Windows 2000 start ineens niet meer door

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcfixer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Hoi,

Ik kan heel kort zijn: Bij het opstarten blijft de computer hangen bij het opstartscherm van win2k op 4 blokjes na ofzo. Verder komt hij niet. Resetten en opnieuw proberen heeft geen effect.

Het enige wat ik gewijzigd heb is de beide harde schijven op DMA gezet in Systeembeheer. Dit heb ik al weer teruggezet maar ook geen resultaat.
Tevens heb ik de optie "Laatst bekende juiste configuratie" geprobeerd maar ook daar blijft hij nog steeds hangen.

Wie weet er nog iets anders om te proberen?

Laatst bewerkt:
Al met F8 geprobeerd om in de veilige modus terecht te komen. Lukt dit dan de optie systeemherstel gebruiken om terug te gaan naar de laatste goedwerkende systeeminstellingen.

Ps voordat je dit doet, kijk dan even of het Bios de optie DMA heeft overgenomen van Windows,dit is nl niet altijd het geval. Verander in dit geval handmatig de instellingen in het Bios

Geplaatst door raymond-hubertu
Al met F8 geprobeerd om in de veilige modus terecht te komen. Lukt dit dan de optie systeemherstel gebruiken om terug te gaan naar de laatste goedwerkende systeeminstellingen.

Dit heb ik al weer teruggezet maar ook geen resultaat.
Tevens heb ik de optie "Laatst bekende juiste configuratie" geprobeerd maar ook daar blijft hij nog steeds hangen.

Uit de eerste zin mag je neem ik aan concluderen dat het me gelukt is in Windows te komen dmv de veilige modes. Anders kan ik dat ook niet terugzetten.
Bovendien - ik kan het fout hebben hoor - is "Laatst bekende juiste config" hetzelfde als systeemherstel. Al zou dat laatste misschien wat meer op software gebied veranderen en de eerste meer op hardwareprofielen enzo maar ik heb helemaal niet zoveel software veranderd dus heb ik daar niet zo veel zin in :(

:rolleyes:

Je gaf aan dat je niet verder kwam maar tevens dat je DMA had kunne afvinken onder systeembeheer, ik was hier even van de wijs door gebracht en ging er vanuit dat je nu niet meer in je pc kwam. Al in het BIOS gekeken? wat voor melding krijg je als windows niet wil opstarten of zie je de befaamde knipperende cursor?

Geplaatst door raymond-hubertu
Je gaf aan dat je niet verder kwam maar tevens dat je DMA had kunne afvinken onder systeembeheer, ik was hier even van de wijs door gebracht en ging er vanuit dat je nu niet meer in je pc kwam. Al in het BIOS gekeken? wat voor melding krijg je als windows niet wil opstarten of zie je de befaamde knipperende cursor?

BIOS is een goede maar wat wil je dat ik in de bios nakijk / verander? DMA wordt volgens mij niet in de bios geregeld maar ik zal evengoed eens kijken.

Ik krijg geen foutmelding en ook geen befaamde cursor. Bij NT-gebaseerde versies van Windows krijg je een voortgangsbalk te zien voor je bij het aanmeld venster komt om je in te loggen. Deze balk bevat blokjes (blauw) en daar hangt hij op ongeveer 4 blokjes voor het einde zeg maar. Harde schijf activiteit stopt en that's it. Ik heb voor de zekerheid wel 10 minuten gewacht denk ik maar tevergeefs. Resetten is de enige manier om het opnieuw te proberen maar ook dat helpt niet.

Overigens heb ik geen Systeemherstel in Bureauaccessoires kunnen vinden. Logisch lijkt me sinds dat een feature van WinME en XP is. Of niet? Ik heb Windows 2000 met SP4.

Ik heb even rondgesnuffeld in de bios en inderdaad wat UDMA opties uitgezet maar deze stonden allemaal op Auto en daar ben ik nooit aan geweest. Dat blijkt wel uit het resultaat: nog steeds blijft hij hangen :(.

Ga nu niet zeggen dat ik Windows 2000 opnieuw moet installeren :( dat heb ik net gedaan namelijk :mad:

En schijf los koppelen, evt oud schijfje aan hangen dat het bios herkend, in setup vastleggen. Schijf verwijderen, originele schijf weer terug, laten detecteren vastleggen in Bios. Ik probeer mee te denken maar weet even geen andere oplossing, wie wel??

Ik heb denk ik de boosdoener gevonden. Mijn Yamaha onboard geluidskaart is het. Vraag niet waarom maar het is zo. Ik kan me herinneren dat ik veel langer terug idd een paar apparaten met een rood kruis verwijderd heb uit apparaatbeheer maar enkele reboots daarna ging het pas mis :confused: ?

Ik heb Windows 2000 als "upgrade" gedaan maar nu weet ik maar al te goed waarom ik daar niet zo'n zin in had: alle updates zijn weg :(. SP4, IE SP1, Hotfixes, alles.
Niet dat dat met mijn ADSL aansluiting een groot probleem is maar irritant is het wel.

Bovendien kan dit nog niet als opgelost beschouwd worden omdat hij zonet weer niet wilde doorstarten. Ff in veilige modus de beruchte yamaha apparaten weer verwijderd en hopla hij start weer. Maar logischerwijs herkent Windows ze weer en installeerd ze zonder te vragen weer. Daarna vraagt Windows om opnieuw op te starten en dat heb ik nu geweigerd want ik wil nu eindelijk wel weer eens kunnen werken in Windows.
Hopelijk start hij nu wel goed door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan