Windows 7 64bit 3gb

Status
Niet open voor verdere reacties.

jamesr

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2007
Berichten
115
Hallo,

Ik draai windows 7 proffesional op mijn pc 64 bit.
Nu heb er gisteren 2 gb extra geheugen bij geplaats. ( van 2 naar 4 gb)
Maar als je dat bij systeem kijken geeft hij aan 4 gb waaar van 2.94 gb beschibaar.
En als je kijk bij taak beheer zie hij maar 3gb.
Ik heb een asus p5b moederbord, en volgende de fabrikant zou hij tot 8gb ondersteunen.
weet iemand hoe deze laaste gb ook nog kan toevoegen?
 
Hallo,

Wat voor een videokaart of videochip heb je?
Sommige videokaarten reserveren een deel van het ram geheugen om te gebruiken als videogeheugen.
Dan geeft windows aan dat er minder geheugen beschikbaar is voor programma's

Als je zeker wilt weten of het installeren van je geheugen gelukt is, moet je tijdens de opstart kijken wat de BIOS aangeeft. Als dit 4 gb is, dan werkt het prima en is die laatste gb gebruikt door de videochip.

Ik ga er trouwens wel vanuit dat je naast een 64bit computer ook een 64bit versie van je besturingsysteem hebt (windows).
Als er namelijk een 32bit windows op de computer is geinstalleerd heeft deze de beperking maar 3 gb geheugen aan te kunnen spreken. De enige oplossing om dan toch geheel gebruik te kunnen maken van de 4gb geheugen is upgraden naar windows 64 bit.

Groeten :D
 
Laatst bewerkt:
ik heb deze video kaart. Asus VGA GeForce 7600GS Silent 512 MB
Besturings systeem van windows 64 bit heb ik.
Tijdens het opstarten geeft hij maar 3 gb aan.
Maar wat bedoel je met een 64 bit computer. Het ligt toch aan je besturings systeem?
 
Aha! als je bij de bios maar 3gb hebt staan (dus het allereerste beeld wanneer je de pc aanzet (soms komt er nog een beeld voor over de videokaart)) Dan wordt het geheugen niet herkend. Probeer het geheugen dan opnieuw te plaatsen. Misschien zit het geheugen niet helemaal goed op zijn plek. Werkt dat niet, dan kun je een voor een de geheugenreepjes erin doen en kijken of de pc deze herkent. Op deze manier kun je kijken welk reepje niet werkt.

Je videokaart heeft in ieder geval zijn eigen geheugen dus daar kan het niet aan liggen :D

Ter informatie:
Een 64 bit windows is ontwikkeld om efficienter om te kunnen gaan met moederborden en processoren die informatie in 64 bits tegelijk kunnen verwerken. In oudere 32bit pc's worden de gegevens per kloktik met 32bits tegelijk verwerkt. 64bits/32bits heeft dus vooral met je hardware te maken. Het besturingssysteem (windows) moet echter wel "weten" hoe de verschillende onderdelen van de pc kunnen worden aangesproken (via het 32bit of 64 bit protocol) . Bij drivers is dit ook van belang.
Windows 64bit draait echter niet op een 32bit systeem, dus je kunt er wel vanuit gaan dat je computerhardware 64bit ondersteund.
 
ik heb nog even gecontroleer in bios daar geeft hij dus ook 3007 aan. 4 gb geplaats.
haal ik er een bankje uit blijft hij op 3007 staan. verschillende bankjes geprobeerd, ook verschillende slot.
dus volgens mij is het geheugen gewoon allemaal goed.
hij geeft ook aan dat 4 gb geplaats is in systeem.
heb ik nog even en printscreen van bij gepost
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 117
interessant.

op het forum van pcwereld.be kwam ik nog het volgende tegen:

Indien je een 64bit windows heb geinstalleerd, moet je eens sneukelen in de bios instellingen.
Soms staat daar een optie voor aan te duiden of je wel/geen 64bit operating system hebt.

bron: http://www.pcwereld.be/forum/zachte-stuff/software/8540-ram-geheugen

misschien heb jij ook een moederbord waarbij in de bios standaard deze 32bit modus aanstaat?
 
zou kunnen, dat in bios wat fout staat
ik heb wederom weer een paar printscreens gemaakt
misshien dat iemand weet waar dit ingesteld kan worden.
is niet dat het geheugen ergens anders voor wordt gereseveerd b.v audio kaart.
 

Bijlagen

  • PICT0014.jpg
    PICT0014.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 115
  • PICT0017.jpg
    PICT0017.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 85
Weet je zeker of het Windows7 x64 is?.

Dit 3GB probleem komt voor bij gebruik van 4 GB of meer in een x86 windows versie.
De x86 windows kan hooguit 3,3 GB aanspreken van de 4GB.
Het kan zijn dat de proccessor wel 64bits is, maar je moet naar de windows versie kijken.
Al je een x64 windows versie hebt moet er in de verkenner een map Program files en een map Program files (x86) staan.

Anders lijkt het mij een geheugen of bios probleem
 
Ik weet zeker dat ik 64 bit versie heb geinstaleerd.
Zie ook een paar post hoger, waar de bijlage bij zit.
Bios firmware is ook de nieuwste die er beschikbaar is.
 
Ik zie het staan in het scherm van systeeminfo, de volgende vraag is:

Wat voor videokaart heb je, snoept deze niet wat van je beschikbare geheugen af ?

Sommige kaarten hebben bijv een 512 MB eigen geheugen en kunnen daar vanuit het systeemgeheugen 1 of 1,5 GB van maken.
 
Ik heb deze video kaart
Asus VGA GeForce 7600GS Silent 512 MB
Maar ik had gelezen, dat hij maximaal tot 1gb zou kunnen worden aangevuld.
En dan zou ik nog een half Gb missen
Ik heb memtest ook nog even gedraaid
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • PICT0003.jpg
    PICT0003.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 87
Heb wat zoekwerk via google gedaan. Ik heb dit probleem ook op de volgende site gevonden, ze zeggen hier iets over:

Go to BIOS and enable "Memory Remap".
of
enable bios REMAP MEMOR function may be can fix this issue

of

FIX FIX FIX****FOR ANYONE HAVING THIS ISSUE!!!!******FIX FIX FIX

1)Run
2)type "msconfig"
3)Go under the "boot" tab
4)click "advanced options" button
5)UNCHECK! "Maximum memory"
6)Reboot

Spread the info seems a lot of people are having this problem, I hope this helpe



http://www.sevenforums.com/hardware-devices/6720-installed-memory-ram-4gb-2-94gb-usable.html
 
Het is gelukt
Hij geeft nu de volledig 4 gb weer.
Memory remap stond disable in het bios.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan