Windows 7 blijft regelmati 5 seconden hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Goedemorgen,
Mijn Windows 7 laptop heeft regelmatig de lastige gewoonte dat tijdens het starten van een programma er niets gebeurd.
Ik klik op bijvoorbeeld notepad en er gebeurd een seconde of 5 niets en dan pas wordt het programma gestart.
Heb met task manager al gekeken maar processen draaien, de computer bevriest niet echt.

Ik heb Kaspersky Internet Security draaien en die kan niets vreemds vinden.
Al anti spam/anti malware scans gedaan met:
AdwCleaner
SUPERAntiSpyware
TDSSKiller
ComboFix
Maar niets gevonden.

Voor de rest werkt alles prima.

Nu weet ik het niet meer. Tips zijn zeer welkom.
 
Deze thread heeft best wel potentie om vele antwoorden / meedenktips te gaan krijgen ;)

Reden dat ik dat vermoed is het feit dat het verschijnsel dat jij ondervindt zo allemachtig veel oorzaken kan hebben, zeker als het random gebeurt:

- virussen / malware : heb je (zo goed als mogelijk al) uitgesloten
- geheugenreepje dat niet helemaal jofel meer is (memtest draaien of de 'simpeler' uitvoering -en dus iets minder grondig- die met Windows 7 is meegeleverd)
- het systeem verlangt een keer een grondige schijfopruiming (?)
- plus nog 'tig' andere hardarematige / softwarematige oorzaken (verzin 't maar....)

Je zou voor de grap eens kunnen beginnen met de optie sfc /scannow (ken je die?) als administrator uit te voeren en die te herhalen als er fouten worden gevonden.
Daarnaast misschien schijfcontrole? Klik

Als dat geen fouten / verbetering oplevert, zou je ook eens naar msconfig kunnen gaan, services en vervolgens aanvinken dat de Microsoftservices verborgen moeten worden. Daarna alle overige services uitschakelen, opslaan / ok, opnieuw opstarten en kijken of de computer zich nu beter 'gedraagt'. Zo ja, dan per keer 1 service weer inschakelen net zolang totdat het probleem weer terugkomt.
Houd wel rekening met het feit dat wanneer je alle overige services uitschakelt, sommige programma's / zelfs de hele computer, zich (mogelijk) anders kunnen gaan gedragen dan je gewend bent. Dat komt vanzelf weer goed als je stuk voor stuk alle services weer inschakelt, maar ja, je moet iets doen om de oorzaak te traceren..........

Dit zijn zomaar wat dingetjes die je kunt proberen om de oorzaak te achterhalen.

Misschien nog een vraag : heb je naast het probleem dat je beschrijft ook wel eens last van het feit dat wanneer je ergens iets intypt : in Word, Google of whatever, dat de letters niet direct op het beeldscherm verschijnen, maar bijvoorbeeld met een vertraging van 1 a 2, tot een paar seconden?
 
Laatst bewerkt:
Het eerste wat ik in zo'n situatie altijd doe is het legen van de temp map.
Open de verkennner en tik het volgde in de adresbalk: %temp%
Druk op Enter en je bent in de voor jou geldende temp map.
Deze map mag helemaal leeg.
Bestanden waarvan wordt gemeld dat ze in gebruik zijn mag je overslaan.
 
Wat ik hieronder schrijf is bijzonder gewaagd, maar ik doe het toch :

degenen die hier veel aanwezig zijn, hebben ongetwijfeld de discussie(s) over Windows 10 wel gevolgd en kennen mijn mening daaromtrent. Tot voor kort was ik de mening toegedaan dat Windows op mijn machine niet lekker draaiende te krijgen was. (zo ontdekte ik afgelopen augustus) Een week of 3 a 4 geleden heb ik echter een nieuwe poging gedaan en wie schetst mijn verbazing toen ik na de migratie van 7 naar 10 en na 2 dagen werken met Win 10 nog steeds een soepel lopend systeem had. Nu, inmiddels 4 weken verder, draait Win 10 nog steeds als een tierelier op mijn laptop. (Net zo solide als 7 altijd draaide).

Wat ik echter nog niet heb verteld, was de reden waarom ik een nieuwe migratiepoging naar 10 heb gedaan. Die reden zit opgesloten in de laatste regel van mijn vorige posting in deze thread. Ik had namelijk binnen Win 7 sinds de kerstdagen exact dezelfde verschijnselen als TS : bij het starten van Office, Word, whatever wat voor een programma, ontstond af en toe een enkele seconde vertraging, alsof de machine moest 'nadenken' alvorens de opdracht uit te voeren. De pest was dat dit lang niet altijd gebeurde, maar zo nu en dan, random dus.
Zelfs het intypen van bijv. een filmnaam in het zoekvak van Spotnet, leverde soms vertraging op : ik typte, maar de letters kwamen niet direct. Ook bij het scrollen in een Helpmij thread leverde soms even 'hangen' op, héél kort maar, maar vreselijk irritant.
Vervolgens álle troubleshooting (Memtest, processor strestest, schijfopruiming, virus controle, noem alles maar op!!!) erop losgelaten die ik maar kon verzinnen, maar niets hielp. Toen maar een migratie naar 10 gedaan en voilá, alle problemen opgelost.

Nu het gewaagde : zou het heel misschien / voorzichtig kunnen zijn dat Microsoft bij de reguliere updates van 7 'dingetjes' uitvreet, waardoor users met een oudere versie dan Win 10, tegen onregelmatigheden aanlopen en zo min of meer 'vrijwillig' :evil: alsnog naar 10 migreren om daar tot de conclusie te komen dat alles weer soepeltjes verloopt?

Ik weet het, 't is een héél gewaagde (en vergezochte) theorie, maar omdat ik eigenlijk exact dezelfde ervaring(en) had als TS met een tot voor kort oerstabiel draaiend Win 7.....................
 
Laatst bewerkt:
Die vertraging bij het openen van Office documenten kan gebeuren als die documenten zich in een netwerk lokatie bevinden en je de Microsoft Office File Validation addin geïnstalleerd hebt staan. Verwijder deze en het probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Deze komt met een Windows update mee en is een naar mijn mening totaal overbodige uitbreiding.
 
Laatst bewerkt:
Ja, idd. maar het gebeurde bij allerlei soorten acties; intypen van een woord in een Officedocument, een filmnaam in het zoekvak van Spotnet, het scrollen in een browser (meerdere -álle- browsers!), het openen van een app. noem maar op, dus niet specifiek Office gerelateerd en lang niet altijd. En nee, ik heb geen netwerkopslag voor mijn bestanden, alles staat op 2 interne SSD's.
 
Laatst bewerkt:
Waarbij ik dus maar naar je eerste regel in #2 verwijs :p
 
Vandaar mijn 'gewaagde' theorie. Ik ben zeer benieuwd of anderen die meelezen en Win 7 'draaien' soortgelijke ervaringen hebben. Het was niet schokkend, maar zo nu en dan irritant, zeker als je jarenlang een 101% stabiel draaiende Win 7 had.
En nog belangrijker: nu onder 10 ben ik al die (kleine) ellende opeens helemaal kwijt.......... dus er is / was niets mis met de hardware.

[edit] als Terrarabo deze thread leest (wat ik niet hoop ;) ), dan schiet 'ie in een lachkramp, want ik was tot 4 weken geleden dus uiterst ontevreden over Win 10 op mijn machine en nu opeens supertevreden......... ;) :D [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening over Windows 10 zal hier inmiddels duidelijk zijn, maar ik heb ook nog een PC met Windows 7 draaien die volledig up-to-date is en geen enkel probleem heeft. Op mijn PC met Windows 10 heb ik ook verschillende VM's draaien met o.a. Windows XP en Windows 7 up-to-date. Ook deze werken zonder problemen.

Overigens ook een Windows 98 en MS-DOS 6.22 :p
VM.jpg
 
Laatst bewerkt:
Download eens Kill_frozen_programs en post het logbestand wanneer je systeem is vastgelopen.
Wellicht kunnen we je er verder mee helpen.
 
Super bedankt voor de antwoorden! :thumb:

@gast0225:
Schijfcontrole en sfc /scannow heb ik gedaan.
Msconfig services heb ik nog niet gedaan, ga ik zo doen!

@edmoor temp map geleegd, heb überhaupt TracksEraser pro draaien.

@dorado dat kill frozen programs ga ik testen!

Oh aanvulling, de verkenner (explorer) als ik mapje open kan soms ook lang duren, dan zie je de groene balk langzaam ophogen. Misschien heeft dat ook ermee te maken?

Kortom, in de loop van de dag hoop ik meer te weten. :)
 
Deze laatste opmerking "Oh aanvulling, de verkenner (explorer) als ik mapje open kan soms ook lang duren, dan zie je de groene balk langzaam ophogen. Misschien heeft dat ook ermee te maken?" duidt op een probleem met een HD of de HD-controler.
Dat zou ineens de vertraging bij het starten van zaken verklaren.
Controleer eens of de HD nog 100% is. Dat kan met HD Sentinel trial version: http://www.harddisksentinel.com/hdsentinel_trial_setup.zip
 
@srpchulp, dank voor je aanvulling. Heb gedaan maar alles lijkt goed te zijn.
hdsentin.jpg
 
Leuk tooltje! Ik had van een andere 'fabrikant' iets soortgelijks, maar deze is idd. ook wel grappig.
Ik heb in de MC zojuist een topic gestart, feel free.................. ;) :D Klik
 
Kill de soms overbodige sheduled tasks in Win 7, pas ze aan of verwijder ze.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/schedule-task#1TC=windows-7
Laat zeker de auto back-ups staan en zorg dat die naar een andere fysieke schijf gaan.
Windows (MS) voegt soms stiekem bij sommige updates geplande taken toe zonder dat je het weet.
Googel op de taken waarvan je niet zeker weet waar ze voor dienen.
 
Laatst bewerkt:
Post ter aanvulling van Mik Zjegger zijn reactie de volgende logs:

Log 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows 2000 en XP: dubbelklik op "MiniToolBox.exe".
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op "Als Administrator uitvoeren".

Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.

Vink de volgende onderdelen aan:
  • [*] Flush DNS
  • Report IE Proxy Settings
  • Reset IE Proxy Settings
  • Report FF Proxy Settings
  • Reset FF Proxy Settings
  • List content of Hosts
  • List IP configuration
  • List Winsock Entries
  • List last 10 Event Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices (Only Problems)
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points

Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
  1. Upload het bestand hier: Daniel's Upload
  2. Klik op Bestand kiezen en navigeer naar het bestand dat je wilt uploaden.
  3. Klik op Toevoegen.
  4. Post de link in je reactie.
.


Log 2:
  • Download Autoruns for Windows
  • Pak vervolgens het ZIP-bestand met de naam "Autoruns.zip" uit.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies voor de optie als administrator uitvoeren
  • Ga naar *File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:
  • p4436801.gif

  • Upload het bestand hier: Daniel's Upload
  • Klik op Bestand kiezen en navigeer naar het bestand dat je wilt uploaden.
  • Klik op Toevoegen.
  • Post de link in je reactie.


De geel gemarkeerde lijnen (file not found) zijn achtergebleven entries van waarschijnlijk reeds verwijderde software.
De rood gemarkeerde lijnen houden een bepaald risico in (mal/spyware enz), of illegale software.
De blauw gemarkeerde lijnen geven de betreffende hoofdsleutels en subsleutels weer van het register waar de entries te vinden zijn.
 
Ik heb een vermoeden wat het is.
Als ik naar het HD-sentinel overzicht kijk zie ik dat de C: nog 22,gb vrije ruimte heeft en de D: 3,3gb vrije ruimte.
Dat is te weinig vrije ruimte voor een SSD.
Maar zeker die 3,3gb op de D: Als daar een temp-file staat, of de swap file, dan staat ie daar permanent op te wachten.
Dus: maak zo veel mogelijk ruimte vrij op beide SSD's en kijk eens wat er dan gebeurt.
Schoone geeft de volgende tips: https://www.schoonepc.nl/windows7/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html
en https://www.schoonepc.nl/optim/delete.html
 
Weer veel goede tips zeg! Ik heb @srpchulp ik heb meer schijfruimte D gemaakt en die heeft nu 14,8GB en C 21,5GB vrije ruimte. Wisselbestand staat op automatisch overigens op C+D.

@Mik, flink wat taken heb ik draaien! Ik zal schermprintjes meesturen voor de lol. Nog wel een klus om die uit te zoeken welke ik kan stoppen.
taak01.jpg
taak02.jpg

@dorado, dat ga ik zo ook doen met die tooltjes, ben benieuwd!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan