Windows 2000 voor vele gebruikers

• Onderwerp starter Onderwerp starter phal
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

phal

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
In de leraarskamer een nieuwe pc geplaatst met win2000. Deze is gekoppeld aan een server. Het toestel moet door 35 personen gebruikt kunnen worden. Nu heb ik als administrator alle software geïnstalleerd die we nodig hebben en de internet-instellingen goed gezet, snelkoppelingen gemaakt op het bureaublad naar mappen op de server en dat draait allemaal goed.
Wanneer ik dan inlog als één van de gebruikers moet alles weer opnieuw : de internetinstellingen, de snelkoppelingen ... Dat is heel tijdrovend als ik dat voor alle 35 collega's moet gaan doen. Kan het niet op een snellere manier ?
Ik zou willen dat iedereen die inlogt hetzelfde bureaublad heeft en dezelfde programma's kan gebruiken.
Moet ik niet eerst alle gebruikers rechten toekennen voor ik begin met het instellen en installeren ?

Als je eerst een groepaccount had aangemaakt (leraar) en die een profiel geeft, dan kun je alle leraren in die groep zetten. Dit is de normale manier van werken. Zo kun je ook een groep leerlingen aanmaken, zelfs voor elk groepsniveau één.

Op welk OS draait de server?

De server draait Windows 2000 server.

Hoe kan ik zo'n groepsaccount aanmaken ?
Zit dat bij 'beheer' - 'lokale gebruikers en groepen' ?

Ja, daar maak je een groep aan.

Groep gemaakt

OK, ik heb de groep 'Leerkrachten' aangemaakt en alle personeelsleden aan deze groep toegevoegd.
Wat moet er nu gebeuren ?

Kreeg van Tibor de vraag of dit iets voor mij was.. :)

Maken jullie gebruik van een domein of een werkgroep?

Wat je zou kunnen doen als er met profielen gewerkt wordt om 1 persoon (profiel) in te stellen en dat bij de eigenschappen van de andere gebruikers ook dat profiel gebrukt gaat worden.

Andere mogelijkheid is 1 centrale inlognaam aanmaken waarbij elke leerkracht daarmee in kan loggen

Wat wij hier gewoon doen is bij een nieuwe installatie van Windows alles installeren als local administrator zodat de icoontjes bij de groep 'all users' komen.

En uiteraard netwerk snelkoppelingen in de profielen van die users.

We werken met een domein.
Alle gebruikers werken ook in hun eigen klaslokaal met hun eigen login maar daar hoeven andere gebruikers niet aan te komen.
Het probleem stelt zich nu alleen maar op een pc die door iedereen gebruikt kan worden voor rapporten, adminstratieve documenten enzovoort.
Als ik een login maak die voor alle leerkrachten geldig is, dan kan niemand aan zijn eigen documenten op de server. Elke gebruiker heeft immers zijn eigen map op de server als H:\naam.

Wat breezer zegt kun je ook doen: snelkoppelingen in "all users" zetten.

Weet niet of jullie gebruik maken van Active Directory maar daar kun je ook een hoop in stellen waaronder de internetinstellingen

Dat met die snelkoppelingen in de map 'all users' zetten kan ik wel proberen.
De active directory gebruik ik niet echt. Ik zit nu bij de server. Als ik klik op configuratiescherm - systeembeheer zie ik drie zaken i.v.m. active directory :
-active directory domeinen en vertrouwensrelaties
-active directory gebruikers en computers
-active directory sites en services
Waar moet ik iets wijzigen ?

En nu ?

Ik vind die active directory instellingen enkel op de server terug - momenteel zit ik dus niet aan de pc in de leraarskamer waarover het gaat.

Goed, als ik op active directory - gebruikers en computers klik zie ik ons domein met enkele onderverdelingen :
-builtin
-computers
-domain controllers
-ForeignSecurityPrincipals
-ons domein
-users

Als ik klik op 'computers' vind ik ook de pc van de leraarskamer terug : die windows 2000 pc waar iedereen moet kunnen op werken, waar iedereen internet toegang heeft, waar iedereen hetzelfde bureaublad heeft.

Hoe moet ik dat aanpassen ?

Als ik op deze computer klik, krijg ik verschillende tabbladen waarvan het laatste is : 'beheerd door'. Hier kan je wijzigingen aanbrengen. Ben ik op het goede spoor ?

Wat het makkelijkst is is om een nieuwe organisatie eenheid aan te maken en die bijv. leraren te noemen.

In die groep plaats je de desbetreffende leraren. Klik rechts op de groep en kies dan eigenschappen.

Dan klik je op tabblad groepsbeleid en dan op nieuw en geef het groepsbeleid een naam. Dan klik je op bewerken en in het scherm wat je dan ziet kun je heel veel instellen.

Ik weet niet of je al met AD gespeeld hebt anders is het raadzaam om eerst een test organisatie eenheid aan te maken met test gebruikers en zo met instellingen gaan spelen. Je kunt er nl wel e.e.a. mee verklooien.

Als je dingen aanpast noteer het dan ook zodat het makkelijker te vinden is als je het weer terug wilt zetten

Ik heb een organisatie-eenheid 'leerkrachten' aangemaakt.
Als ik rechtsklik zie ik ''leden toevoegen aan een groep'.
Als ik dat doe, kan ik kiezen uit een lijst maar de namen van de mensen die als user op onze server bekend zijn, staan daar niet bij. Ik zie wel zaken zoals 'adminstrators, gebruikers, gasten, backup-operators, ..., domeingebruikers, domeingasten ... enz'.
Hoe moet ik de users toevoegen aan deze organisatie-eenheid ?

Door naar de groep users te gaan en dan rechtsklikken op de desbetreffende users en dan move kiezen

Even de riem eraf leggen.
Kan even niet verder werken aan mijn windows 2000 probleem. Krokusvakantie begint - school gaat een weekje dicht. Dan zien we wel weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan