windows 2003 server met xp client

Status
Niet open voor verdere reacties.

kennis1977

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2006
Hallo ik zat even met het volgende..

Ik heb een windows 2003 standard servertje draaien met active directory...

Daarnaast heb ik een windows xp pro client in het domein gehangen van de server..
dit werkt allemaal prima...

wat ik nu alleen wil is de lokale user op de xp machine in een server groep hangen....ik heb op een server bij ons op het werk gezien dat dit kan door bij gebruikers op locaties te klikken en hier het domein te selecteren....vervolgens krijg je een lijst te zien met alle groepen die zijn aangemaakt op de server..

nu zie ik bij mijn server alleen maar mijn lokale pc en niet het domein...iemand enig idee hoe dit kan???of moet ik dan nog eerst iets instellen op mijn server voor dit mogelijk is..???

alvast bedankt..

gebruiker bij een servergroep?

Benieuwd hoe dat moet. servergroep is toch machine?

Je moet inloggen op het domein om iets van het domein te mogen zien. Log je op de lokale machine in (zoals jij zegt) dan heb je geen recht om de active directory te doorzoeken, tenzij je Anonieme toegang tot de Active Directory als policy aanzet (niet aanbevolen, trouwens).

Maak dus een account in het domein, (zet die evt. in de Domain Administrators groep), log daarop in en je kunt wel zoeken.

Tijs.

Je moet inloggen op het domein om iets van het domein te mogen zien. Log je op de lokale machine in (zoals jij zegt) dan heb je geen recht om de active directory te doorzoeken, tenzij je Anonieme toegang tot de Active Directory als policy aanzet (niet aanbevolen, trouwens).

Maak dus een account in het domein, (zet die evt. in de Domain Administrators groep), log daarop in en je kunt wel zoeken.

Tijs.

Ja ok...het geen wat er gebeurt als ik dus lokaal inlog op die machine...is dat hij dan vraagt om een username en paswoord...vul ik daar gewoon administrator plus paswoord in laat hij me wel toe maar zie ik niet de groepen die op de server zij aangemaakt...en als ik op het domein inlog met de xp client...vraagt hij uiteraard niet om username en paswoord maar dan zie ik ook geen groepen van de server...

Wat probeer je te doen: Domein groepen toevoegen aan de lokale groepen van je XP pc? Beveiliging aanpassen, zodat domein-gebruikers en/of groepen toegang krijgen?

Om groepen te zoeken, klik in het beveiligingsvenster waar je gebruikers/groepen toevoegt op de knop Geavanceerd, en druk dan op de knop Nu zoeken.

Je zou dan alle groepen en gebruikers moeten kunnen zien die in de Active Directory zijn gedefinieerd. Klik op je keuze, klik op Ok, waarna je ze in het gewone 'toevoegingsvenster' terugziet. Eventueel eerst (m.b.v. de [Ctrl]-toets meerder gebruikers en/of groepen selecteren en dan pas op Ok drukken (indien je meerdere groepen of gebruikers tegelijk wilt selecteren).

Succes,

Tijs.

Wat probeer je te doen: Domein groepen toevoegen aan de lokale groepen van je XP pc? Beveiliging aanpassen, zodat domein-gebruikers en/of groepen toegang krijgen?

Om groepen te zoeken, klik in het beveiligingsvenster waar je gebruikers/groepen toevoegt op de knop Geavanceerd, en druk dan op de knop Nu zoeken.

Je zou dan alle groepen en gebruikers moeten kunnen zien die in de Active Directory zijn gedefinieerd. Klik op je keuze, klik op Ok, waarna je ze in het gewone 'toevoegingsvenster' terugziet. Eventueel eerst (m.b.v. de [Ctrl]-toets meerder gebruikers en/of groepen selecteren en dan pas op Ok drukken (indien je meerdere groepen of gebruikers tegelijk wilt selecteren).

Succes,

Tijs.

Inderdaad wat je hierboven schrijft is ook mijn ervaring bij de server op mijn werk...dan kan je dus op een client gewoon in de active directory bladeren en hem in de juiste groep zetten...en dit is juist hetgeen wat bij mij niet gaat....ik kan dus niet in de active directory bladeren terwijl hij wel in het domein gehangen is...en als ik op de knop locaties druk dan krijg ik ook dus niet de active directory te zien en alleen de lokale pc...

Dat is dus hetgeen ik effe niet kan thuisbrengen....

Ik heb dus voor de duidelijkheid een group policy aangemaakt die ik wil laten gelden voor mijn users....dit werkt als ik met mijn users op de server inlog...dus de group policy is ok...

Alleen nu moet het natuurlijk ook gebeuren als de xp clients inloggen...en dat gebeurt dan dus niet...

Kijk eens op de server zelf, of daar de Active Directory wel beschikbaar en bladerbaar is?
Kijk ook na of het ip-adres van de W2003 server wel als DNS-server voor het werkstation is ingesteld? (Nakijken via: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all | find /i "DNS")
En kijk ook na of je DNS op de 2003 server wel goed is ingericht.

Tijs.

Kijk eens op de server zelf, of daar de Active Directory wel beschikbaar en bladerbaar is?
Kijk ook na of het ip-adres van de W2003 server wel als DNS-server voor het werkstation is ingesteld? (Nakijken via: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all | find /i "DNS")
En kijk ook na of je DNS op de 2003 server wel goed is ingericht.

Tijs.

Ok ga ik effe checken..je hoort van me...thanks;)

Ok ga ik effe checken..je hoort van me...thanks;)

Ok dat was inderdaad stom van me om niet de lokale dns server in te stellen...anyway...dit verklaart wel meer...zo kan ik nu dus wel in de groepen de active directory doorbladeren alleen nog niet bij users....

zou dat nog een instelling kunnen zijn van de dns??

Je hebt ergens in het zoekscherm de keuze voor Objecttypen. Kijk of je daar ook Gebruikers kunt aangeven (bijv. Gebruikers en Groepen), voordat je effectief op Nu zoeken drukt.

Het raadplegen van een instructieboek zou wellicht nuttig kunnen zijn hieromtrent.

Tijs.

Je hebt ergens in het zoekscherm de keuze voor Objecttypen. Kijk of je daar ook Gebruikers kunt aangeven (bijv. Gebruikers en Groepen), voordat je effectief op Nu zoeken drukt.

Het raadplegen van een instructieboek zou wellicht nuttig kunnen zijn hieromtrent.

Tijs.

Ja inderdaad ik heb wat documentatie inmiddels eigen gemaakt...

Anyway het gewenste resultaat wat het werken met de group policy's dat werkt nu ook...
dus dat is wel prettig...

in ieder geval heel erg bedankt voor je support...:thumb: ...en dan ga ik hem verder nu afsluiten....top....:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan