Windows 7 blijft hangen bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

badboyd22

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2007
Beste mensen van het helpmij forum,

Ik heb net windows 7-64 bit geïnstaleerd op een lege harde schijf (momenteel de enige schijf in de pc), en doe nu een poging om mijn ram van 2 gig, naar 4 gig te upgraden. Dat wil ik doen door 2 x 1Gig toe te voegen.
Mijn moederbord heeft 4 sloten, en zou volgens de website van de fabrikant 16 gig aan moeten kunnen.
Maar als ik alle 4 de sloten vul, start windows niet meer op. Het scherm blijft hangen op een zwart scherm, met een gekleurde windows vlag, en de tekst: "Windows starten...".

Als ik maar 3 van de sloten vul, en dus maar 3 gig RAM heb, werkt windows prima.
Als ik alle 4 de sloten vul, kan ik nog wel opstarten in veilige modus.

Ik heb in de bios al geprobeerd om het voltage te verhogen, ik ben niet hoger gegaan dan +0.20V, maar dit hielp niet.

Ik heb wat testen gedaan met het geheugen en de slots. En elke mogelijke combinatie van slots en geheugen schijnt te werken zolang het maar 3 gig of minder is.
Dus slots en geheugen zouden in orde moeten zijn.

Hoe kan ik windows zover krijgen om op te starten met 4 gig?

Groeten,
Boyd

Hoi !

Alle 64-bits drivers downloaden van de site van de fabrikant van je mobo met als eerste de chipset-drivers.

Greetz,

Harry.

Bedankt voor de reactie Harry :)

Er zijn helaas niet al teveel drivers beschikbaar.
Dit zijn ze (van de site van gigabyte):
-Audio
-Chipset
-LAN
-SATA RAID

Ik ga de audio en chipset downoaden, en eerst de chipset instaleren. Ik zal laten weten wat het resultaat is.
De audio had ik al eerder gedownload. Ik heb namelijk (nogsteeds) geen geluid. (onBoard audio).
LAN zou ik liever niet downloaden, omdat het me flink veel moeite heeft gekost om mijn draadlose usb adapter werkend te krijgen. Ik zou liever niks meer veranderen aan wat dan ook van internet instellingen :P
SATA RAID zegt mij verder vrij weinig.

Tot zo, als de chipset driver geinstaleerd heb :)

EDIT:
Helaas, na het instaleren van de chipset drivers, werkt het nog steeds niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi !

Welk merk reheugen-modules, en staan ze op de aanbevolen lijst van @Gigabyte ?

Greetz,

Harry.

Een hele lijst van "geheugen support list".
Waaronder een heleboel kingston. Alle 4 mijn geheugen modules zijn kingston maar het zijn twee verschillende paren.

Het ene paar heeft een sticker waarop staat:
KVR667D2N5K2 / 2G (KVR667D2N5 / 2G staat in de lijst onder DDR2-667, dit is dus geen KVR667D2N5K2 / 2G, maar dit lijkt er het meest op)

Het andere paar heeft een sticker waarop staat:
RMD2-800 / 1G (En nog wat lange codes, waarvan geen op de lijst staat)

Hoi !

Een paar omruilen zodat je op 4 x 667 Mhx of 4 x 800 Mhz uitkomt !

Je werkt nu met 2 verschillende snelheden, wat blijkbaar problemen oplevert.

Greetz,

Harry.

Dankje voor de hulp Harry :)
Zeer gewaardeerd.

Wel vreemd dat 2x1gig-667 en 1x1gig-800 wel werkt. Maar 2x1gig-667 en 2x1gig-800 niet.

Ik zal kijken of ik nog ergens 2 extra modules heb rondzwerven.

Mod edit

@badboyd22:Zou je de knop "Reageer op vraag"willen gebruiken.Als je direct op iemand reageert dan is quoten niet nodig.
Of maak gebruik van @Harry Snor.

zowieso zou ik alleen maar het zelfde model geheugen gebruiken, 2 verschillende levert vaak problemen op

Er is weer iets gebeurd dat ik waard vond om te melden.

Met 3 gig ram heb ik:
Ik heb windows 7 64-bit opnieuw geinstaleerd.
Chipset drivers van moederbord dus ook opnieuw geinstaleerd.
1 gig ram toegevoegd. Nu bleef hij hangen op een zwart scherm NA het "Window starten.." scherm. (Dat is dus al ietsje verder dan vorige keer)

1 gig ram eruit gehaald.
Laatste nvidea drivers geinstaleerd.
AMD Dual core optimiser geinstaleerd.
Windows start nu nog prima.

1 gig ram weer toegevoegd.
Nu boot windows volledig, maar doet mijn videokaart het niet meer en audio doet het niet meer. (Mogelijk is er meer defect, maar dit is me nog niet opgevallen).
Audio is geheel verdwenen bij apparaat-beheer.
De videokaart geeft een gele driehoek met een ! erin, en zegt: "Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd. (Code 43)"

(Als ik 1 gig ram verwijder, werkt alles weer prima).

Allemaal heel vreemd. Maar ik heb er nu wel meer vertrouwen in dat het toch kan werken, ook al is het net niet dezelfde RAM.

Groeten,
Badboyd

Hoi !

Dat zijn dus exact het soort problemen dat je kunt verwachten met ongelijke geheugen-module's.

Maar als je het toch wilt proberen zo: mijn zegen heb je.

Greetz,

Harry.

Hey Harry,
Volgens mij heb ik het werkend gekregen.:eek:

In de situatie beschreven hierboven, met 4gb ram dus, heb ik dit gedaan:
Start-> zoeken naar msconfig.
In msconfig: Tab computer opstarten -> geadvanceerde opties.
Dan "Maximaal geheugen: aanvinken, en op 4096 gezet.
Herstarten.

Nu springt de "4096" automatisch terug naar 0.
En staat er dus eigenlijk: Maximaal geheugen : 0.
Maar de pc herstart gewoon als ik dat wil, en DxDiag geeft nogteeds aan dat er 4gig in zit.

Ben nog wel bang dat er straks iets spontaan in de fik zal vliegen :P

Groeten,
Badboyd

Hoi !

Dat laatste zal wel meevallen, maar ik zou voor mezelf geen PC willen met ongelijk geheugen, en dan ook nog verschillende snelheden.

Succes ermee.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan