Windows 2008 kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justmoes

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2012
Hallo,

Wij hebben een virtuele omgeving opgezet met VMware. Deze werkt met een evaluatie versie van Win2008 server. Nu moeten wij de virtuele omgeving omzetten naar de realiteit en dus moeten we Win2008 kopen. Nu zit ik te kijken op Alternate(hier bestellen wij normaal gesproken) en zie ik staan "5 User licenties voor Windows 2008". Ik vraag me nu af wat dit precies betekent. Betekent het dat je 5 server installaties kan doen met deze versie? of betekent het iets heel anders.

Nu heb ik nog een vraag, ik heb de virtuele omgeving gemaakt met een enterprise. Nu is het niet helemaal de bedoeling om een enterprise neer te zetten in ons kleine bedrijfje, ik heb hieronder een lijstje wat we nodig hebben, welke versie van Win2008 server is hiervoor nodig?

Wij hebben de volgende rollen nodig:
  • Active Directory
  • DHCP
  • DNS
  • IIS(nodig voor exchange)
  • File services

Verder hebben we ongeveer 15 PCs en 20 gebruikers.

Is er ook een website waar ik de exchange en de Win2008 tegelijk kan bestellen?

Met vriendelijke groet,
Nick.

Waarom vraag je dat hier en niet bij je leverancier?

Tardis

Omdat ik wel hou van een snel antwoord van iemand die er verstand van heeft. Als ik mijn leverancier bel dan moet ik eerst 20x worden doorverbonden. De leverancier probeert vervolgens ook nog om zo'n groot mogelijk zakcentje over te houden.

Nu ben ik wat verder gaan googlen over de CAL, en kwam ik uiteindelijk erop uit dat je voor elke PC óf gebruiker een CAL moet inkopen. Ik vind dit persoonlijk vreemd dat ik dat nooit heb hoeven doen toen ik op school zat. Nu vraag ik me af hoe dit ongeveer in zijn werk gaat. Is het zo dat als je een PC wil aanmelden dat je dan niet alleen een gebruikersnaam en wachtwoord in moet voeren maar ook een CAL licentie? is het zo dat de server zegt dat je meer licenties moet kopen om alle PCs te voorzien?
bron: http://www.dsaict.nl/microsoft/micr...windows-small-business-server-2011-standard#2

met de small Business server spaar je al een aardig zakcentje uit deze is voorzien van 20 CAL

http://azerty.nl/7-2206-380956/micr...uikers-cals-client-access-license-engels.html

dit komt omdat cal's door de server zelf geactiveerd worden je kan dit ook niet doen als je enkel je server os aankoopt maar dan kan je volgends de termen van microsoft geen vpn'n doen en remote acces services niet inschakelen voor de gebruikers maar hiervoor is een achterpoortje als je de vpn opzet op een linux machine (wel zullen de gebruikers met andere login inloggen ) kan je dit op deze legale manier dit omzeilen

wellicht zul je voor deze optie kiezen en spaar je dan ook een hele duit
http://azerty.nl/7-2206-383815/micr...-gebruiker-cal-client-access-license-oor.html

Dus als ik het goed begrijp zijn de CALs alleen nodig zijn als je VPN/remote acces services wil gebruiken, maar moet je hier een aparte server voor opzetten. Die simpele reden scheelt je bijna 1600 euro?

Dat is toch wel een beetje raar. Uiteindelijk zou ik alle benodigde dingen(die in het eerste bericht staan) makkelijk moeten kunnen doen met de versie van 65 euro?

EDIT:

Nu lees ik dus hier dat de CAL's wel nodig zijn, ik vind het nogal verwarrend.
http://superuser.com/questions/401833/are-cals-required-server-2008-advice

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het om het aantal gelijktijdige gebruikers. (ingelogde gebruikers dus)

Groeten Marcel

Maar zou ik het nou redden met 1 CAL, of moet ik echt voor alle gelijktijdige gebruikers een CAL aankopen? Verder lees ik ook op een aantal plaatsen dat Windows Exchange 2007 er ook al bij zit, klopt dit?

dat zal wel niet kloppen exchange zit niet standaard bij een server meegeleverd , exchange zijn namelijk extra diensten waar je dan ook licenties zal voor moeten aanschaffen indien je dit wenst

Maar moet ik nu ook een versie met 20 CAL's bestellen, en een versie van exchange met 20 CAL's?

Maar moet ik nu ook een versie met 20 CAL's bestellen, en een versie van exchange met 20 CAL's?

Nee.
Je hebt al gemerkt dat je hier geen straight forward antwoord gaat krijgen.
Zeker omdat het om een zakelijke investering gaat raad ik je aan om contact op te nemen met zakelijke levranciers.
Kwestie van even googlen, expliciet je wensen en eisen voorleggen en reacties afwachten.
Doe dit bij minimaal 5 bedrijven, dan kun je filteren op onderbuikgevoel en evt offertes tegen elkaar uitspelen.

Succes,

Tardi

Ok, voor zover ik weet krijg je bij iedere Server-licentie altijd een bepaald aantal CAL's standaard 5, & die kan je per Gebruiker of per Desktop instellen. Die heb je dus dan al. De rest moet je erbij kopen

Ook dat is dus niet juist.
Laat het alsjeblieft aan de experts over, TS wordt nu op het verkeerde been gezet.

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan