Windows 7 Clean installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

supercooltje

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2011
Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe pc aangekocht met een SSD van 120gb . Mijn SSD begint nu wat rommelig te worden en daarom had ik graag Windows 7 geherinstalleerd. Hierover heb ik 2 vragen:

1) Bestaat er een manier om al mijn data van mijn C drive (SSD) over te zetten naar een externe harde schijf zonder ook maar het kleinste beetje data te verliezen?
2) Om Windows opnieuw te installeren, moet ik dan mijn C formatteren (dit vraag ik omdat SSDs bijvoorbeeld niet mogen gedefragmenteerd worden om een of andere reden) ?

Ik hoop snel een antwoord te krijgen

P.S. Staat dit in de juiste categorie?

1. sluit een externe harde schijf aan en kopieer alle mappen waar data/mail/fotos in staan daar naar toe... (*)
2. je kunt gewoon de dvd erin doen en opnieuw installeren. De vraag om te formatteren komt van zelf voorbij volgens mij. Tijdens het installeren wordt er niet om defragmentatie gevraagd en ook niet automatisch uitgevoerd (nooit bij een installatie).

(*) ik hoop dat je al een backup hebt van alle data.... dus als 1 uitvoert en dan 2.. heb je in de tussentijd geen backup meer...

PS: zoek eerst uit waar alle data/gegevens/fotos staan. Meestal in Mijn Documenten en zo, maar sommige programmas zoals Outlook en zo maken op hele vreemde plekken mail mappen aan....
Anders post je hier de soort gegevens die je denkt te moeten backuppen dan is er altijd wel iemand die vraagt... "heb je geen ...."......

Hallo,

Al mijn " data " zoals foto's, muziek, video,... staan niet op mijn SSD opgeslagen maar op mijn HDD die erbij zit. Het gaat mij vooral om data die verborgen zit bijvoorbeeld: programdata, appdata,... en ook om sommige bestanden die in mijn programfiles opgeslagen zijn.

Bestaat er ook een mogenlijkheid om dit zonder extra software te doen?

Alvast bedankt voor het antwoord op mijn 2e vraag :)

Moet je die mappen op zichtbaar zetten in de opties van de Verkenner.
Wat je ook doet.... je maakt of een image (= complete kopie van de schijf) of je gokt erop dat het backuppgramma weet waar de data staan (zou ik noit doen..) of je kopieert handmatig ALLE mappen waar je zeker van bent of vermoedt dat er data inzit.
Dat laatste heb ik deels wel wat moeite mee, want dat zou betekenen dat je niet waar waar de data precies staan en je dus nooit een backup gemaakt hebt...
Dat zou ik van ALE programma's na gaan waar ze hun data laten en AL die mappen copyen plus de "Mijn Documenten" map.
Dus je bent nog wel even bezig eer je dat 100% uitgezocht als je dat niet weet.

Een ssd die rommelig begint te worden?
Staat gewoon veel troep op dus en defragmenteren is sowieso overbodig bij ntfs en bij een ssd uit den boze, de metadata info weet gelijk waar de bestanden staan en bij een ssd is dat nog rapper.

Je kunt je installatie ook schoon maken, zijn genoeg tools voor te vinden op het net.
Mocht alles traag werken nu dan staat er gewoon veel mal en andere ware op en/of er worden teveel progjes mee opgestart die de boel vertragen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan