemd.
Bij het aanzetten start deze op maar blijven de drie schermen zwart en 10 seconden later valt de pc uit.
Wanneer ik dit 2 a 3x achter elkaar doe start de pc wel volledig door en loopt verder alles normaal.
Ik heb al een systeemherstel naar vorige week gedaan maar dit maakt geen verschil.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen ?
1.jpg

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 10
Kijk in de event viewer, opsomming van de hardware heeft niemand wat aan.
Belangrijkste vergeet je, merk en type voeding.
Via foutcodes zoeken om het probleem te tackelen

Bij het aanzetten start deze op
Bedoel je dat Windows dan wordt opgestart en wordt dat voltooid?
Kabels controleren en lijkt de voeding te zijn.

Win-toets+R = Uitvoeren
plak
%systemroot%\system32\msdt.exe -id PowerDiagnostic
Enter

Laatst bewerkt:
Kan iets met de voeding zijn, of eventueel de condensatoren op het moederbord.

Geheugencontrole uitvoeren
Win-toets+R = Uitvoeren
plak
C:\Windows\System32\MdSched.exe
Enter

Heb je de laatste Windows Updates?

Controleer de gezondheid van schijven en een solid-state drive (SSD)
Ga naar de website https://crystalmark.info. Download en Installeer CrystalDiskInfo. Voer het programma uit, kies de juiste schijf en kijk of er Goed 100% bij de SSD staat.

Schijfcontrole uitvoeren (chkdsk.exe)
- Ga naar > Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ > cmd
- Kies rechts > Als administrator uitvoeren
- Typ > chkdsk X: /f (achter de prompt)
- vul in voor X: de gewenste schijfletter v.d. betreffende schijf
- Voorbeeld > C:\Windows\System32\chkdsk D: /f

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het iets met de hardware is. Kan gebeuren bij een wat oudere pc.

Ik dacht dat een pc met Windows 11 aan voorwaarden moest voldoen. Is dat dan een nepzooitje?

Hardware is ruim begrip. Genoemde zaken uitvoeren en blijft het probleem dan een nieuwe voeding plaatsen.

Al de testen doorlopen en alles lijkt goed te zijn.
Soms lukt het opstarten na 3x wel en is er verder geen probleem.
Ik heb wel 3 schermen aan de pc hangen maar dit was nooit eerder een probleem.
Misschien de drivers van de GTX970 eens opnieuw installeren.

Welke testen?
Alles staat in de event viewer, wat komt daar uit?
PC sluit niet zomaar af...
Belangrijkste vergeet je, merk en type voeding
Geheim?

Je stelt een vraag maar je doet niets met de antwoorden, hoef je ook geen vraag te stellen....

Logboeken en dan ???
Voeding is een CoolerMaster V450 Semi-Modular.

Logboeken en dan ???

In eerste instantie in de Viewer zelf kijken en dan naar de errors/waarschuwingen e.d.

Die Event Viewer is voor profs. Je kunt er studie van maken als leek maar wie begrijpt exact de meldingen en kan ze op de juiste wijze 'vertalen'? Bijna niemand.

Videokaart kan problemen veroorzaken.

Laatst bewerkt:
Batterij vervangen maar helaas.
Eerste keer opstarten krijg ik opstartscherm te zien en nadien valt de pc uit.
Na 3x herstarten lukt het dan uiteindelijk wel.
Het is een oudere game pc van mijn zoon die eigenlijk niet echt bestemd is voor Windows 11 maar wel zeker zwaar genoeg ervoor.
Wat me wel opvalt in het logboek is het volgende :
The Secure Boot update failed to update a Secure Boot variable with error Secure Boot is niet ingeschakeld op deze computer.. For more information, please see https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2169931

Dus toch een probleem met de BIOS. Secure boot betekent UEFI modus. Dat is BIOS Firmware dat gekoppeld is aan het besturingssysteem. In dat geval moet de schijf GPT geformatteerd zijn en dat is MBR bij traditioneel BIOS. Er zal een conflict ontstaan bij tegenstrijdigheden. Werd Windows 11 wel geïnstalleerd op deze computer? Is de schijf GPT geformatteerd? Staat een instelling in de BIOS niet meer op Secure boot? De mogelijkheden van instellingen, van de BIOS bij opstarten, zijn maar beperkt als u UEFI (Secure boot) gebruikt. Vroeger was er vaak de keuze om Secure boot te gebruiken of uit te schakelen. Misschien is dat terug gegaan naar standaard waarden en dat kan weer te maken hebben met een batterij die leeg geweest is.
Een andere mogelijkheid is nog, dat er een hardware probleem is, waar maar twee of drie keer op wordt gecontroleerd. U zou een geheugentest moeten doen, vul iets als "geheugen testen" in bij zoeken en ga na of de geheugens en misschien een SSD schijf wel compatibel zijn met de computer en de geheugens juist geplaatst zijn.

Ik denk dat het een hardware probleem is. Ergens op het moederbord, of in de voeding, zit een draadbreuk (of een slechte plek in een draad of onderdeel) en als die opgewarmd is maakt ie contact.
Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is eerst een andere (reserve) voeding erin en kijken of het probleem dan weg is. Zo niet, dan is het het waarschijnlijk het moederbord. Kijk dan eens of niet hetzelfde type mobo op marktplaats voor een paar euro te verkrijgen is en plaats dat er dan in.

Er mag eigenlijk geen windows 11 draaien op deze pc maar het heeft wel altijd gewerkt dus.
Secure boot staat ook uitgeschakeld op deze pc.
Verder zou het ook op een probleem met de drivers van de videokaart kunnen liggen.

Verder zou het ook op een probleem met de drivers van de videokaart kunnen liggen.
Hoe kom je aan die conclusie?
Bij een crash dien je een foutcode als het goed is ingesteld te krijgen, zonder die code wordt alleen maar wat roepen.

En op niet geschikte hardware kun je W11 gewoon op een CSM/Legacy UEFI/BIOS en een MBR schijf draaien, wat nu ook het geval is.

Is een hardware probleem en heeft niets met drivers te maken, zie #16.

Als u de win11 installatie met een met Rufus USB-stick aanmaakt geeft dat de mogelijkheid om alle hardware voorwaarden die MS voor win11 stelt, omzeilt kunnen worden, incl. de secure boot. En dat werkt perfect. Dus dat de secure boot niet aan staat kan niet de oorzaak van dit probleem zijn.

Genoemde zaken uitvoeren/nakijken en blijft het probleem dan een nieuwe voeding plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan